Ang omvänd skattskyldighet..

38
När ska jag första gången deklarera med "omvänd skattskyldighet".

Är det bara jag som tycker att det är lite snurrigt..
720
Menar du "byggmomsen"? Den börjar gälla den 1/7 så första gången att deklarera detta är ju i september men det gäller ju att börja skriva fakturorna på rätt sätt redan från 1/7. [br]Just nu tycker jag inte att det är så snurrigt när väl reglerna är satta, det var värre i höstas med alla spekulationer om hur det ev skulle bli. däremot kan det säkert i många fall bli svåra gränsdragningar om huruvida momsen ska vara med eller ej, och vad jag hört från "välunderrättad källa" så kommer man från Skatteverket att vara stenhårda på dessa regler. Är man det minsta osäker på hur momsen ska hanteras i ett visst fall så kan man alltid göra det med ett öppet yrkande i deklarationen så är det upp till skatteverket att tolka om man gjort rätt eller fel. Viktigt är också att komma ihåg att i annud och kontrakt skriva i vad som ska gälla om man får backning eller "plusning" på momsen på skrivna fakturor.
134
Jaha, vad är det man har missat nu?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
38
Jag blev lite osäker eftersom momsdeklarationen är ju redan ändrad. [br]Tack för ett bra svar.
720
Att momsdeklarationen redan är ändrad beror väl dels på att man inte vill göra flera ändringar tätt på varandra, dels på att man hade hoppats på att även den omvända skattskyldigheten skulle gälla från årskiftet. Men eftersom det rörde ändrade rgler som bara gällde en enda branch så var man tvungen att vänta in besked från EU innan man kunde genomföra ändringen, så därför ligger den ett halvår senare än planerat.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.