Fråga angående provisionsbaserad anställning.

27
Jag kommer snart behöva anställa en person som får provisionsbaserad lön.

Denna person har ett annat heltidsarbete och kommer endast jobba deltid i mitt företag.
Hur ska man lägga upp det på bästa sätt?

Lönen/provisionen kommer till en början vara provisionsbaserad. Det kommer sedan övergå till en fast grundlön+provision (regelbundna utbetalningar).

Ska jag anställa personen och isåfall vilken anställningsform lämpar sig bäst? Vilka alternativ finns förutom att denna skaffar sig FA-skatt?
Kan man betala ut enbart en provisionsbaserad lön vid tillsvidare-anställning? Är ju i och för sig enkelt att istället räkna om summan till timbaserat annars. Får man "baka in" semesterersättningen vid varje utbetalning eller måste den redovisas och utbetalas vid ett speciellt tillfälle?

Hobbyverksamhet är ju ett alternativ, men går det om det blir regelbunden inkomst? Efter vad jag har fått så måste man ändå registrera sig för moms ändå om intäkterna överstiger 30.000kr per år?

Tacksam för svar


Edit: Hur fungerar det med sjuklön? Delas ansvaret mellan mitt företaget och företaget där han är heltidsanställd? Hur beräknas den vid lön baserad på provision?
www.startaebutik.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.