Bokföring av lager

72
1
Hur gör ni egentligen med bokföring av lagerförändringar. Problemet är detta.

1) Jag köper in varor för x kronor från leverantör

2) Jag betalar y kronor i tull

3) Jag betalar z kronor för frakt

I verifikationen för inköp av varor lägger jag till lagerförändring med x kronor också. Eller lägger jag till x+y+z kronor. Problemet är ju att jag inte fått faktura för tull och frakt när jag lägger in verifikation för inköp av varor.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
41
Hej! [br] [br]Hoppas du haft en fin sommar! [br] [br]Jag tror du formulerat din fråga lite tokigt, men det kan mycket väl vara jag missförstått det hela... Du använder begreppet "lagerförändring" när du egentligen vill veta hur du skall bokföra ett inköp. Det är i samband med månads- halvårs- eller årsbokslut du värderar lagret och bokför en eventuell lagerförändring. Detta för att få en så rätvisande bild som möjligt av företagets varukostnad. Det är bara [b]kostnaden för sålda varor [/b]som skall belasta företagets resultat - de varor du har kvar i lager utgör istället en tillgång. [br] [br]Jag antar följande: [br] [br]Du har köpt in varor från ett land utanför EU. I samband med att säljaren sänt iväg varorna får du en faktura. När varorna anländer till Sverige får du betala frakt, tull- och speditionsavgift samt införelsemoms. [br] [br]Fakturan som avser varorna bokförs på sedvanligt sätt. Använd ett konto avsett för "varuinköp från land utanför EU". Du bokför i detta skede ingen införelsemoms. [br] [br]När du får fakturan för tull- & speditionsavgift samt införelsemoms använder du konto 2641 för momsen och 5720 för tull- & speditionsavgiften. [br] [br]Frakten tycker jag skall ses som en del av varukostnaden. Antingen använder du samma konto som du bokfört varuinköpet på, men för att få en bild över hur kostnaderna i företaget är fördelade kan du gott och väl lägga upp ett nytt 40xx-konto där du bokför frakten. Jag tycker inte att du skall använda ett 57xx-konto för frakten, då det inte rör sig om en omkostnad i verksamheten utan snarare en "produktionskostnad". [br] [br]Hoppas detta var till lite hjälp! Har jag missförstått dig får du rätta mig. [br] [br]Åsa
72
1
Tack Åsa. Som vanligt ett väldigt utförligt svar. För tillfället gör jag som du säger och inventerar lagret varje halvår. Mycket tidskrävande då jag börjar ha många produkter. [br]Tänkte istället försöka bokföra lagerförändringar direkt vid inköp och försäljning, vilket skulle underlätta för mig. Tänkte att jag inte skulle behöva summera varje enskild produkt vid inköp utan ta dem i en klump. Trodde det var så man gjorde när man har större omsättning. [br]På detta sätt skulle jag hela tiden kunna titta på årets resultat och få ett rättvisande resultat. Som det är nu, om jag tittar på resultatet ser det onödigt dåligt ut efter stora inköp, eftersom jag inte uppdaterat lagret.
41
Hej! [br] [br]Vad bra att du är på gång med lagerinventering! [br] [br]Jag tycker det låter som en mindre bra idé att bokföra lagerförändring i samband med varje inköp och försäljning. Det blir lätt lite rörigt. Kanske kan du istället föra en lagerlista i Excel som du hela tiden uppdaterar, så kan du bokföra lagerförändringen i slutet av månaden. [br] [br]En sak till.. Ibland missstämmer det bokföringsmässiga lagret och det fysiska lagret. Det kan bero på att du exempelvis sålt varor du fortfarande har kvar på lager eller betalat för varor som ännu inte levererats. Därför kan det vara en god idé att föra en lista på ditt fysiska lager, dvs. saker du verkligen har på lagerhyllan (är guld värt att ha vid stöld, brand etc för att visa försäkringsbolaget vad du verkligen hade på kontoret) och en lista som tar upp det bokföringsmässiga lagervärdet. Låt fakturan styra vilka varor som ska finnas med i det bokföringsmässiga lagret. Har du tex. sålt en produkt, men inte sänt iväg den skall du stryka varan från listan med ditt bokföringsmässiga lager. Samma resonemang gäller om du fått faktura på produkt som ännu inte levererats... Denna produkt skall påföras listan med ditt bokföringsmässiga lager. Ser du skillnaden - bokföringsmässigt lagervärde vs. fysiskt lager? [br] [br]Sen en till sak... vänta till årsbokslut med att göra inkurrensavdrag. [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa
55
Nu blir jag lite förbryllad.... Jag har just startat en enskild firma och har haft samma funderingar som trådskaparen.[br][br]Det jag funderar på nu är det här med lagret. Alltså, om jag köper in varor (som ska säljas) så trodde jag att man bokför så här: kredit bankkoto, debit lager. Men här pratar ni om att lagrets värde inte bokförs löpande...
2066
2
Det vanligaste är nog att bara bokföra inköp och försäljning och för tillfället strunta i lagret (bokföringsmässigt). Sedan, när du inventerar lagret vid årets slut, gör du bokföringsdelen och bokför skillnaden mot föregående år som lagerförändring.[br](Har du saker för 1000 kr mer i lager nu än i slutet av förra året har du ju totalt ökat ditt lager med 1000 kr.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Det beror lite på vad man gör. Ett bolag som är har mestadelen av sin omsättning från att sälja saker som man köper in gör rätt så klokt i att skaffa ett affärssystem som klarar av löpande lagerbokföring. Åtminstone om det är någon eller någras heltidssysselsättning för då handlar det ofta om relativt stora lagervärden som det kan bli jobbigt att hantera om man inte har koll på det.
55
Jag kommer att syssla mest med handel och det kanske kan vara nog så klokt att nu i startskedet passa på att vänja sig vid att löpande uppdatera lagret.[br][br]Jag funderar på att köra JFS Administration första året (eftersom det är gratis).
1
Hej![br]Undrar lite över formuleringen nedan, från tidigare svar.[br][br]"När du får fakturan för tull- & speditionsavgift samt införelsemoms använder du konto 2641 för momsen och 5720 för tull- & speditionsavgiften."[br][br]På specifikationen från tullen/posten står det:[br]Postens avgifter:[br]Speditionsavgift (konto 5720)[br]Moms (konto 2641)[br][br]Tullverkets avgifter:[br]Mervärdesskatt[br][br]Min fråga är:[br]Skall tullverkets avgifter till konto 5720 eller 2641?[br]Tycker att det borde vara 5720.
1324
2
Tullverkets avgifter:  5720[br]Mervärdesskatt        2641
632
3
Nu vet jag inte vilken storlek (prismässigt) som det är på det här grejerna, men ett annat alternativ, som jag använder mig av vid stora inköp, för att få ett så rättvisande resultat som möjligt per månad, är följande: [br][br]Vid inköp bokföra direkt mot lager. Det är det enda jag gör vid köpetillfället bortsett från att jag använder en lista i excel som specifikation på vad som finns i lagret.[br][br]Vid försäljning av varan som finns i lager så bokar jag upp försäljningspriset och dessutom bokför jag varuinköp mot lager för att få bort artikeln ur lagret. [br][br]Ex.  Inköp[br]K 1930  150 000[br]D 1400  150 000[br][br]Försäljning[br]D 1930  200 000[br]K 3010  200 000[br]D 4010  150 000[br]K 1400  150 000[br][br]Observera att jag inte tog med någon moms i följande exempel. Men antar att ni förstår principen i vilket fall.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.