Frakter?

38
raderat
101
Hej![br][br]Min erfarenhet av frakter är att man ofta själv får ta en del av fraktkostnaden, för att hålla dessa nere för kunden!  :P[br][br]Har själv sett olika lösningar på detta när jag varit ute på olika webbutiker. En del som alltid tar samma kostnad oavsett vikt. Många som tar tex 49 kr upp till ett visst antal kilon och därefter börjar det kosta mer. En del beräknar exakt antal kilon och kunden får betala den faktiska kostnaden för frakten etc. Men detta är ju helt i linje med vilken service man själv vill hålla till kund och som kanske också beror på vad som säljs i webbutiken och vad man som ägare själv vill ta för kostnader.[br][br]Men vad du ska göra är att kontakta posten och andra logistikföretag om ett avtal till dig, brukar inte vara några problem alls och ringa runt till samtliga och förhandla fram ett specifikt avtal anpassat till verksamheten.  rtfm[br][br]Lycka till![br][br]//Marta
2066
2
Posten har flera avtal att erbjuda. När du skickar uppåt 1000 eller mer kollin per dag så har du lite mer att förhandla om, och lättare att få trevligare priser.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
På något sätt ska man få betalt och ett sätt är at en del av frakten är inreäknad i kalkylen och på så sätt ta ut ett lågt fraktpris. Det kan då kanske se ut som man är billigare än andra fast det är omfördelning, ungefär som i politiken.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Många (liksom vi) skickar det mesta som brev. Ett brev kan väga max 2 kg så de flesta e-handelsvaror kan faktiskt skickas som brev. Vissa använder B-post för ännu billigare porto.[br]Nackdelen med brev är att vi (och kunden) inte har någon koll på var försändelsen befinner sig och inte heller någon garanti om något paket försvinner. Dock så har vi nog bara haft ett par paket som inte kommit fram på över fyra år och tusentals paket.[br]/M
http://www.SFQ.se
http://www.Calzessa.com
34
Men vad händer om man har större och tyngre saker att skicka då?[br]Har ringt runt lite för jag måste skicka en halvpall på 90 kg och då ska den för det första vara stapelbar för att överhuvudtaget hamna kring 1000-lappen. Nämnas i sammanhanget är att varorna som ska skickas är tillsammans värda kring denna ovan nämda lapp. [br]En sån kostnad kan jag inte själv bära och det är svårt att sälja med "endast" 100 % frakttillägg.[br]Hur gör du?[br]Mvh Stefan
www.shop.orsajarn.se
1616
4
Det låter som du har för låga priser om du inte klarar av att ge minst 100%  frakttillägg på en hel pall. Smidessaker kostar pga vikten något som kunden bör förstå. Om kunden önskar lägre fraktpriser så är det brukligt att kunden får beställa större volymer eller sambeställa med andra kunder.[br][br]Jag har själv arbetat tillsammans med en konstnärlig kopparsmed så jag vet att det kan vara lite tufft men det blev nästan lättare att sälja produkterna när han höjde priserna. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
34
Ja nu vare inte smidda saker som skulle skickas utan det var några säckar kol. Smidet som ju är homemade by Stefan har jag lärt mig att ta betalt för det är svårare att ha ett enhetspris som är det dubbla mot brukligt på sådant som andra också säljer.[br]Men det är som du skriver, kanske man bara ska erbjuda det i större kvantiteér.[br]Tack Magnus för svaret, MVH stefan
www.shop.orsajarn.se
15
Stefan, hur långt ifrån dig har du kunden som vill köpa kolet? Det kan ju löna sig med utkörning beroende på avstånd och då ta betalt för detta.[br][br]Angående den ursprungliga frågan så skickar vi alla våra paket som postpaket med Posten. När vi startade företaget för 14 månader sedan så skickade vi allt som vanliga brev. Vi hade då heller inte några stora produkter men nu har vi ju grejer som väger upp till 20 kilo. När vi väl fick stora saker så märkte vi ju att i vissa fall så åts vinsten upp helt och hållet av det faktum att vi var tvungna att skicka produkterna som postpaket. Att skicka ett 20 kilo tungt paket kostar ju som bekant 275 kronor om man betalar kontant. Att ta det via Pacsoft var inte aktuellt då viktvolymen var ännu större.[br]Då tog i kontakt med en säljare på Posten som kom på besök och så satte vi oss ner och gick igenom hur mycket paket vi skickade, hur mycket vi förväntades skicka under 2008 och så kollade han storleken på produkterna.[br]Numera betalar vi bara ett par kronor mer än vad ett 2-kiloskuvert kostar att skicka och då får våra paket väga upp till 50 kilo. Vi har alltså en enhetstaxa från Posten..[br]I gengäld kan vi spåra alla försändelser, de är försäkrade och vi slipper folk som säger att de inte har fått paket som skickas som brev trots att de har fått dem, scammers...[br][br]
2360
37
A:B:, det var ett bra konstruktivt svar. Något jag själv använt mig av var bilgods, som jag fann var billigt och bra i mitt fall.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
34
Ja dax att ge sig in i förhandling med fraktbolagen alltså. Tror att de kan pruta en hel del när det kommer till kritan[br]Tack Andreas för ett bra inlägg.[br]MVH Stefan
www.shop.orsajarn.se
15
Jag ska kanske lägga till att vi skickar ett antal tusen paket om året så det krävs att man skickar lite för att få ner priserna. Jag hoppas ju givetvis kunna sänka fraktkostnaden ännu mer i takt med att paketflödet ökar.[br][br][br]
34
Det sket sig med andra ord, precis som det sket sig att natta tvinsen ikväll.[br]God kväll, natt och morgon från Stefan
www.shop.orsajarn.se
2360
37
Barn och företag är en dygnetrunt verksamhet även jag vet men det är ofta tystare de timmar som varit och oftast inga telefoner som ringer och stör.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
[quote author=Orsa Järn & Design link=topic=3024.msg14993#msg14993 date=1197510800][br]Det sket sig med andra ord, precis som det sket sig att natta tvinsen ikväll.[br][/quote][br][br]Ingen volym är för liten för att fråga...[br][br]Men angående kolet - där är nog den bästa lösningen att helt enkelt låta kunden stå för frakten (och själv bestämma om det skall skickas eller hämtas). En del varor är på grund av sin storlek helt enkelt inte värt att skicka land och rike runt - men låt kunden göra det valet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.