Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet?

1
Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet? Som tex att bygga hemsidor eller redigera videos? Jag skulle alltså sälja till hela världen.

Om en filial behövs och om huvudföretaget är i USA, måste jag redan ha sålt tjänster inom USA innan jag börjar sälja till sveriges befolkning, för att det inte ska ses som skatteundvikning? Behövs det någon förhållande framöver om hur många amerikaner jag måste sälja till, till skillnad från hur många svenskar som jag säljt till? Tex, om jag bara säljt till en amerikan, men hundra svenskar, skulle det ses som skatteundvikning?

Det är verkligen ett ärligt företag jag vill skapa. Jag har stora planer för företaget men det vore lättast att få en bra och snabb start på den genom att fokusera i största delen på den svenska befolkningen det första året.

En till extra fråga, om jag skulle låta andra företag anställa mig (mitt företag) som en konsult som ska ringa och hitta nya kunder åt dem (telefonförsäljare), behövs det en filial då eller hamnar det i samma kategori som nättjänster? För onlinetjänster och telefonförsäljning är ju den typen av försäljning man kan väldigt lätt göra internationellt. Och tex, det finns ju jätte många företag i andra länder som är jätte stora företag som säljer onlinetjänster internationellt trots att de inte har filialer i varenda land i världen.

Jag skulle som sagt vilja ha mitt företag i USA pga stora planer i framtiden att vara ett internationellt företag, med störst fokus på USAs befolkning. Men skulle föredra att i början för att få en bra start fokusera på Sverige's befolkning.

Jag har också läst i bolagsverket.se detta:

Tjänsteföretag med tillfällig verksamhet i Sverige
Ett utländskt företag inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som levererar tjänster som beskrivs i EG:s tjänstedirektiv behöver inte registrera en filial i Sverige. Det gäller om företaget endast tillfälligt bedriver näringsverksamhet i Sverige.

Vad menas exakt med tillfälligt? Och gäller EG:s tjänstedirektiv för ett företag i USA också?
102
22
Är ingen expert på området men kanske kan bistå ändå. Gällande tillfälligt arbete så ska det vara tidsbestämt, exempelvis via ett projekt. Anledningen till filialer är för att det ska vara lättare att betala skatter och få betalt. Att jaga ett företag utomlands som inte betalat är helt enkelt svårt. Du som uppdragstagare vill också få betalt för ditt arbete - samma där, om de inte betalar dig är det svårt att få in dina pengar. Jag kan dock hjälpa dig med åtminstone delar av det du frågor om, skicka mig ett mail på [email protected] så kan jag förklara mer :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.