Starta AB under anställning

1
1
Jag har fått veta att min tjänst kommer att försvinna och jag kommer troligen bli uppsagd pga arbetsbrist under nästa år. Högst troligt blir jag arbetsbefriad under uppsägningstiden. Planen är att starta konsultverksamhet och det finns fördelar med att bilda bolaget redan i år. Finns det någon risk att göra detta utan arbetsgivarens kännedom? Jag kommer inte driva konkurrerande verksamhet. Kan det påverka uppsägningslön på något sätt? Något annat att tänka på?
Tack på förhand
1009
206
Hej, Nu är jag inte jurist, så vi kanske ska se om någon annan har bättre svar men... Lönen ska ju inte kunna påverkas. Det man skulle tänka på är om det är konkurrerande verksamhet eller om man skrivit på i anställningsavtal eller det finns kollektivavtal som reglerar att man kan bli uppsagd. Dvs att du blir av med jobbet tidigare än tänkt. Kan också vara aktuellt även om det inte är konkurrerande verksamhet. Men just lönen ska väl inte kunna röras om du inte har tex bonus. Jag skulle säga att det ofta är bäst att säga till sin chef att man startar ett företag. Bättre att vara öppen med det. Om det bara är så att du ska starta företaget utan verksamhet så kan man ju också säga att det inte kommer ta tid från jobbet. Har ni en ok relation så är det ju inte ovanligt att gamla arbetsplatsen blir en av de första kunder man har i sitt företag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.