Kan jag betala tillbaka startkapitalet till mig själv?

25
om jag startar ett privat AB med aktiekapital på 25 000 kr, kan jag då betala tillbaka 20 000 kr av de pengarna till mig själv för varor som köpts innan starten?
1009
206
Hej, Ja det är möjligt. Du måste värdera varorna till marknadsvärde. De utgör sedan lager. Sedan måste du hålla koll på resultatet så att du inte förbrukar halva aktiekapitalet. Men om varorna har ett beständigt värde så ska det inte vara något problem. Sedan säljs de väl till vinst och resultatet blir positivt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
25
Tack för ditt svar Johan :) Vad menas med att värdera varorna till marknadsvärde? Om jag t.ex. har köpt in produkter från Kina och de kostade 10 kr styck (frakt, tull och moms inräknat), hur beräknar jag då marknadsvärdet på dem?
1009
206
Hej, Om du köpt in dem nyligt och de går att använda i verksamheten så kan du använda inköpspriset. Annars får man försöka ta fram vad liknande produkter kan anskaffas för på marknaden. Tex om du köpte en sak för 10 kr för 2 år sedan och du idag kan beställa samma sak för 3 kr - då är 3 kr marknadsvärde. Kan ju hända att åldern gör dem ännu mindre värda.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.