Betala tillbaka lån med enskild firma?

0
Hej,
Hoppas ni mår bra!

Jag har sedan drygt 30 år en skogsbruksfastighet som sedan dess drivs som enskild firma. Gården är sedan begynnelsen belånad med ett banklån, på ett förhållandevis litet belopp (i dagens mått räknat). Jag har nu gjort slutavverkning på ett skifte och får ett ansenligt netto.

Min fråga är:
Kan jag betala tillbaka banklånet med pengar från enskilda firmans (i dagsläget) oskattade netto? Eller behöver jag "ta ut pengar" från enskilda firman, beskatta dem och betala av banklånet med de skattade pengarna?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Andreas
1073
139
Hej, Ifall du bokfört lånet i enskilda firman bokför du det som en avbetalning (Debet skuldkonto, Kredit bankkonto), annars bokförs det som eget uttag. Märk att det inte blir någon beskattning just för att du gör eget uttag, undantaget ifall du har avsatt till expansionsfond och därmed tvingas göra en återföring. Egna uttaget i sig medför alltså ingen skatt, utan den beror på årsresultatet.
23
Om du är på jakt efter ett privatlån kanske du undrar vad ett privatlån egentligen är? Ett privatlån är pengar som du lånar från ett låneinstitut, oavsett om det är en bank, ett kreditinstitut eller en annan utomstående långivare, och som du betalar tillbaka under en bestämd tidsperiod. I dagens digitala tidsålder finns det gott om seriösa onlinelån att välja mellan, vilket kan vara bra när man jämför räntor på privatlån.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.