spåra internetanvändare

54
Jag har funderat en del på hur lätt eller svårt det är att söka upp en person via nätet.

Om någon ha sin blogg hos Blogger eller skriver på ett forum som detta. Går det att hitta personen?

Kan polisen söka upp en person om man skriver något olagligt?
Kan jag leta upp vem som svarar på detta inlägg, om någon gör det vill säga..  :mrgreen:

Jag undrar bara hur fria vi är och om vi kan uttrycka oss som vi vill utan att bli jagade med blåslampa?  :vissla
1324
2
Dom flesta programvaror typ denna "SMF" loggar ip numret för alla som skriver inlägg. Vissa system/hemsidor loggar dessutom ip-numret på alla som besöker sidan. [br][br]Dock brukar bara admin ha rättighet att se numret. [br][br]Och har man sedan numret kan man räkna ut vilken ISP användaren har.  Sedan brukar det ta stopp för internetleverantören lämnar normalt inte ut vem som haft ett specielt ip nummer vid en viss tidpunkt. [br]Men polisen kan oftast få ut det. [br][br]Hans
2066
2
Privatliv på internet är ett skämt. Det är busenkelt att leta upp personer om du har lite information eller kunskap. Det finns för övrigt flera lagföslag som syftar till att ytterliggare totalt ödelägga den personliga integriteten. En bra början om du vill läsa mer finns [url=http://www.piratpartiet.se/politik/integritet/]här[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
[email protected] nu kan du spåra upp mig och mina lite drygt 400 inlägg här samt något 1´-tal till.  går du sen in på namnet så har du ytterligare någon million  träffar eller mer och kanske något inlägg med Abi Design. eller flysverigenu där jag skäller på all dumhet med rätta eller ej.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Som man brukar säga. "Den som söker han finner"[br][br]Vanligt för internet IP adresser är att man använder WhoIs funktioner, googla på "WhoIs"[br][br]Har du IP numret är det lätt att söka reda på vem datorn/internetuppkopplingen står registrerad på. Och ungefär lokalt var denna är placerad.[br]Finns det en webbsida ex en .se domän kan uppgifter om innehavaren finnas på www.iis.se i vissa fall får man upp adress, andra tel nr. Finns telefonnr så är saken jättelätt att lösa.[br][br]Du kan dock aldrig vara 100% att det är rätt person bakom datorn men det är ägaren till datorn och abonnemanget som kan göras ansvarig.
Må väl!
758
1
För något år sedan, var det en som hackade min hemsida. Det tog knappt 5 minuter[br]att leta upp hans Internetleverantör och efter ett samtal dit, så stängdes han Internetanslutning av omgående.[br]Det ska också säjas att han faktiskt hade gjort en massa krumbukter för att sudda ut[br]spåren efter sig, men det hjälpte föga :blink
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
85
Det finns väl sätt att gömma sin identitet på också? T ex ändra IP eller använda proxy?
758
1
Att använda Proxy är ett utmärkt sätt att visa vem man är.[br]Använder du någon form av Internetleverantör, så kan man också spåra dig.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
85
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2930.msg12706#msg12706 date=1191618610][br]Att använda Proxy är ett utmärkt sätt att visa vem man är.[br]Använder du någon form av Internetleverantör, så kan man också spåra dig.[br][/quote][br][br]Okej, jag trodde det var tvärtom med proxy. Men hur gör man för att ingen ska veta vem man är då?
758
1
Internetleverantörerna har idag metoder för att omöjligöra möjligheterna att[br]surfa omkring anonymt - även om vissa påstår motsatsen.[br]Man kan alltid se vem som är just Internetleverantören och då bli det levernatören av Internettjänsten som blir skadeskyldig, Därför har dom säkert sett om sina hus ordentligt[br]och kan enkelt peka ut den skyldige.[br]Tänk på alla som fildelar - det hade varit omöjligt att spåra dom stora gossarna som vet hur man ska göra för att skydda sig - om det nu hade gått att skydda sig.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
85
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2930.msg12708#msg12708 date=1191619622][br]Internetleverantörerna har idag metoder för att omöjligöra möjligheterna att[br]surfa omkring anonymt - även om vissa påstår motsatsen.[br]Man kan alltid se vem som är just Internetleverantören och då bli det levernatören av Internettjänsten som blir skadeskyldig, Därför har dom säkert sett om sina hus ordentligt[br]och kan enkelt peka ut den skyldige.[br]Tänk på alla som fildelar - det hade varit omöjligt att spåra dom stora gossarna som vet hur man ska göra för att skydda sig - om det nu hade gått att skydda sig.[br]Ungefär så..[br][/quote][br][br]Ok tack :) Men gäller det här framför allt bara i polisutredningar eller annars också? Jag funderar framför allt på vanliga forum/hemsidor där olika "admins" kan se IP nummer. Finns det inte möjlighet att byta IP nummer fram och tillbaka för att slippa att vanliga personer ska kunna spåra en? Det vill säga: så länge det inte gäller en polisutredning kan man vara anonym?
758
1
Om du vill vara anonym så finns det faktiskt metoder http://www.dold.se/[br]Det är fritt fram för vilken brottsling som helst att utnyttja denna tjänst som idag drivs av[br]IDG vilket i sig är beklagligt, då man vanligtvis förknippa IDG som seriösa.[br]En lagändring lär vara på gång, som ska omöjliggöra ett anonymt surfande.[br][br]Juridiskt sätt så tror jag att IDG kan bli åtalade om någon utnyttja denna tjänsten i brottsligt syfte :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
54
Jag blir lite skraj när jag läser detta. Är vi så övervakade..[br][br]att demokratin är borta är kanske ingen hemlighet men ändå. Vi får säga och tycka vad vi vill bara det är rätt.  :-\[br]ska inte gå in på det här bara  :mrgreen:[br][br]Men www.dold.se kan väl vara bra! Jag tycker inte Idg blir mindre seriöst för det. Allt kan användas av kriminella men de flesta som använder den kanske är hederliga människor. Kan man hoppas i alla fall.[br][br]Så är det kanske skivbolagen som drivit på detta!?[br]Fildelning och nedladdning är självklart stöld/häleri men gränsen måste dras någon stans.
1616
4
Hela internet är som en stor stöldhärva. För oss som arbetar som upphovsmän ex musiker, bildkonstnärer/fotografer, designer, programmerare, filmare och skribenter är det en skrämmande utveckling. Det visar att folk vill konsumera det vi skapar men få anser det som viktigt att vi får skäligt betalt för nedlagt arbete.[br][br]Jag tror i slutändan att man som upphovsman i sådana fall väljer att byta arbete och att man som konsument får räkna med att det enda som kommer finnas är massproducerat kommersiellt skräp.[br][br]Så sett kan jag tycka det är bra att man faktiskt kan söka sig till den ansvariga.
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2930.msg12720#msg12720 date=1191665310][br]Hela internet är som en stor stöldhärva. För oss som arbetar som upphovsmän ex musiker, bildkonstnärer/fotografer, designer, programmerare, filmare och skribenter är det en skrämmande utveckling. Det visar att folk vill konsumera det vi skapar men få anser det som viktigt att vi får skäligt betalt för nedlagt arbete.[br][br]Jag tror i slutändan att man som upphovsman i sådana fall väljer att byta arbete och att man som konsument får räkna med att det enda som kommer finnas är massproducerat kommersiellt skräp.[br][br]Så sett kan jag tycka det är bra att man faktiskt kan söka sig till den ansvariga.[br][/quote][br][br]Ja, det är en skrämmande utveckling.[br]Det hade varit trevligt att kunna arbeta utan att behöva tänka på pengar eller att ta betalt men det funkar dessvärre inte så i verkligheten.[br][br]Vi får kommentarer ibland att vi har för mycket annonser på sajten men alternativet är att ta betalt av er medlemmar.[br][br]Kanske får du mojo och andra konstnärer får lägga in annonser på tavlorna och mitt i en Metallicalåt kommer en jingel.  :mrgreen:[br][br]Vad händer t ex om programtillverkarna tröttnar?[br][br]Visst finns det gratisvarianter och liknande men funkar det på allt?
1616
4
Ni har för få annonser Patrik. Besökare vill alltid klaga på annonser men i vissa fall är det en praktisk överlevnad. Sälj du in flera annonser jag tycker det ser för tomt ut i högerspalten. Det är trots allt ett företagsforum.[br][br]Dem frågorna får jag ofta Patrik![br][br]Ex:[br][quote]- Jag skulle vilja använda din snögubbar till en logotyp får jag det?[br]- NEJ![/quote][br][br][quote]- Den tavlan du har målat där, kan du inte rita dit mig och min reklambil i tavlan det kanske är intressant att köpa?[br]- NEJ! [/quote] [br][br][quote]- Jag ska göra en teaterföreställning där det ska vara med en konstnär som spelar sig själv och som är pervers och elak, vill du vara den konstnären?[br]- NEJ![/quote][br][br]Vad som händer är att det antagligen kommer bli mer påtryckningar om ännu hårdare lagstiftning gällande brott mot upphovsrättslagen.[br][br]Att programtillverkare tröttnar tycker jag mig redan kunna skönja i mycket. Den konstnärliga kvaliten har redna börjat försvinna som ett tecken på brist i engagemang och smygreklamen in i filmerna är väl ett faktum. TV-stationerna sänder repriser för femtioelfte gången. Det bästa som upphovsman är att lägga ned helt för att vissa sina påtryckningar. Men då det vanligast är en levnadsstil blir det svårt. Det gör att det känns som om tjuvarna kommer hem i ens egna hem och tar allt de kommer över.[br][br]Vad ska man säga... gratis är inte alltid gott.
Må väl!
54
[quote author=Mojo link=topic=2930.msg12723#msg12723 date=1191667858][br]Vad ska man säga... gratis är inte alltid gott. [br][/quote][br][br]Kanske för stunden men baksmällan brukar komma.[br][br]Vilka argument har de som fildelar att de gör rätt? Allt på internet ska vara gratis är en men varken musik eller datorprogram är gjort för internet så den håller väl inte så länge?
1616
4
Argumenten är individuella. Det var stort tryck när piratpartiet försökte ta sig in i riksdagen.[br]Deras argument kan du nog läsa på piratpartiet.se[br][br]
Må väl!
205
1
Jag har som man kanske kan förstå, forskat runt i detta och kommit fram till att de flesta egentligen skulle vilja betala för sig. Att de inte gör det beror på lathet, integritet och för att de tycker att upphovsmännen får för liten del av det de betalar. [br]Lathet; det är enklare att ladda ner grejor mha Direct Connect eller ThePirateBay än att skaffa konto på butiker och hantera betalning hit och dit. [br]Integritet: ett bra exempel är Apple. Börjar man använda deras iTunes eller iPod är man "fast". Den media man köper lagligt får man inte använda som man vill, Apple jobbar hårt (och är duktiga på) att göra stamkund av sina kunder. [br][br]Bara så sent som förra veckan sade en chef i hög position på Sony BMG att hon ansåg att kopiering för privat bruk är stöld. Alltså tyckte hon inte att man fick köpa en skiva och kopiera över musiken till sin mp3-spelare. Typiskt storbolagstänkande som gör att allmänheten känner sig trampade på av storindustrin. Då är det lite roligt att höra att independent-bolagen tagit 25% av dagens musikförsäljning.[br]I flera "fildelnings-undersöningar" uppger en klar majoritet att de gärna skulle betala för det de laddar ner om alla pengar gick till upphovsmannen.[br][br]Detta resonemang täcker långt ifrån alla, men ändå en majoritet vill jag påstå. Klart att det alltid finns människor som försöker ducka lagar och som inte bryr sig, eller de som helt enkelt fildelar "i protest mot kapitalet". "Stick it to the man :P [br]Tyvärr kommer det stora antalet av artister och konstnärer som inte tillhör "the man" i kläm. Men det kanske de lyckas blunda för.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.