Starta ekologisk e-butik. Behöver råd.

8
Hej!

Kul att jag hittade hit till slut. Läste igenom vissa ilägg som var intressanta och fick mycket nyttig information. Dock inte allt.

Nu är det så här att jag vill starta en e-butik och nu samlar jag all information. Jag är ganska säker på vad jag ville sälja dock var jag inte ensam med samma idé. Dock märkte jag att det inte finns så många ekologiska alternativ till den här varan. Så den kan bli min niche. Nu vill jag göra en mindre uppskattning om detta är intressant för folk. Så nu är alla tips välkomna! Det var fråga nummer 1.

Nummer 2.  Om jag nu väljer att sälja nåt ekologiskt, måste jag ha nåt tillstånd som bevisar det, eller hur vet kunden att varan faktiskt ÄR ekologisk? Och i sin tur hur vet JAG att varan ÄR ekologisk? Ska jag kräva att leverantören skicka ett bevis på det eller?

Och sist men inte minst. Jag har hittat några potentiella leverantörer på alibaba.com. Är det helt korkat att leta där? Har ni några tips var jag kan hitta ekologiska leverantörer?

Hoppas att få massa bra svar och även kritik. Bara den är konstruktiv!  😃
1165
Om jag skall betala för att köpa en eko-produkt så vill jag att den uppfyller en del kriterier:[br][br]1: Den som säljer varan skall ha en rimlig koll på att det verkligen är ekologiskt. Ett etablerat märke av något slag, typ svanen, kan vara en god början. I mina ögon är det svårt att påstå att något är ekologiskt om man inte kontrollerar det hela noga. Intyg kan vem som helst skriva, det måste vara en egen eller en auktoriserad certifiering för att mina ögon ha trovärdighet.[br][br]2: Det är inte bara varan som skall vara ekologisk, utan hela proceduren runt om. Tillverkning, transport och försäljning tycker jag är tre viktiga områden där man allt som oftast fuskar en del. När samma företag som säljer vad skräp som helst helt plötsligt har ett ekosortiment blir det inte trovärdigt. Inte heller om ekovaran tillverkats långt bort och sedan transporterats med skitiga transporter. Och vad gör handlarna för något som är ekologiskt när produkten säljs? De flesta affärer och varuhus är allt annat än ekologiska.[br][br]Jag ser det som svårt att erbjuda ekologiska produkter som är tillverkade långt borta. Alibaba är inte da thing du letar efter, utan leta bland producenter i ditt närområde, i det län du bor.[br][br]3: Det måste finnas en vinst med att köpa en ekologisk vara. Det vill säga, framställandet av produkten i vanliga fall är miljövidrig, men genom att istället köpa denna ekovara så bidrar jag till en bättre värld. Att någonting bara är "lite bättre" räcker inte för mig. (Jag handlar därför ganska få ekologiska produkter).[br][br]Jag vet inte om du har så mycket nytta av detta, men det var i alla fall några tankar om detta med ekotrenden där jag ibland förundras över krämares förmåga att tilltala människors dåliga samvete i hopp om att tjäna pengar.
2360
37
Gå in på Miljömagasinets hemsida, där kan du säkert finna nyttigt matr. för dig och om du prenumererar får du  helheten . Den kommer varje vecka och är inte särskilt dyr. Jag brukar alltid finna något bra i den och tilll skillnad från den vanliga pressen är man verkligen expert på sina områden. Om du pratar med Peter Eller så slussar han säkert vidare dig. Han brukar finnas där mellan 19 till 23.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
8
Tack sweetrot och Lars för eran input. [br] [br]sweetrot:[br] [br]Tack för en bra och lång inlägg. Jag håller med dig att för mig som konsument är det viktigt att veta att varan faktiskt ÄR ekologisk. Annars är jag inte beredd att betala extra. När det gäller transporten, så kan inte denna vara produceras i Sverige, så den importeras i alla fall. Och det jag kan erbjuda är ett ekologiskt alternativ. [br] [br]Lars:[br] [br]Jag ska genast kolla på Miljömagasinets hemsida. Tack för tipset! [br] [br]Vore kul att höra fler tankar![br] [br]
8
Lars:[br][br]Hittar inte miljömagasinets hemsida.  miljomagasinet.se verkar inte finnas. Eller är det fel  addres? Och hur kan jag kontakta Peter?[br][br]
2360
37
Peter Eller stf ansvarig utgivare, [email protected] te. 08-640 82 80, Fax 08-640 40 67,  Adress Skåneg. 93. Stockholm. Kommer du inte fram på den e-post som var finns tillfälligt ett annat [email protected]. Skulle det inte fungera så kan du meila mig så ska jag vidarebefodra till Peter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
8
1
Att en vara är ekologiskt innebär att den är odlad utan bekämpningsmedel och utan konstgödsel. KRAV och EU-ekologisk är två märken som garanterar äktheten. Svanen och andra miljömärken betyder inte att varan är ekologisk utan de är tillverkade under miljövänliga former (vilket kan innebära vad som helst.. och inte är likställt med ekologiskt.) Man får inte säga att en vara är ekologisk om man inte är ansluten till något kontrollsystem som garanterar att man har en ekologisk produkt. Många kan påstå att deras produkter är ekologiska men vet egentligen inte vad det innebär... Kan ge ett exempel i min bransch angående kaninkött, har sett flera uppfödare påstå att de har ekologisk uppfödning av kanin. MEN i Sverige finns inget regelverk kring ekologisk uppfödning av kanin så då kan man inte gå ut och säga att man säljer ekologiskt kaninkött. Visserligen ger man kaninerna ekologiskt foder är kaninerna uppfödda på ekologiskt foder och det kan man ju säga men t ex på andra djur som föds upp ekologiskt finns en hel uppsjö med olika regler att följa och allt har inte med foder att göra.
1468
246
Ja, det är ett elände med alla som påstår att dom är ekologiska, och sen när man frågar efter certifikatet så kommer det fram att dom inget har med själva TYCKER att dom är ekologiska. Men det är som sagt olagligt. Ska man kalla en vara ekologisk, så ska man kunna visa ett certifikat. Det är viktigt att hålla på sådana system, så dom inte förlorar i trovärdighet. Jag har själv varit KRAV-certifierad, och det är inte så lätt att stå och ljuga en kontrollant rakt upp i ansiktet, som folk tycks tro. Så har man en godkänd krav-märkning, så tycker jag nog man kan lita på produkten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.