Webbshop utan lager

15
Hej, är lite nu inom detta ämne här kommer en nybörjar fråga:

Om man har en webbshop kan man driva den helt utan några varor på lager. Dvs om kunden beställer från mig, köper jag varan från leverantören och skickar den direkt till kunden?

2066
2
Ja
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
15
ok gäller det alla leverantörer?
2066
2
Det skulle jag inte tro - jag skickar endast undantagsvis från leverantör direkt till kund. Om och hur det fungerar får du kolla med den eller de leverantörer du tänkt dig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
109
tror du kan googla på dropshipping så hittar du nog flera alternativ för det du söker.
8
www.warriorforum.com[br][br]där leker dom med sådant[br][br]finns dom som påstår att droppshipping är en döende affärside då det finns folk främst i de fattigare länder som är beredda att pressa priset så det inte blir lönsamt för oss.[br][br]detta gäller (tror jag) dock i första hand usa baserad ebay försäljning
68
Jag svarar såhär två veckor senare, men med min ganska nystartade hemsida/webbutik så kör jag näst intill helt utan lagerhållning. Det skulle vara för dyrt för mig att ha alla mina varor på lager.[br][br]Min idé då är att man får hålla ett något lägre pris än andra leverantörer med liknande produkter för att kunna konkurrera. [br]Fraktkostnader är det enda som har krånglat för mig i början
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
96
Hej, angående fraktkostnader. Jag antar att din leverantör tar en viss kostnad för att skicka varorna till dig. Hur har du löst detta för att även inte ha för dyr prissättning?[br][br]Tex leverantör A skickar dina varor till dig men tar 50 kr betalt i frakt. Du får varan från leverantör som du skickar till slutkund + fraktavgift på ytterligare 50 kr. I slutändan blir detta riktigt dyrt. [br][br]Jag antar även att de flersta leverantörer vägrar att skicka direkt från sitt lager till slutkund eftersom det blir en massa administrationsjobb för dem, vilket leverantörer oftast vill slippa om jag förstått det rätt. Tänk dig om du har 20 beställningar /dag , leverantörerna blir nog inte så glada då kan jag tänka mig... :blink
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1165
Jag håller på och drar igång lite verksamhet, petade upp de första 100 annonserna på Tradera idag.[br][br]Min filiosofi är att dyrare saker kan man med fördel låta ligga på grossistens lager tills det är dags, billigare saker är ett måste att ha hemma. Beroende på marginal och hur stor och tung produkten är så varierar brytpunkterna.[br][br]Det är också lättare att få grossisterna att skicka dyrare saker direkt till slutkund jämfört med att få dem att hantera billiga varor i yttepyttesmå leveranser.[br][br]
2066
2
Jag har aldrig haft problem med att få leverantörer att skicka saker direkt till kund, men det är inget jag gör regelbundet. Händer mest om det är några pall från tyskland som är onödigt att lasta om, eller om det är bråttom.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Detta med att sända direkt till kund kan ha sina problem. Ett mycket stort svenskt företag blev ännu större genom att helt enkelt ta över kunder man upparbetat. Hårda nypor kallas det visst, jag tycker något annat.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
305
2
Att skicka direkt till slutkund är nog mer vanligt i vissa branscher.[br][br]Inom t.ex. datorhandeln där man har någon grossist i Sverige så brukar de alltid skicka direkt till slutkund. Inom bokhandeln så vet jag att det är likadant (med vissa).[br][br]När det gäller lite större saker som inom industrin där du kanske bara gör 10 ordrar/månad så kan du nog räkna med att få varorna skickade direkt till slutkund också.
68
[quote author=Delicious link=topic=4186.msg21814#msg21814 date=1226351860][br]Hej, angående fraktkostnader. Jag antar att din leverantör tar en viss kostnad för att skicka varorna till dig. Hur har du löst detta för att även inte ha för dyr prissättning?[br][br]Tex leverantör A skickar dina varor till dig men tar 50 kr betalt i frakt. Du får varan från leverantör som du skickar till slutkund + fraktavgift på ytterligare 50 kr. I slutändan blir detta riktigt dyrt. [br][br]Jag antar även att de flersta leverantörer vägrar att skicka direkt från sitt lager till slutkund eftersom det blir en massa administrationsjobb för dem, vilket leverantörer oftast vill slippa om jag förstått det rätt. Tänk dig om du har 20 beställningar /dag , leverantörerna blir nog inte så glada då kan jag tänka mig... :blink[br][/quote][br][br]Så här fungerar det:[br]Jag samlar beställningar under hela veckan - på fredagen skickar min leverantör det jag har fått. Därefter delar jag upp min leverantörs fraktkostnad på mina kunders fraktkostnader.[br]Exempel:[br][br]- 4 kunder som beställer under veckan med fraktkostnad 20:-/kund.[br]- Frakt från leverantör: 150:-[br]- 150/4 = 37,5[br]- Varje kund betalar 57,50.[br][br]Om det sedan bara är en enda kund, brukar jag be leverantören skicka direkt eller kontakta kunden och fråga om de vill vänta en vecka för att få billigare frakt.[br]Det är en ganska liten marknad.
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
96
Nackdelen med detta är att det tar upp till 1 vecka innan kunden får varan , annars ser det rätt rimligt ut.[br][br]Ena annan fråga,  hur fungerar det med faktuering om leverantören skickar direkt till slutkunden?[br]Det jag ser är följande lösning?[br]Alt.1  Leverantör skickar till slutkund, återförsäljare skickar en postfaktura per post. [br][br]Alt.2  Leverantör skickar vara + faktura till slutkund. Men hur fungerar det? Då får dem en massa admin jobb med fakturor och sånt..
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
305
2
[quote author=Delicious link=topic=4186.msg21846#msg21846 date=1226411149][br]Nackdelen med detta är att det tar upp till 1 vecka innan kunden får varan , annars ser det rätt rimligt ut.[br][br]Ena annan fråga,  hur fungerar det med faktuering om leverantören skickar direkt till slutkunden?[br]Det jag ser är följande lösning?[br]Alt.1  Leverantör skickar till slutkund, återförsäljare skickar en postfaktura per post. [br][br]Alt.2  Leverantör skickar vara + faktura till slutkund. Men hur fungerar det? Då får dem en massa admin jobb med fakturor och sånt..[br][/quote][br][br]Leverantören skickar alltid fakturan till åf...annars fungerar det inte...om man nu inte har ett färdigt koncept där du endast är en säljande mellanhand.
68
[quote author=Delicious link=topic=4186.msg21846#msg21846 date=1226411149][br]Nackdelen med detta är att det tar upp till 1 vecka innan kunden får varan , annars ser det rätt rimligt ut.[br][br]Ena annan fråga,  hur fungerar det med faktuering om leverantören skickar direkt till slutkunden?[br]Det jag ser är följande lösning?[br]Alt.1  Leverantör skickar till slutkund, återförsäljare skickar en postfaktura per post. [br][br]Alt.2  Leverantör skickar vara + faktura till slutkund. Men hur fungerar det? Då får dem en massa admin jobb med fakturor och sånt..[br][/quote][br][br]Där måste jag tyvärr inte hålla med dig exempelvis posten har som policy att inom 3 dagar kunna leverera ett [i]DPD 16.00 företagspaket[/i] (som exempel)[br]Jag har sett till att mina kunder är införstådda med att mina priser är [b]lägre[/b] än mina konkurrenters men med villkoret att man får vänta ett par dagar extra.[br]Alternativet är att man betalar lite mera för frakten - vilket i sin tur tar ut konceptet lägre pris till mindre fraktkostnad.[br][br]Ang faktura:[br]- Fakturan bifogas med varorna, helt enkelt, vid försening = förseningsavgift enl räntelagen[br]- Alternativ: Förskottsbetalning!
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
15
Hej![br][br]Jag har skrivit på bra avtal angående droppshipping. Den ena grossisten är i Sverige och den andra i Holland. Dessa grossister säljer ej till privata kunder utan det gör jag.[br]Frakten betalar kunden inte du. Du får i ett bra avtal bra inköpspriser dvs du köper inte varan utan säljer den sedan med moms som kvittas ut mot ingående moms som du betalar till grossisten. Jag får inga varor hem till mig. Order går direkt till grossisten. Jag skippar faktura, postorder och kör istället direkt betalning genom paypal. Kunden betalar antingen med kreditkort eller bankkort. Det andra som ska göras är att jag ska ha direkt betalning genom mobil. Min första grossist i Sverige har erfarenhet av de som köper varor av honom och fakturabetalning eller postförskott. Du [b]förlorar massa pengar!!![/b] :evil:, Folk tar inte ut sina beställningar eller de betalar inte fakturan. I droppshipping förekommer det avgift för paketering av ordrar. Svenska grossiten tar bara betalat för en order med flera produkter. Det som är viktigt innan man börjar är att läsa igenom avtal och fundera på om dessa är bra. Sedan om dessa inte är enligt dina önskemål så får du begära ändring. De vill ju sälja sina saker! [br]Tips Pixmania har droppshipping avtal.  Slutligen om det blev rörigt! Jag säljer online produkter med moms och med min egen marginal utifår grossistens åsikter och konkurrenternas prissättning. I priset ingår också orderkostnaden. Frakt betalas av kunden. Jag ska också ha minimiorder. Det är inte bra om folk köper små grejer som inte har någon relevans för ditt resultat. Jag såg någon som skrev om stulna kunder. Det händer om du gör upp med de som är både leverantörer själva online och grossister. Hitta en grossist!!! Dessa ska bara sälja till företag som säljer deras produkter online!!![br]Droppshipping är ej förlegat men det är mer vanligt i västeuropa.[br][br] :roll:
Den som vågar han vinner...
96
Det med dropshipping har alltid varit ett intressant ämne. Men hur ska man svara om leverantören vill ta betalt av mig som återförsäljare för paketering och administration?[br](Att sedan leverantören skickar en faktura med paketet kommer även kost och belasta dem)[br][br]Nackdelen  med droppshipping måste väll ändå vara: Man kan inte styra logistiken såpass mkt som man skulle kunna om man hade ett eget lager-svårt att hålla koll på orderstatus, att man inte alltid kan lita på att leverantörerna skickar så snabbt som möjligt, att leverantörena kan köra över en, att det blir lite dyrare för återförsäljaren eftersom man inte kan få styra vilka postbrev man ska använda, administrationskostnad, osv. (Man vill ju köpa in de allra billigaste)[br]Rätta mig om jag har fel![br][br]Visserligen förstår jag att leverantören inte vill ta emot små beställningar men då är det förmodligen bäst att ha bäst säljande varor hemma i lager.[br][br]Det att leverantören kör över själva återförsäljaren borde inte vara allt för vanligt då det är oftast är återförsäljarens namn som kunderna litar sig på. Jag menar, då behöver grossistföretaget starta om från början och profilera sig till ett tryggare och bättre företag än sin fd återförsäljare som leverantören kört över[br][br]Hönalena, hur fungerar du när du har din grossist från holland? Om du kör dropshipping med dem borde inte frakten bli väldigt dyr, då kunden måste betala för frakt från hollands postföretag  till sverige och sveriges postföretag till slutkund? Det kostar ju runt 170 kr endast att skicka ett paket inom Sverige för paket runt 3 kg...[br]Sedan har dem även den svenska fakturasedeln i själva paketet eller är fakturasedeln helt i holländska , till slutkund alltså :blink hur har du fixat denna fråga?[br] :)
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
15
Hej igen! [br][br]Det är inte leverantören som bestämmer om man vill sälja smått eller stort. Det är jag som säger att det blir för dyrt. Om du säljer en produkt dvs en endaste order med en vara i för cirka 50 kronor med marginal och paketeringskostnad så blir det småplotter. Därför brukar man ha minimiorder på tex 200 eller 300 kronor. Du bestämmer själv vad du vill sälja smått eller stort. Men det blir ju dyrt för kunden om de ska beställa för 50 kronor och sedan frakt 150 kronor. Många webshop har att man lägger 300 kronor som minimiorder och då med frakt. www.textalk.se har det. Frakt måste ju betalas och det har ju folk gjort i alla år med sk postorder Halens och H&M osv. Om du har egna produkter hemma, vem betalar då frakten du eller din kund?[br][br]Avtal måste skrivas. I avtalet åtar sig grossisten att de ska levererar vid en viss punkt. Att skriva 24 timmar är inte bra skriv i hemsidan 1-3 dagar.  I avtalet ska det finnas hur mycket de tar per order och då ex. moms. Vissa tar för varje lite grej oavsett om det är en endaste kund som köper och för andra är det ett paket med flera grejer som en order. Du måste kolla med grossisten och avtala om det. [br][br]Angående paketleverans. De flesta grossister skickar faktiskt som brev. Det beror helt enkelt på hur mycket det väger. De måste tala om för dig vilka som levererar. Den i holland använder sig av TNT. Frakten vet de redan, eftersom den här grossisten säljer till företag över hela europa. Du kan gå in och kontrollera postens priser och lägga då en riktlinje i din hemsida. Dessutom kan du lägga in fraktkostnad i priset och säga att det är fraktfritt. Sverige och posten har dyrast frakt. [br]Frakten ska grossisten ordna!!! Du ska inte behöva oroa dig för att det inte sker.[br]Därför har du någon telefonväxel för cirka 30 kr/mån för att kunder ska kunna kontakta dig eller e-post ifall att de har klagomål. Du måste ha kontakt med din grossist och veta vad som finns på lagret. De brukar ha webshop för företagare där det står vad som finns i lagret eller en lista på varor med inköpspris och säljpris.[br][br]Ingen faktura alls! Kunden betalar varan med kontokort eller kreditkort eller SMS. Sedan när den betalningen är godkänd i webshopen förstås så får kunden en bekräftelse i sin mail. Dessutom skickas ordern då direkt till grossisten. Det som har beställts dvs orden är på Engelska. Jag kan inte Holländska. ;)[br][br]Fick du klarhet?[br][br][br]Slutligen: Vad är det du ska sälja som väger så mycket som 3 kg? Elektronik?[br][br]Det var någon som skrev här i forumet att han hade blivit lurad av en leverantör. Och då menar jag att det måste vara en leverantör som är både grossist och återförsäljare själva. Sådana finns det gott om i Sverige.[br][br]Skaffa fler grossister med droppshipping men du kan inte ha dessa på samma webshop, eftersom det går bara skriva en vidarebefodring av en grossist.[br]
Den som vågar han vinner...
96
Tack för svaret, Jo, jag har blivit ett steg visare nu.[br][br]Det med 3 kg var bara en fråga för att se vad för svar jag skulle få.[br][br]Ska filosofiera mer om detta med logistiken till nästa gång :bravo
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
15
Hej![br][br]Ok bra! Du är välkommen att fråga mer och få tips. Jag har träffat den svenska grossisten fast man behöver inte det och han har gett mig mycket bra tips. Ett tips är sökord som ska användas när webshopen är färdig. Det kan jag berätta mer om sedan.[br][br]Lycka till!
Den som vågar han vinner...
1165
Svenska posten är ju äckeldyr på paket. Som regel är det billigare att skicka ett paket från Europa till Sverige än inom Sverige med Posten.[br][br]Problemet att ha hela sitt kundregister hos en grossist är sällan grossisten i sig så länge man är kompisar. Största hotet är istället de anställda där. Det är många som plockat med sig leveransadresserna på ett USB-minne när de slutat sin anställning för att istället börja hos en återförsäljare.[br][br]Och, skulle det skära sig med grossisten kan man vara rätt så säker på att de ger dina leveransadresser till någon annan av sina kunder för att fortsätta bearbeta dem med sina varor.[br][br]Om man skall se lite längre så vet jag flera grossister i Sverige som också äger återförsäljare och som framgångsrikt konkurrerar på marknaden. [br][br]Jag jobbar hellre med eget lager, men pressar gärna grossisterna att optimera sitt sortiment och förpackningar till oss återförförsäljare. Det brukar gå bra om man har vettiga argument.
15
Hej![br][br]Jag skulle bli Grrrrr, för om den grossisten jag har avtal med bryter mot det så skulle jag nog försöka sätta dit dem. En fördel är då förstås att jag har inget log in. Det vill säga mina kunder finns ej sparade. Om jag tar log in någon gång så blir det med paypal. Så om de sparar adressen så är det för att de ska kunna kontakta kunden men de har ju ändå inte mailadressen. Om de sedan skickar till kunden eller ringer dem så tror jag att dessa blir inte glada. Om en anställd kopierar från ett företags hårddisk så är det företagsspioneri! Det är faktiskt förbjudet!!!! Om kunduppgifter kommer ut till ett annat företag då har de brutit också mot personuppgiftslagen även grossisten om han blir sur och då ska man polisanmäla detta. Det är känsligt med privata kunder. Visst de kan ju försöka med mig. Jag drar mig inte för att polisanmäla eftersom det är jag som skriver i min webbshop att allt är sekretess.......- rtfm Har du råkat ut för detta?  Mina grossister är inte återförsäljare! Det kan jag garantera dig. De säljer hellre till återförsäljare som i sin tur kan ju påstå att de är grossister. Jag ska ha kunder i hela europa och det bästa är att inte spar mer än mail från kunderna. Om de vill så kan de ju alltid bli medlemmar i min webshop. På tal om paket. Posten borde bli privat och konkurrera på ett bättre sett. [br]Angående avtal jag sysslar med andra aktiviter där jag skriver kontrakt med mina anställda. De har sekretess i två år och får ej  starta konkurrerande verksamnet. Det ska du ha när du växer. Den lagen finns men du vet det är alltid säkrast att se till sitt eget hus.
Den som vågar han vinner...
8
Jag ska starta en chokladshop på nätet och funderar då på om man ska eget lager eller sk dropshipping, jag ska driva chokladshoppen som eget företag vilket betyder att jag hoppas på en ganska stor kundkrets och försäljning. Vilket är då det smidigaste att ha? Eftersom har man ett eget lager växer man ganska snabbt ur det plus att man vill kanske inte stå och packa 100paket i månaden. Men jag funderar på att ha ett samarbete med några som göra pralinerna och chokladkakor.
Ert Behov - vår utmaning
1165
Jag tycker att du skall ställa dig frågan om du har råd att låta någon annan göra en hel del av jobbet, och betala dem för det. Logistikbiten är ofta den mest värdefulla delen av en affär efter produkten i sig. Har man fullt upp med att ta emot order och skicka iväg dem till sin logistikpartner är det väl inga problem, men är det i början en halvtimmes administration om dagen så kan det vara skönt med ett par timmar lagerarbete också. Det ger ju lite mer pengar i plånboken.[br][br]Nästa fråga man skall ställa sig är om man verkligen vågar släppa iväg logistiken från sin egen kontroll. Kommer det att bli rätt? Kommer det att vara den kvalitet på paket och packning som man anser att det skall vara? Är du en prioriterad kund för dem så att de alltid håller leveranstider? Du kan ju aldrig skylla ifrån dig inför kunderna om logistiken brister utan kunden uppfattar dig och ditt team av underleverantörer som en enhet.[br][br]Och sedan handlar det ju en hel del om ansvar att plocka enligt FIFO (First In First Out) så att det inte blir utgågna datum. Det handlar om att hantera svinn, förpackningar som går sönder etc. Du som egen företagare förstår dina produkter, men din logistikpartners inhyrda extrapersonal kanske inte förstår riktigt lika bra.[br][br]Jag tycker det är svårt det där med om man skall göra själv, eller leja ut...
15
Hej! [br][br]Jag har börjat dropshipping och anledningen är då förstås att jag ska slippa lager och lagerkostnader samt personalkostnader. Hur man vänder och vrider på saker och ting så finns det alltid kostnader. I droppshipping så är ju fördelen att du slipper inköp av paket, papper och andra tillbehör för att skicka i väg produkten. Du slipper personalomkostnader och som sagt var lagerkostnader. Du slipper kontrakt med de som levererar produkten till kunden. Det som är viktigt är att de som sysslar med droppshipping ska ha klara besked om vilka som levererar och priset på frakten samt  droppshippingkostnaden. Det som kanske är allra viktigaste är grossistpriset. Det får ju inte vara för högt, eftersom du måste ju lägga på droppshippingkostnaden och du vill ju ha ett bra pålägg för att göra vinst. Kolla gärna upp företaget att det är inte färdig att gå i likvidation. Kolla med bolagsverket eller liknande kreditupplysning om företag i europa eller i Sverige. Det ska du ju göra oavsett formen av samarbete. Avtalet mellan Er ska du läsa på ordentligt och räkna ut hur mycket du kommer att tjäna oavsett form. Kostnader kommer du inte undan.[br]Fördelen med dropship är att du slipper fundera på leveranserna och endast koncentera dig på din webshop. [br][br]Jag kan ge ett exempel på den som jag har avtal med. Han ger mig ett grossistpris och sedan ger han också ett rekommenderat nätpris. Det kan då kollas mot andra återförsäljare.  Om han har högt grossistpris så blir din konkurranskraft självklart lägre, eftersom du måste ha ett för högt pris för att få ut en bra vinst.  Frakten är också en viktig fråga, tar det per gram eller fast fraktpris. Min grossist har ett himla bra pris trots att jag lägger på dropship kostnaden så är jag fortfarande något lägre än min konkurrenter. Fast pris på frakten är bäst dvs swetrot har rätt där. Kunden vill ju veta hur lång tid det tar innan de får produkten.[br][br]Mina egna erfarenheter ..... ;)[br][br][br]
Den som vågar han vinner...
8
Jag tycker det är skit svårt att veta hur man ska göra men jag kommer nog att ha all min logistik hos Bring.se dom både har lager,paketerar och kör ut. En fråga hur mycket är det logiskt att dra in på en webbshop? Håller på med min budget och funderar nu hur mycket pengar man kan dra in.
Ert Behov - vår utmaning
1165
En webshop kan dra in allt från ingenting till hundratals miljoner i månaden.[br][br]Jag tycker att det går ungefär 13 webshopar på varje dussin idag, så det är ingen större risk att stora strömmar av kunder av en slump tittar förbi och beställer. Varje kund måste dras in med marknadsföring av olika slag.[br][br]Utan att veta särskilt mycket om din verksamhet, eller dina planer, men en order om dagen i snitt första tre månaderna skall man nog vara väldigt nöjd med om man startar från noll som en helt ny aktör. Och för att nå det krävs det en hel del marknadsföring, t.ex. Adwords, brevutskick, mässor, Blocket, Tradera samt att man behöver ha ett relativt stort nätverk runt om sig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.