Öka produktiviteten?

456
1
Hej

Skulle vara intressant att se vad ni tycker fungerar bra som morot för personalen att öka sin produktivitet.

Motivera gärna era svar med kommentarer..
36
Bonus är alltid trevligt  :bravo[br][br]Min polare fick 12kr extra/timme retroaktivt för hela året och det blev en del. Pengar är lätt att föreställa sig med
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
1616
3
Det ekonomiska bonussytemet är alltid bra för att stimulera fram kreativitet eller företagsutveckling. De andra förslagen på Bonus är mer av den art att företaget ska hålla uppe på Goodwill mellan ledning och anställda.[br][br]Men som gemene man känns det oftast bättre själv att kunna bestämma över sin egen ekonomi samt hur mycket man vill tjäna som också påverkar skatten.[br][br]För ett antal år sedan jobbade jag med ett reklammaterial till förslagsverksamhet på uppdrag för Volvo Bussar AB. Resultatet var häpnadsväckande i jämförelse med föregående år. De gjorde en ökning med 350% vilket innefattade över 5 ggr så mycket inlämnade förslag i månaden och en lönsamhet med över 8 ggr jämfört med föregående år. Det var ett mycket bra resultat. För detta kompenserades de anställda beräknat på lönsamheten i förslaget. Vilket kunde bli betydande extrapengar.[br][br]Jag tror mer på den sortens bonussystem om man nu skall ha ett värdigt system som inte faller in i den mer klassiska lägre lön+ provisionsbaserad lön.[br][br]Människor har lättare att förstå när de får en normal lön samt betalt för extra prestation ex övertidsersättning eller annan prestation som de vet genererar mervärden och bestämmer vid egen tid.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
29
Jag tror på resa till hemlig plats! Det tycker jag låter spännande  :mrgreen:[br]Mest för att jag tycker resor är det bästa som finns.[br][br]Kanske ska den inte vara hemlig... En resa som är "upphypad" med plakat, flyers och extra allt hade nog taggat många. År två så kommer det dessutom pratas om det länge innan, bilder kommer fram från året innan och då ger det ännu mer effekt. [br][br]Många företag ger sina anställda en handduk, väska eller en necesär. Så jämfört med det så är en resa till Lönsboda hur bra som helst  :roll:
456
1
Ja, ekonomi tilltalar de flesta vilket gör att engagemanget ökar, men också girigheten. Girighet som i vissa fall kan vara bra, medans i enskilda fall kan skapa tysthet, opålitlighet och oärlighet.. [br][br]Om man värdesätter sin personal så kan man starta ett lönsamhetsmål med en Kick-Off på hemlig plats där man under kvällen avslöjar den bonus som kan delas ut vid uppnådd vinst ;)
68
Hej,[br][br]Mycket intressant tråd![br][br]Jag tror att ekonomiska incitament är kraftigt överskattade. På ett logiskt plan så finns det säkert inte många som skulle tacka nej till mer pengar, men problemet med motivation är att det inte handlar om logik utan känslor. [br][br]Jag har jobbat inom med försäljning större delen av mitt yrkesliv och har sett alla möjliga försök att öka motivationen genom att justera provisioner. Tyvärr har de exempel jag sett inte varit lika lyckade i praktiken som i teorin.  [br][br]Ett viktigt grundläggande behov vi alla har är uppmärksamhet och uppskattning för de arbeten man utför. Det är viktigare än pengar. Det är inte så sällan ett överflöd av pengar går till att just köpa sig uppmärksamhet (Kläder, bilar, klockor etc.) Verkar vara lite som att "gå över ån efter vatten"[br]  [br]Jag kan tänka mig samtliga dina förslag Deji [i]om[/i] man kombinerar dem med att tydligt visa andra på arbetsplatsen om någon anställd eller arbetsgrupp åstadkommit något utöver det vanliga. Det fungerar ännu bättre om det är något som man kan visa frun/barnen/kompisarna hemma.[br]  [br]Jag har aldrig varit i Lönsboda så jag röstar ändå på resan ;-)[br][br]Mvh, Micke[br]
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
205
1
Det har ju varit några inslag på nyheterna de senaste åren om att friskvård på arbetstid ger minskad sjukfrånvaro och en upplevd bättre hälsa hos de anställda. Att tillåta att anställda går ifrån 2h/veckan under förutsättning att de använder tiden till att träna talar många arbetsgivare sig varma om, att det till och med totalt sett ökar produktiviteten. Får man göra det på arbetstid har man ingen ursäkt att inte träna längre, och man upplever positivt grupptryck.[br][br]Kanske var inte det du var ute efter, men motion över huvud taget ger friskare och lyckligare människor som orkar mer, och en bättre atmosfär på jobbet. Jag röstade på alternativ 2.
456
1
Hej Mikael[br][br]Du skriver absolut tänkvärt.. Du skall ha poäng för detta! [br][br]Men du nämner provision och försäljning som kategori, där kan provisioner få andra effekter som faktiskt påverkar negativt på företagets resultat. [br]Ett ställe jag var på för några år sedan hade bonussystem endast för säljkåren som baserades på omsättningen. När man analyserade den faktiska lönsamheten i affärerna kom det fram att ett flertal stora sådana var rent olönsamma. Säljaren/säljarna hade helt enkelt offererat ett underpris bara för att få affären!  :vissla[br][br]Samtidigt har jag sett på ett annat företag som belönade sina medarbetare med en tavla (!). Tavlan hade som överskrift "Månadens Kronprins" följt av en uppgiggande och berömmande text.. Fast att detta belöningssystem idag inte existerar så har dom som fick denna tavla fortfarande kvar den på kontoret och pekar stolt på den med jämna mellanrum.[br][br]Även veckobelöningar delades ut i form av trisslott som högtidligt presenterades av ledningen på veckomötet..[br][br]Dessa varianter handlade visserligen inte om att öka någon produktivitet utan syftet var att stimulera förslagsverksamheten ;)
456
1
[quote author=N.N. link=topic=2574.msg10307#msg10307 date=1184704397][br]Det har ju varit några inslag på nyheterna de senaste åren om att friskvård på arbetstid ger minskad sjukfrånvaro och en upplevd bättre hälsa hos de anställda. Att tillåta att anställda går ifrån 2h/veckan under förutsättning att de använder tiden till att träna talar många arbetsgivare sig varma om, att det till och med totalt sett ökar produktiviteten. Får man göra det på arbetstid har man ingen ursäkt att inte träna längre, och man upplever positivt grupptryck.[br][br]Kanske var inte det du var ute efter, men motion över huvud taget ger friskare och lyckligare människor som orkar mer, och en bättre atmosfär på jobbet. Jag röstade på alternativ 2.[br][/quote][br][br]Sant så sant... Var det inte Toyotaverkstaden i Mölndal som införde 6-timmarsdagar? Dom märkte att dom fick mer gjort på mindre arbetad tid och övriga Toyotaverkstäder väntades följa efter.
822
29
[quote author=DEJI link=topic=2574.msg10309#msg10309 date=1184704959][br]Sant så sant... Var det inte Toyotaverkstaden i Mölndal som införde 6-timmarsdagar? Dom märkte att dom fick mer gjort på mindre arbetad tid och övriga Toyotaverkstäder väntades följa efter.[br][/quote][br][br]Det påminner om de tester de gjorde i skolor där de tog bort ett par svenska lektioner per vecka och bytte till idrott. När eleverna senare testades hade de bättre resultat på svenskan än de som hade läst mer och rört på sig mindre.  (Undrar om det är bra att röra på sig.. :vissla)[br][br]Både N.N och Mickes inlägg är kalas!!!  :bravo[br][br]Angående Mickes inlägg:[br]Det är ju alltid enkelt att gå till sig själv.[br]Om man får mycket beröm av någon i sin närhet, vill man inte då göra det mer och oftare!?! Jag skulle tro det, även om det tar tid från annat.  :)[br][br]Minns mitt första jobb efter studenten då jag borrade hål i metallbitar på en industri. Tydligen gick det bra för jag fick mycket beröm. Det blev en positiv spiral och jag borrade ännu snabbare och fick mer beröm. Jag jobbade till och med över utan betalt :mrgreen:[br][br]Så ja, beröm och utmärkelser från andra funkade bra på mig i alla fall  :)[br][br]/Patrik[br][br]Ps. Tog en månad och sen fick jag 25 % i löneökning och skojigare uppgifter.
758
I mångt och mycket, så handlar det om att bli sedd.[br]Belöningar är jag personligen emot som företeelser - Råttpsykologi är kanske inte min grej precis, då jag anser att det är fel att belöna ett normalt beteende.[br]Varför ska man få en belöning bara för att man kommer till jobbet och gör vad man ska göra. Däremot så kan man belöna sådant som ligger utanför själva arbetsuppgiften.[br][br]Visst kan man göra underverk, med hjälp av olika belöningssystem, men det finns också en negativ sida av detta och då tänker jag på "Peters princip" som handlar om arbetaren som bli befodrad till sin inkompetens.[br]En duktig arbetare ska helst förbli en duktig arbetare, istället för en inkompetens[br]förman. Belöningssystem driver oftast folk framåt till en viss gräns, sedan bli det rena skiten av det.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Låter nästan som om du tittade på dokumentären igår som handlade om en far och två söner som bedriver en restaurangverksamhet. Där pratades det nämligen om att berömma för arbete man faktiskt ändå skall göra..;) [br][br]Hur som helst så är alla medvetna om att man jobbar minst 8 timmar om dagen som då är en heltidstjänst. Men eftersom alla är olika individer, med olika prioriteringar så är vi alla olika effektiva ur arbetssynpunkt. Om företaget ställer mål på exempelvis lönsamhet, omsättning eller antal levererade order så innebär det oftast att personalen får öka takten för att nå dessa mål. Då är det inte mer än rätt att man också betalar personalen på något sätt. Som egenföretagare jobbar man järnet och belöningen i detta är att man får utveckla sina idéer, tjäna pengar och bygga sin framtid så som man vill... Också en form av belöning..[br][br]Jag kan hålla med dig om att man inte skall [i]behöva[/i] belöna personalen eftersom det kan tyckas att man självklart skall bidra till företagets existens. Men samtidigt så är synen att det är ett jobb som alla andra och då kan denna morot betyda något extra som gör att man vill "ge tillbaka"..
28
All psykologi, kunskap om motivation och ledarskap säger att beröm stärker en individ och får den att prestera bättre, även om personen till och med gör ett dåligt jobb från början. Alla individer vill leva upp till andras förväntningar![br][br]Det ska vara berömmelse som verkligen kommer från hjärtat![br][br]Man behöver inte belöna personal, faktiskt så behöver man inte göra något. Men vill man ha bra, pålitlig och ambitiös personal så är daglig beröm bättre än något annat.[br][br]X
2360
31
Mr X har så rätt, däremot kan man om tid finns över se till så att personen får några timmar, dagar extra ledigt. Men jag ville inte att man skulle arbeta snabbare för att få ledigt, utan det var bättre om man arbetade ledigt så gick det snabbare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Ja, men för de flesta människor i chefspositioner så saknas det känslomässiga förhållanden till sin personal. Det handlar "bara" om pengar och resultat i slutändan vilket gör att man förhåller sig därefter..
758
[quote author=DEJI link=topic=2574.msg10458#msg10458 date=1185140674][br]Ja, men för de flesta människor i chefspositioner så saknas det känslomässiga förhållanden till sin personal. Det handlar "bara" om pengar och resultat i slutändan vilket gör att man förhåller sig därefter..[br][/quote][br]Men om man nu "bara" bry sig om pengar och resultat, så är väl just ett känslomässigt[br]förhållande till sin personal livsviktigt. :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Jo det kan tyckas tills dagen kommer då man måste säga upp personal, investera i automatiserade processer eller flytta produktion utomlands för att öka lönsamheten ;)
28
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2574.msg10459#msg10459 date=1185141268][br]Men om man nu "bara" bry sig om pengar och resultat, så är väl just ett känslomässigt[br]förhållande till sin personal livsviktigt. :o[br][/quote][br][br]Visst borde det vara så! Alla chefer och företagsledare har ett jobb; att dra in pengar till företaget. Ska det gå riktigt bra så tror jag bara på vägen där man lyssnar på personalen, få den att må bra och ger den uppmärksamhet. Detta sätt upplever jag dock fungerar främst i Sverige. Belöningen här är att vi får mycket idéer "underifrån", från personal som vill klättra och visa sig.[br][br]I vissa länder krävs nog ett mer auktoritärt ledarskap, med pekpinnar, klara riktlinjer och inte så mycket frihet för kreativt tänkande. Men det intressanta är ändå att det "svenska ledarskapet" fungerar mycket bra på de flesta ställen. I stora delar av Europa så hör det till att man pratar skit bakom ryggen på chefen, det är ett mer vi mot dem tänkande. När en ny ledare med annat ledarskap (typiskt svenska) kommer dit så blir personalen  :-* och jobbar som aldrig förr.[br][br]Samtidigt upplever jag att det är svårt att vara ledare/chef i Sverige då inte alla anställda klarar av det, de behöver striktare regler och kan ibland tappa respekten för chefen om den är "för snäll" och kommer för nära personalen.[br][br]Men återigen - Dagligt beröm och mycket uppmärksamhet, även för de saker som inte blev fullt så bra, får vilken arbetare som helst att blomma upp och prestera bättre till nästa uppgift.
21
Intressant!
Kevin Kane
1
Några har redan varit inne på det. Det är inte i första hand pengar och bonus som skapar lojalitet och viljan att företaget ska gå bra, att man lägger in en extra växel dvs blir motiverade. Lite tips som kommer här i flöde, ej i direkt prioordning. 1) Att företaget har ett tydligt mål och en strategi som är enkel att förstå, som följs upp och visas upp 2) Anställda på företag vill ha sammanhang och delaktighet. Att känna sig sedd, behövd, att få vara med och påverka (för de som vill), att bli lyssnad på. 3) Att få möjlighet till att utvecklas, lära sig nytt 4) Att ledningen är transparens mot personalen, att de får info om vad som händer i bolaget, utmaningar och vinster 5 Att företagets värdegrund efterlevs, walk the talk, Sen kommer en schysst och ärlig personalpolitik, att fira mycket, AW, konferens (om möjligt) in.
MonicaP

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.