Vad är aktienummer?

25
I aktieboken ska man skriva aktienummer, men vad är det? Var står det?
25
En till fråga angående aktieboken, jag har inte namngett mina aktier till något speciellt så vad ska jag då skriva under aktieslag? Kan jag skriva "Aktiebolagets aktier"?
25
hmm, svaren har försvunnit? Men jag hann se svaret från dig Johan, och min fråga var om jag är ensam aktieägare i bolaget och äger 1000 aktier, ska jag då skriva 1-1000 på aktienummer?
1009
206
Hej, Jag ser också att mina svar försvunnit. Precis. Har man som förr i tiden aktiebrev utfärdade så var de numrerade. Har man inte det så ägen man ändå så att säga en specifik aktie. I aktieboken kan man då skriva aktie 1-1000 tex om en person äger 1000 aktier. Angående slag, så om man inte beslutat om olika aktieslag så är det A-aktier som finns. Beslut om olika aktieslag ska stå i bolagsordningen annars.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
[quote="Johan Boström" post=42428]Hej, Jag ser också att mina svar försvunnit. Precis. Har man som förr i tiden aktiebrev utfärdade så var de numrerade. Har man inte det så ägen man ändå så att säga en specifik aktie. I aktieboken kan man då skriva aktie 1-1000 tex om en person äger 1000 aktier. Angående slag, så om man inte beslutat om olika aktieslag så är det A-aktier som finns. Beslut om olika aktieslag ska stå i bolagsordningen annars.[/quote] Hej, Följdfråga på denna. Om vi är två som är ägare med 250 aktier var. Ska vi då skriva Aktie 1-250 på person 1 och aktie 251-500 på person 2?
1009
206
Hej Andreas, Det stämmer att det kan vara 1-250 och 251-500. Om man äger aktierna i följd.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.