Hur bokför jag kostnaden för mitt företagsbankkonto från mitt privata bankkonto?

5
Hur bokför jag kostnaden för mitt företagsbankkonto från mitt privata bankkonto?

Hej! Jag har en nystartad enskild firma och jag vore väldigt tacksam för hjälp med denna fråga:

Jag undrar vilka konton jag ska bokföra detta på

Jag har betalt 95 kronor från mitt privata nordea bankkonto in till mitt nyöppnade företags bankkonto på Svea bank, det är månadsavgiften för bankkontot jag betalt. Avgiften drar Svea bank direkt från mitt egna företagsbank konto där så av den anledningen förde jag över 95 kr till mitt Svea bank företagskonto från mitt privata nordea bankkonto.

Betalningstransaktionen skedde den 29-03-2021.
Bokföringsprogrammet Bokio som jag använder är helt nytt för mig och jag försöker lära mig det, är det en "rättelse" jag ska göra pga föreningen i bokföringsdatumet eller hur hanterar jag bokförings förseningen? Betalningstransanktionen skedde den 29-03-2021.
(för man ska väll egentligen bokföra senast dagen efter Betalningstransaktionen skett?)

Jag vore verkligen tacksam för hjälp med svar : )

Vänligen
Maria
5
1
Hej, För att bokföra ett "privat lån" använder du konto [b]kredit på 2018[/b] och [b]debet på 1930[/b]. Du bokföra posten på samma dag som kontohändelsen skedde. För att sedan bokföra själva bankkostnaden kan du använda [b]debet på 6570[/b] och [b]kredit på 1930[/b]
5
Tack Errat! Det var till verklig stor hjälp för mig : ) Tack igen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.