Brev till skatteverket, kan ni svara på mina frågor istället?

1
Jag skrev till skatteverket eftersom jag har funderingar kring hobbyverksamhet/mini företag. Kan ni ge mig lite respons? Det känns nyttigt att fråga vanliga dödliga med lite kunskap i ämnet. Jag är nämligen totalt grön och har så gott som noll kunskap om lagar kring detta, men vill ge mig in i förtagsvärlden i framtiden och vill därför hålla på med detta (som står i brevet) för att lära mig. Kram kram!

"Hej! Jag heter Linnea och är bosatt i norra delen av Sverige. Jag har en fundering gällande små företagande (eventuellt hobbyverksamhet?). Jag är alltid noggrann med rätt och fel, därför är det naturligt för mig att rådfråga er om mina skyldigheter. Jag planerar att starta en liten webb shop där jag erbjuder lite smått och gått, en del begagnade föremål, men även nya saker som jag fyndar och tror jag kan tjäna några kronor på. Jag vill använda mig av Wix.com’s gratis tjänst (en sida som erbjuder verktyg till uppbyggnaden av webbsidor), och har inte planerat att marknadsföra min sida på annat sätt än med hjälp av facebook.

Min fundering lyder alltså: Behöver jag skatta på det jag tjänar? Eller gäller det bara när jag nått en viss summa? Och behöver jag registrera min lilla shop? Vad kostar allt sammans, om det nu kostar något. Jag vill gärna gå den billigaste (men lagliga) vägen eftersom jag lever det klassiska studentlivet, snålt och trångt, haha! Detta är alltså bara ett litet hobbyprojekt vid sidan av skolgången, och inget jag kommer syssla med för att tjäna pengar. Att driva eget företag är en framtidsdröm, och detta lilla projekt vore en nyttig erfarenhet. Så hur bär jag mig åt? Tack på förhand!


Med vänliga hälsningar, Linnea
[email protected]"

Och förresten, har ni några tips på bättre sidor än Wix.com som erbjuder en tjänst för webbshop uppbyggnad? Helst gratis, men även de för en billig slant. Andra tips är så välkomna och uppskattade.
367
46
[b]Hej Linnea! Vad svarade Skatteverket?[/b]. Du vill starta en webbshop och vill driva den på hobbybasis. Hobby betyder inte alltid samma sak hos skatteverket som för oss i dagligt tal.. Det du tjänar på din hobby kallas inkomst av tjänst. Gör du vinst skall du betala skatt. Gör du förlust kan du ” dra av” det om du gör vinst t.ex. nästa år. Spara all bokföring En annan skatt är Mervärdeskatten Momsen.. Säljer du för under 30000:-/ år kan du slippa momsen. men inte helt säkert. Sätter du igång och köper in saker och säljer dem på löpande band så handlar det om något som skatteverket kallar för inkomstslaget Näringsverksamhet. Du betalar då skatt och moms från dag 1. Har du diverse saker liggande/ stående; Möbler och prylar så kan du sälja sådant för upp till 50000 kronor utan att betala skatt eller moms eller annat. Inte hur som helst men i princip. [i][u]OBS Linnea- jag är inte skatterådgivare. Kolla ordentligt med skatteverket.[/u][/i] [b] Du vill starta en webshop[/b]. Du skriver om Wix.com. Det är säkert ett bra alternativ.. Gratis, snygg och bra. Fler än 45 tusen personer skaffar sig Wix.com. - varje dag skriver dom. Inte dåligt…. [b]Men här är jag lite partisk och har ett helt annat förslag:[/b] Även om du får hemsidan alldeles gratis så kommer du att få rejäla kostnader för att marknadsföra sidan och att göra så att sidan säljer för dig. [b]Det finns ett alternativ där du kan presentera dig själv och dina varor för över en kvarts miljard internetköpvana registrerade personer alldeles gratis.[/b] Vill du lägga upp en annons för en produkt där så kostar det mindre än en korv med bröd på Statoil. De färdiga klappade och klara säljsystemen som jag skriver om är Ebay och Tradera. Minutförsäljning eller budgivning. -du bestämmer. Lycka till! Imre. http://driv-eget-utan-hemsida.blogspot.se
Redaktuellt
1
Amazon är också en etablerad kanal, enorm sådan. Dock vet jag inte hur lätt eller svårt det kan vara att komma igång med det i förhållande till ebay och/eller tradera. Väljer du ändå att skapa en egen hemsida så kanske tictail kan vara något. Jag blev personligen jätteimponerad av deras tjänst, till att jag upptäckte att de gör reklam för sig själva i butikerna. Googla fram en "tictail shop" så ser du vad jag menar.
28
2
Hej Linnea! Superkul att du är intresserad av företagande och vill testa på e-handel! Du kan ta upp dina inkomster som hobbyverksamhet utan att starta företag och utan att behöva registrera någon firma. Då använder du en blankett som heter T2 som lämnas tillsammans med din vanliga deklaration. Där tar du upp dina inkomster och avdrag i hobbyverksamheten. Överskott tas upp i inkomstslaget tjänst och ska i regel beskattas. Skatteverket tittar dock på tre kriterier när de bedömer om en verksamhet ska klassas som näringsverksamhet: Självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Om alla tre kriterierna uppfylls ska verksamheten klassas som näringsverksamhet. Vill du veta mer så finns en jättebra broschyr (skv344) om hobbyverksamhet att ladda ner: http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf Ang. webshop och leverantörer så finns det en uppsjö. Det viktiga är att testa sig fram och hitta en lösning som är lätt att arbeta med och som man trivs med ekonomiskt. Jag brukar rekommendera mina kunder att välja [url=https://vismaspcs.se/produkter/webblosningar/hemsida-och-webbshop/visma-website?pixid=15032]Vismas Web[/url] eftersom det är gratis i början och kan byggas på efterhand efter dina behov. Men som sagt testa dig fram tills du hittar det som passar dig. Lycka till med din nya (hobby)verksamhet! :)
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Link 24 Ekonomi AB - Ekonomitjänster Online

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.