Gjort fel med löpnummer på fakturor!

1
Hej!

Som ny företagare har jag hela 2020 års bokföring skrivit mina fakturor via en PDF mall där jag ändrar summa, kund, datum och fakturanummer. Nu sa min revisor att jag gjort ett stort fel! Jag har skrivit olika siffror helt enkelt, ena gången kan fakturanumret varit 3002 och nästa 141. Detta då jag helt enkelt trott att det är för att jag ska kunna spåra vilken inbetalning som avser vilken faktura på bankkontot. Inte tänkte jag att det var tvunget att vara i exakt följd året genom.

Däremot använder jag ett bokföringsprogram vid namn Speedledger så jag har skrivit A01 på första fakturan och A02 på andra osv. Så varje kontohändelse är i följd hela vägen till slutet. Men denna siffra skrivs ju för hand på fakturan efter att den bokförts. Kan den ses som ett giltigt löpnummer i värsta fall?

Vad gör jag nu? Har rent mjöl i påsen allt är snyggt och prydligt för övrigt sa revisorn.

Vad händer vid kontroll, vilket straff får jag må tro? 🙁
1009
206
Hej, Ja, taskigt. Det är väl inte så mycket att göra nu i efterhand. Tänk på det i framtiden. Och nej, verifikationsnummer är inte samma som fakturanummer. Så det hjälper inte.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej Johan Tusen tack för ditt svar. Vet du möjligtvis om man kan få böter för detta även om allt annat ser OK ut? Har hört om skräckhistorier där företag fått 100.000 kr i rena böter för fel i bokföringen. Är livrädd för att råka illa ut för ett ärligt misstag ju. Försökte ringa skatteverket för att förklara och erkänna men kvinnan på telefon var inte särskild att skapa ett ärende hon sa bara "nä men vid kontroll blir det svårt för oss att granska dina fakturor då du kunnat fuska och jobbat svart." Hur går man vidare från detta tycker ni? Varje faktura är ju tydligt märkt med ett nummer som i sin tur har samma märkning på inbetalningen som gjordes på mitt konto.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.