Bokföra faktura?

15
Tjenare alla glada,

Nu är det dax för att bokföra första gången och jag är nu lite osäker :-



Jag köpte nu domännamn å webhotell och betalade det med mitt egna privata visakort även fast företaget har ett eget separat konto.

De jag undrar är hur ska jag bokföra detta?



Jag tänkte såhär:



2010 Eget kapital Kredit

5990 Övrig reklam Debet





Sedan undrar jag över oxå om jag får lägga till konton från andra kontoplaner till min BAS2003 kontoplan? t.ex. jag hittade ett konto i BAS2007 som skulle passa mig lite bättre, nämligen 5985 Hemsidor och övrig datorreklam.



Sedan sista frågan lyder att jag fick fakturan skriven utan moms (354kr) ska jag räkna ut momsen och bara plussa den på det Egna kapitalet och sen lägga till en post för Ingående moms 25% i bokföringen?
488
1) Använd hellre konto 2018 (egna insättningar) istället för 2010. [br] [br]2) Absolut, du kan lägga till andra konton i din kontoplan. [br] [br]3) Nej, om ingen moms nämns på fakturan så får du inte dra av någon moms. Be om att få en ny faktura med momsen specificerad!
15
Tack så mycket för svaren Karin! [br] [br]Men ska jag be om en faktura med moms specificerad? När man gjorde beställningen via internet så fick man ange sitt momsnummer osv. och då räknade dom av momsen direkt dära, men det kanske inte spelar nån roll utan det är faktura med momsen specificerad som gäller? [br]Kan även lägga till att det är www.one.com det gäller om (gamla B-One)
488
Om det är ett svenskt företag och de säljer någonting momspliktigt är de skyldiga att ange momsen på fakturan. Jag förstår inte hur du menar, att de räknade av momsen??
15
[quote="Karin i Västergötland"]Om det är ett svenskt företag och de säljer någonting momspliktigt är de skyldiga att ange momsen på fakturan. Jag förstår inte hur du menar, att de räknade av momsen??[/quote] [br] [br]Jo de jag mena var att när man fick göra en beställning så såg man momsen men sen när man fick ange sitt momsreg. nummer så försvann momsen från "kundkorgen" och det slutliga "att betala" priset.. [br]men det är kanske lika bra och kontakta dom för en ny faktura med moms angivet.
36
"1) Använd hellre konto 2018 (egna insättningar) istället för 2010. " [br] [br]spelar det roll? jag har bokfört ett tag nu på 2010, vill egentligen bara veta så att det inte blir en massa problem senare
589
1
[quote="PeterMK"][quote="Karin i Västergötland"]Om det är ett svenskt företag och de säljer någonting momspliktigt är de skyldiga att ange momsen på fakturan. Jag förstår inte hur du menar, att de räknade av momsen??[/quote] [br] [br]Jo de jag mena var att när man fick göra en beställning så såg man momsen men sen när man fick ange sitt momsreg. nummer så försvann momsen från "kundkorgen" och det slutliga "att betala" priset.. [br]men det är kanske lika bra och kontakta dom för en ny faktura med moms angivet.[/quote] [br]Troligt scenario. Du såg ett pris (säg 100 för enkelhetens skull). Du såg en summa för moms (20, 25 eller något sånt). När du angav ditt momsregistreringsnummer togs momsen bort, eftersom det här gäller försäljning inom EU och de inte behöver lägga på momsen när du är momsskyldig. [br] [br]Däremot ska du, om det är så här det gått till, ta upp 25% av värdet som utgående moms och samma summa som ingående moms och redovisa på momsredovisningsblanketten.
15
[quote="Jorgen"][quote="PeterMK"][quote="Karin i Västergötland"]Om det är ett svenskt företag och de säljer någonting momspliktigt är de skyldiga att ange momsen på fakturan. Jag förstår inte hur du menar, att de räknade av momsen??[/quote] [br] [br]Jo de jag mena var att när man fick göra en beställning så såg man momsen men sen när man fick ange sitt momsreg. nummer så försvann momsen från "kundkorgen" och det slutliga "att betala" priset.. [br]men det är kanske lika bra och kontakta dom för en ny faktura med moms angivet.[/quote] [br]Troligt scenario. Du såg ett pris (säg 100 för enkelhetens skull). Du såg en summa för moms (20, 25 eller något sånt). När du angav ditt momsregistreringsnummer togs momsen bort, eftersom det här gäller försäljning inom EU och de inte behöver lägga på momsen när du är momsskyldig. [br] [br]Däremot ska du, om det är så här det gått till, ta upp 25% av värdet som utgående moms och samma summa som ingående moms och redovisa på momsredovisningsblanketten.[/quote] [br] [br] [br]Jo det var typ så som det var.. så då ska jag ta upp det i bokföringen som vanligt och kan räkna ut momsen och bara plussa den på det Egna insättning och sen lägga till en post för Ingående moms 25% i bokföringen? [br] [br]När jag tog kontakt med One.com så sade de såhär i supporten: [br]Eftersom ni har registrerat er som företagskund så är ni momsbefriad enligt EU's handelslagar. Vi är nämligen ett danskt företag.
206
använd konto 2615 för momsen och 2645 som motkont för inköp från annat EU-land [br] [br]2018 Kredit 100 kr [br]5985 Debet 100 kr [br]2645 Kredit 25 kr [br]2615 Debet 25 kr [br] [br]Du skall inte lägga på momsen på 2018 då du inte betalar ut dem i det här fallet.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
185
theo, jag gör som du, och så lärde mina bokföringsböcker ut när jag läste "Redovisning och beskattning"... så jag är också lite undrande...
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
1616
4
Finns ingen moms i beloppet så kan den inte dras. [br]Om ni slapp betala momsen vid köpet så innebär det inte att ni får dra av 20% av slutpriset till moms. [br] [br]25% som ni nämner är uppåt vägarna fel att dra av om det totala priset vore säg 1000 kr då är momsen 1/5 dvs 20%. Ex 800 x 1,25 = 1000. Men nu rör det sig inte om moms eftersom den är borttagen.
Må väl!
206
När du handlar varor från annat EU-land specas inte momsen på fakturan, det betyder inte att du inte måste redovisa den för det måste man, det har att göra med medlemsavgiften sverige betalar för att vara med i EU. Vanligtvis använder man konto 2615 mot 2645. Då lägger man på 25 % på fakturapriset 1000 * 1.25 %= 1250 vilket du skulle fått betala om du handlat inom sverige med moms till samma pris, baklänges blir det då 1000. Det handlar enbart om redovisning, 2615 är utgående moms, 2645 är ingående moms så dem tar ut varandra.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
15
[quote="Mojo"]Finns ingen moms i beloppet så kan den inte dras. [br]Om ni slapp betala momsen vid köpet så innebär det inte att ni får dra av 20% av slutpriset till moms. [br] [br]25% som ni nämner är uppåt vägarna fel att dra av om det totala priset vore säg 1000 kr då är momsen 1/5 dvs 20%. Ex 800 x 1,25 = 1000. Men nu rör det sig inte om moms eftersom den är borttagen.[/quote] [br] [br] [br]Så med andra ord så behöver jag bara bokföra det som?: [br]2018 Kredit [br]5985 Debet [br] [br] [br]Jag lägger upp en bild så ni kan förstå det bättre kanske, en beställning gjord från Vistaprint oxå som ska bokföras: [br] [br]http://i10.tinypic.com/44pyqm0.jpg [br] [br]Där ser man som det ska vara med moms och allt men sedan skriver i sitt momsreg. nr. där nere vid "VAT Nummer" så försvinner momsen och det man slutligen betalar är då 476,10kr [br] [br] [br]EDIT: Bokf kontrollera, du hann posta precis innan mig så nu förstår jag nog

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.