Ska jag välja F-skatt eller A- och SA-skatt?

25
Jag ska starta en enskild firma, och jag ska endast sälja varor. Jag har ingen aning om vad min omsättning kommer att bli så jag räknar med en låg försäljning till att börja med, vilket gör att jag kan ha Momsbefrielse (så länge försäljningen inte överstiger 30 000 kr).

Men, jag vet inte om jag ska söka F-skatt eller inte.
Om jag inte har F-skatt kommer jag ha A-skatt OCH SA-skatt.

Vad är för- och nackdelarna med respektive? Vilket borde jag välja? Innebär någon av dem mer arbete?

Tack i förhand för hjälpen 🙂
1073
139
Hej, Du ska ansöka om F-skatt ifall du endast kommer att ha inkomst från näringsverksamhet, om du kommer att ha inkomst både från näringsverksamhet och anställning ska du ansöka om FA-skatt. SA är väl för delägare i handels- eller kommanditbolag.
25
Hej! Nej, Skatteverket svarade mig att som enskild firma ska jag antingen ha - F-skatt eller - A skatt plus SA-skatt. Och Skatteverket sa att det inte är nödvändigt att ha F-skatt om jag bara ska sälja varor, men många väljer ändå att ha F-skatt eftersom det ger en form av "kvalitetsstämpel". Därför undrar jag vilket jag borde välja? Innebär någon av dem mer arbete?
1073
139
Låter konstigt att det skulle vara så. Jag tycker du ska dubbelkolla med Skatteverket och få dem att säga exakt vad du ska ha.
1009
206
Hej, En grupp som kan ha SA-skatt är den som driver enskild näringsverksamhet eller har ett företag som inte ansökt om eller kan godkännas för F-skatt. Men normalt är det för handelsbolag. Det stämmer att du inte behöver F-skatt, men det är inte någon nackdel att ha det. Jag skulle snarare säga att det är en fördel då du kommer att få frågor på det om du skickar faktura och inte anger att du är godkänd för F-.skatt. De flersta kommer nog tro att det är ett problem. Och ska du även vara anställd så måste du ha FA eller SA. Då räcker det inte med F.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.