Hjälp med import utanför EU

2
Jag försöker göra rätt för mig när jag skall börja importera från icke EU land, har frågat Tullen, skatteverket och PostNord och får hela tiden svar som är så svåra att förstå.
Förstår att jag inte behöver betala tullavgift på värde under 1500:- men moms skall betalas på allt.
Detta med att skriva importdekl. det fattar jag inte ett något av, finns det något företag som kan hjälpa till men får inte kosta mycket?
1009
206
Hej, Tanken är att transportören ska sköta tulldeklarationen. Det är ju det PostNord har fått backning på nu. DHL mfl brukar sköta det bra. De tar ju alla en avgift för det också. Det är dock du som importerar som ansvarar att du betalar rätt tull och moms, så du får hålla ett öga på att leverantören inte kryssar "gåva" på allt. Sen är det ju bra att kunna räkna hyffsat på vad det totalt kommer att kosta i förväg, och det kan man få hjälp från tullen att lära sig. Finns så man kan söka vad det är för tulltaxa mm på deras sida.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.