Holdingbolag utdelning 3:12

3
Hej
Jag har ett bolag idag där jag arbetar som konsult utan lön. Jag har tänkt ta utdelning 2021 enligt 3:12 för resultatet 2020 . Min tanke är att starta ett till bolag för att göra en holdingstruktur. Om jag startar ägarbolaget i år och gör försäljningen av nuvarande bolag först efter bokslut och utdelning, kommer jag då att kunna utnyttja sparat utdelningsutrymme i moderbolaget vid nästa utdelningstillfälle 2022. Eller är den utdelningen förbrukad eftersom jag redan utnyttjat 3:12?
Tack!
1009
206
Hej, Nyttjar 3:12 gör man ju i vilket fall. Men jag antar att du menar utdelning med schablonbeloppet, och det får du bara räkna på ett bolag per år. Du får det alltså antingen i nya eller gamla bolaget om du startar i år och säljer nästa år. Men du nyttjar ju även 3:12 när du säljer gamla bolaget och kan därigenom få ut pengar till lägre skatt (liknande en utdelning).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Hej! Jo, jag menade förenklingsregeln. Så med andra ord tjänar jag inte skattemässigt på att starta moderbolaget i år om jag ändå tar utdelning från det andra bolaget (blivande dotterbolag) eftersom jag har förbrukat utdelningen 2021 och kan inte spara den till 2022? Jag trodde att moderbolaget kunde spara utdelningsutrymmet även om jag har plockat från annat företag 2021. Så om man har två bolag och tar ut förenklingsregel från ett företag ena året kan man inte spara utdelningen i det andra bolaget och ta ut dubbelt belopp nästa år? Tak!
1009
206
Hej, Utdelningsutrymmet kan man spara om man får ett. Men du får bara använda förenklingsregeln på ett av dina bolag. Kan du då inte använda löneunderlag för att beräkna enligt huvudregeln så finns inget att spara i det andra bolaget.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Hej, då fattar jag. Om jag tar ut enligt förenklingsregeln 2021 är den förbrukad och kan inte sparas till året efter i ett annat företag. Jag frågade nämligen Skatteverket som menade att det skulle gå, men jag var lite skeptisk... Vh Ali

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.