Bokföra skatteåterbäring från föregående år.

4
Hoppas få lite hjälp så det blir rätt och jag lär mig lite.
Har nyss tagit över ett AB och kört det de sista 6 månaderna nu i bokslutsåret. Igår kom det en skatteåterbäring som då rörde föregående år och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera denna.
Vanligtvis berörs konto 1630 och 2518 men kan någon vänlig själ berätta vad jag ska göra i detta läge?
11
1
Hej Henrik ⭐️, Året efter ett beskattningsår deklarerar företaget sina inkomster i en inkomstdeklaration och den slutliga skatten bestäms. Den slutliga skatten stäms sedan av mot den debiterade preliminärskatten som företaget har betalat. Skatteverket skickar därefter ett slutskattebesked. Om företaget har betalat för lite måste företaget betala kvarskatt, har företaget betalat för mycket återbetalas det till företaget. I ditt fall låter det som att företaget har betalat för mycket preliminärskatt i jämförelse med fastställd skatt för beskattningsåret 2019. När slutskattebeskedet anlände bokades förmodligen beskattningsårets slutliga skatt om till den kvarstående skattefordran som uppstått i ditt bolags fall. Skattefordringar bokas vanligtvis mot konto 1640 “Skattefordringar”. Hade slutskattebeskedet visat att bolaget hade en kvarskatt hade denna bokats om mot konto 2510 “Skatteskulder”. I korthet ska du göra följande: Steg 1. Kontrollera vilket konto skattefordran från beskattningsåret 2019 är bokförd på. Steg 2. Boka inbetalningen från Skatteverket mot det kontot. Hoppas jag lyckades besvara din fråga. Hojta annars! 😊 Med Vänliga Hälsningar, Dennis Fleen
Voitto.se - En digital redovisningsbyrå. Anpassad för dig som företagare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.