VAT-nummer inom EU

1
Om jag säljer till ett företag utanför Sverige men inom EU mer än en gång, behöver dem då uppge deras VAT-nummer under varje försäljning? Jag har redan deras VAT-nummer från tidigare försäljning, kan jag bara skriva med den i min faktura eller måste dem uppge den igen?
1009
206
Hej, Vad menar du med uppge? Du ska skriva med den i din faktura eller uppge?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Det jag menar är att ett företag gav ut sitt vat-nummer under första försäljningen. Men företaget gör inte det under andra, måste jag fråga om det igen eller kan jag använda vat-numret i andra försäljningen som jag fick i första försäljningen?
1009
206
Hej, Då förstår jag. Du behöver inte fråga om VAT-nummer varje gång. Har det gått flera år mellan kan det väl vara en idé, men det finns inget tidskrav angivet. Är du osäker kan du kontrollera att VAT-numret är gilltigt och kopplat till rätt kund [url]https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/[/url] Men jag håller med om att det kan vara lite otydligt. Ibland anger Skatteverket att säljaren ska ange köparens VAT-nummer på faktura samt lämna korrekta uppgifter i periodisk sammanställning för att undantaget från skatteplikt för moms gäller. Ibland skriver de att säljaren ska säkerställa att meddelat VAT-nummer verkligen är köparens och att säljaren ska ha dokumentation som visar hur det har kontrollerats. Däremot bör en sådan kontroll bara behöva göras en gång, men att man löpande kan kolla att VAT-numret fortfarande är aktivt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.