Åldersgräns för att genomföra köpa via e-handel?

13
1
Hej Företagande!

Vi är ett företag i processen att starta en e-handelsbutik. När vi satt och skriv 'Regler och köpvillkor' så kom en ganska basic men bortglömt fråga upp i fokus. Hur ska man hantera personer som försöker handla via en e-handelsbutik om de är under 18 år? Ska man begära målsmans tillåtelse, i så fall hur löser man det? Har man skyldighet att kontrollera att ägaren av kortet som skedde vid kortbetalning är densamma som konsumenten? De flesta ungdomar skaffar bankkort och internetbank redan under 15-årsåldern, hur ska man gå tillväga?

En annan fråga är hur man behandlar ett köp som är gjort av en användare under 18 år, fast som har använt ett bankkort ägt av sin förälder, syskon eller dylikt.

Mycket tacksam för alla svar!
2
Hej Robin_ Roligt med e-handelsbutik och precis som du nämner finns många juridiska frågor som aktualiseras vid Internetförsäljning. Jag är civilekonom och arbetar med att hjälpa företag inom detaljhandeln med köprättsliga frågor som främst rör fysisk butiksförsäljning, men även Internetförsäljning. Nu ligger detta område något utanför vad jag normalt arbetar med, eftersom denna fråga berör Föräldrabalken och inte köprätt, men jag ska ändå försöka ge lite generell vägledning. Precis som du skriver så får omyndiga personer normalt inte ingå avtal. Undantag finns dock för personer som är 16 år eller äldre och som handlar för pengar som de själva tjänat, samt fall då förmyndaren (i regel föräldern) har samtyckt till köpet. Problemet vid Internetförsäljning är dock att detta är mycket svårt att kontrollera, och dessutom har du som säljare generellt skyldighet att bevisa att köpet ingåtts av en myndig person. Om avtal har ingåtts utan förmyndarens samtycke anses detta som ogiltigt, och vardera part återger vad denne erhållit (köpet hävs). På grund av detta kan en lösning vara att kontrollera med förmyndaren att denna har samtyckt till köpet, kanske via telefon eller e-post. Om den omyndige handlar med sin förmyndares bankkort, skulle dock köpet kunna anses vara giltigt om företaget inte har haft någon anledning att tro att detta ingåtts av någon annan en förmyndaren. Tyvärr finns inga enkla lösningar på problemet, men värt att överväga är att tydligt skriva att köpeavtal inte ingås med omyndiga personer, vilket kan minska risken för att omyndiga genomför köp. Jag hoppas att detta går en någotsånär vägledning! OBS! Gällande andra köpevillkor, i synnerhet de som specifikt gäller vid distansförsäljning, är det mycket viktigt att dessa är helt korrekta och utförliga. Exempelvis kan felaktig information gällande ångerrätten ge konsumenten upp till 1-års ångerrätt!!! Väldigt många e-handelsföretag har villkor som strider emot Distans- och hemförsäljningslagen så var därför mycket noga med att allting blir korrekt. Om ni önskar hjälp med att utforma köpevillkor så är ni varmt välkomna att kontakta mig. Ni hittar min kontaktinformation på www.ceaf.se Lycka till med webbshopen! Med vänliga hälsningar Carl Fernholm
Carl Fernholm

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.