Bokföring av moms vid importerad vara från Spanien

13
Hej!

Jag har ett handelsbolag där jag importerar detaljer från Spanien. Jag betalar ingen moms på fakturan till spanien då VAT nummer är med på fakturan. Min fråga är hur jag skall göra då jag säljer prylen i sverige med moms på? Detta innebär ju att jag måste betala in momsen på prylen till staten? Har för mig nånstans att när man skriver sin momsdeklaration (månads) att man lägger på 25% på sitt inköp för att detta sedan skall reduceras mot den ingående momsen?



Nu har jag lyckats att skriva ordentligt krångligt, min fråga är 🙂



Nån som har ett bra tips hur jag skall bokföra mitt inköp, exempel på konton uppskattas? Samt hur det fungerar med momsdeklarationen



Mvh Martin
2066
2
[quote="mericson_82"]Hej! [br]Jag har ett handelsbolag där jag importerar detaljer från Spanien. Jag betalar ingen moms på fakturan till spanien då VAT nummer är med på fakturan. Min fråga är hur jag skall göra då jag säljer prylen i sverige med moms på? Detta innebär ju att jag måste betala in momsen på prylen till staten? Har för mig nånstans att när man skriver sin momsdeklaration (månads) att man lägger på 25% på sitt inköp för att detta sedan skall reduceras mot den ingående momsen? [br] [br]Nu har jag lyckats att skriva ordentligt krångligt, min fråga är :) [br] [br]Nån som har ett bra tips hur jag skall bokföra mitt inköp, exempel på konton uppskattas? Samt hur det fungerar med momsdeklarationen [br] [br]Mvh Martin[/quote] [br] [br]Du betalar alltid in momsen på det du säljer till staten... [br]Momsen tillkommer på alla priser, du samlar bara in den åt staten. [br] [br]Här är ett exempel på bokföring av ett inköp från annat EU land: [br] [br]K/2440 Lev. Skuld [br]K/2615 Ber. moms varuförvärv EU 25% (25% av ditt inköp) [br]D/2641 Ing. moms (Samma som 2615 - De tar ut varandra) [br]D/4056 Inköp varor 25% EU [br] [br] [br]Med siffror, faktura 5000 kr utan moms: [br] [br]2440 kredit 5000 kr [br]2615 kredit 1250 kr [br]2641 debet 1250 kr [br]4056 debet 5000 kr [br] [br] [br]// Jonathan
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
21
Väcker lite liv i en gammal tråd.[br][br]Man MÅSTE alltså bokföra nån form av fiktiv moms?! Trots att den inte finns på papper?[br]Hur går det om jag köpt av en privatperson i Spanien?[br][br] rtfm[br][br]
632
3
Det handlar ju om att säljaren i Spanien inte behöver lägga på moms betala in i sitt land, detta gör du istället.[br][br]Men en privatperson lägger ju aldrig på moms, alltså ska det inte vara någon moms.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.