Tips på hur man effektivt använder Google Adwords?

20
Hej, jag undrar om det finns några som är grymma på google adwords och vet hur man kan optimera sin dagliga budget och kunna konvertera besökarna till försäljningar.

Är tacksam för allt hjälpsamt!
www.funkystore.se
355
1
[b]Oscar I skrev:[/b] [quote]Hej, jag undrar om det finns några som är grymma på google adwords och vet hur man kan optimera sin dagliga budget och kunna konvertera besökarna till försäljningar. Är tacksam för allt hjälpsamt![/quote] Jag tycker inte du skall stirra dig blind på endast adwords. Visst på adwords har du möjlighet att kolla vad folk söker efter och även se priserna på olika sökord men glöm inte google analytics och google webmasterverktyg. Det jag kollar varje dag är vilka träffar jag får och om de som söker hittar just det de är ute efter på analytics. Sedan, ett par dagar efteråt, kan det vara bra med en genom gång av webmasterverktyg för att se var du hamnar i google på de olika sökorden. Kom ihåg att det det inte alltid ger kunder när du har många besökare på sidan. Kunder får du genom att hitta rätt kundkrets. Alltså de som letar efter dina produkter och här handlar det om text, description, keywrods och en massa annat. Du får flera förslag via båda verktygen, eller alla tre. Jag menar du hittar lite mer att studera på html skolan. Se mer på http://www.gbghtml.se/seo/index.php
20
Nej, absolut är det inte bara google adwords som gäller, men jag har hört mycket lovord om det och det känns ändå som att det skulle kunna ge relativt mycket vid optimerad användning. Dvs att de som klickar ska komma till och få se det som de vill och således förhoppningsvis också konvertera till köp. Tack för tipsen, ska kika på detta!
www.funkystore.se
3
Huruvida Adwords ger de sälj du önskar beror på om du lyckas hitta rätt kunder genom de sökord och annonser du väljer. I själva adwords finns det många verktyg för att optimera sin kampanj. Har du inte gjort det föreslår jag att du läser allt material som google själva ger, man kan också göra ett test sen så att man får ett certifikat på att man kan hantera adwords. Jag har gjort det och rekommenderar det. Är det du är ute efter att sälja mer (och inte bara klick till sidan) är det viktigt att annonsen är konkret och ger det den lovar. Alltså det ger inget att göra en annons som är uppseendeväckande och ger klick om kunden sen inte finner det han letade efter på din webbsida. Sen bör man göra en avvägning mellan generella sökord och väldigt konkreta. Du vill ju dra traffik men inte genom kunder som ändå inte köper. Angående vad webbgbg säger om att kunder får du genom att hitta rätt kundkrets. Det är exakt det som adwords gör. Och bara för att du använder adwords utesluter du ju inte ett naturligt besökarflöde, det ena påverkar inte det andra.
13
Vet inte om du har sett den här hemsidan, men tyckte att den var väldigt hjälpsam... http://mattsmarketingblog.com/seo/increase-google-rankings/ Lycka till!
32
Hej Kan man marknadsföra sig på annat sätt är det troligen mer kostnadseffektivt. Har själv jobbat med Adwords i några år, i olika verksamheter och tycker det är rätt bökigt att veta vad man får för pengarna. Är inte proffs på något sätt utan en rätt alldaglig Adwords köpare. Om vi räknar med att man som resultat bör få -i sämsta fall - få igen marknadsföringspengarna man lägger. ex du lägger 10 sek och säljer för 10 sek D v s man gå eg minus p g a produktkostander et c. En annons i tex tidningar kan man såklart tänka sig kan gå minus med. Framföralt när det gäller tex varumärkesannonsering i tidningar, då man tänker "lång sikt" Dock är kunder från webben och Google i synnerhet väldigt lättrörliga och mycket svåra att bygga lojalitet med. Har svårt att bevisa nedan, men många är nog beredda att stå bakom mina beräkningar. Nedan är bara våra helt egna snittberäkningar 1. Minst 50 % av sökningarna kommer från kollegor/konkurrenter - Dessa hjälper gärna till att slösa bort din dagliga budget genom flera klick på dina annonser. 2. Minst 30 % unga studenter som har som projektarbete att "leta" och som aldrig kommer köpa slösar gärna bort din dagliga budget. Visst har annonsens innehåll betydelse !! Vi har nog provat många av möjligheterna med det begränsade utrymme man har i en adwordsannons. Stort frågetecken: Använder du flera analysverktyg för att kolla besök e t c kan du snabbt se att Google påstår att du får fler klick på din annons än alla andra verktyg du kan se besöksfrekvens med. Alla de klick Google ger dig med besökstid ca 1-3 sekunder...vad är detta? Hur sätter man sig upp mot Google...omöjligt... Få pratar om problematiken, då det Google ha mer makt på webben än man kan anse hälsosamt Tror att runt 5-10% av klicken är intressanta och "skarpa" och därmed möjliga intäktskällor. Av dessa kan du räkna att bara runt 10-20% kontaktar just dig o inte de andra annonsörerna. O därefter är det upp till ditt erbjudande och service om kund väljer just dig. Vi är själv väldigt undrande till de belopp (CPC) som används på Google. Är det verkligen så att beloppen styrs av annonsörerna eller lägger Google ett grund belopp, d v s om du lägger 18 SEK som max CPC för att få plats 1. Är det verkligen så att de andra annonsörerna ligger dig i hälarna med tex 17.90 e tc...eller har Google byggt en smart kodning som gör att startbeloppen börjar på 15 SEK/klick tex. Vem har mest att vinna på att beloppen höjs ? Inte är det annonsörerna i alla fall. Tänk er själva så många miljoner/miljarder annonser världen över inom alla möjliga kategorier som ligger som Adwords DAGLIGEN...räkna detta gånger några ören eller kronor extra med en inbyggd Googlehåv. På senare åren har många CPC blivit galet dyra. i Alla fall vad gäller produkter med hög konkurrens. Mån får lägga tex 50 SEK per klick på en produkt man tjänar 10 SEK på. Med ovan procentberäkning inser man snart att marknadsföringen med Adwords kan bli en farlig fälla. Men det jag skriver gäller SÅKLART INTE ALLA !! Erbjuder man en Ferrari halva normalpriset räcker det troligen med ett klick för att sälja denna. Säljaren kanske la 40 SEK på adwordsannonsen och tjänade 150 tusen på affären. Då är Adwords såklart lysande.
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.