Fråga till dig som har koll på färdiga e-handel leverantörer

25
Jag sitter i valet och kvalet över hur jag skall göra med min e butik. Vem man skall välja osv.

Jag har inga direkta förkunskaper så jag tänkte mig en "färdig" webshop från någon av de olika leverantörerna.

De jag har tittat mest på är www.e-butik.se samt www.e-butiken.se
Jag tycker kanske bäst om e-butiken.se men de har endast 10dagars betalning av fakturan innan de sätter igång med min butik.

Är 10 dagar inte lite kort tid?  ???

Någon som kan kolla på e.butiken.se och säga vad ni tycker.. verkar de seriösa?
Hur vanligt är det att man binds upp ett helt år hos dessa företag?

Man är ju lite rädd att välja fel.

Det jag behöver är betallösningar med bankkort, postförskott och faktura.
Jag kommer även att behöva tillägg för flerspråksstöd sve+ eng.
Jag vill att kunden skall kunna lägga in valfri text/siffror med minst två olika typsnitt i sin order.
Jag vill att kunden skall kunna ladda upp ett foto till sin order.

Och jag vill komma igång snabbt och självklart så billigt som möjligt utan att behöva kunna så mkt själv.

Finns det någon annan sida än de två företagen ovan som skulle kunna vara bra för mig att titta lite extra på?

Jag känner en viss tidspress och oro för hur dyrt det blir i slutändan med dolda kostnader osv...  :-\

Jag blir jätteglad om du orkar svara på några av mina frågor..
25
skrev fel på andra leverantören.. det skulle ju stå e-butiken.nu  :-[
1165
Det skall till och med vara ebutiken.nu (utan bindestreck) räknade jag ut efter ett tag.[br][br]Jag har letat en hel del efter en vettig webshop, och bägge dina alternativ finns med bland de jag fortfarande tittar på. Bägge ser seriösa ut. Just nu lutar jag lite mer åt ebutiken.se, men jag har sagt att det får bli efter årsskiftet som webshopen blir aktuell.[br][br]Jag tycker inte att det är konstigt med ett års bindningstid, eller att man "bara" har 10 dagars provtid.[br][br]Ett alternativ jag funderat över till och från är att med hjälp av OScommerce göra en egen webshop, men det kommer ta för mycket tid och sannolikt kosta mer i slutänden än att hyra en färdig, även om man tar ett "värstingpaket".  [br][br]Webshop tycker jag är billigt jämfört med vad det kostar att ha en liten butik i en aldrig så bortglömd och gömd källarlokal, eller jämfört med att ge ut en väldigt liten och anspråkslös katalog till tänkbara kunder...[br][br]
25
:-[ Ja du ser hur det kan gå när man sitter uppe för länge om nätterna *fniss*  :P[br][br]Det är inte 10 dagars prövotid.. utan de vill att man skall ha betalat fakturan på så kort tid.  :-\ [br][br]Jag trodde att de flesta företag hade runt 30 dagar som många andra företag har i andra brancher.. [br][br]ÄR det vanligt med så korta faktureringstider? Nu skall jag försöka gå och lägga mig ett tag.. Har suttit alldeles för länge nu..  :OMG
1165
10 dagar är inte helt ovanligt småföretagare emellan. Vi är ju snabba och raska i vändningarna, med korta beslutsvägar och ett dynamiskt affärssinne. 10 eller 30 dagar netto för en räkning man betalar en gång om året gör varken till eller från.
2066
2
Vi har 10 dagar eller förskott som standard på fakturor, kommuner och vissa andra återkommande kunder får 30 dagar om det är uppgjort i förväg. Varför ska jag agera bank, utan ersättning, åt de som inte kan betala? Om man gör mycket affärer med större företag och organisationer med stor (krånglig) administration förstår jag om man måste ha 30 dagar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
:bravo[br][br]Tack alla som svarar.. [br][br]Det är min chef som knorrade lite när jag sa att det var 10dagars faktura, men han har ju inte erfarenhet av att köpa någons tjänster utan bara produkter  ;) Vi får se hur jag lyckas mjuka upp honom  :giggle[br][br]Någon som har lust att kolla upp avtalet som ebutiken.nu har? [br][br]Jag känner att jag vet lite lite för att säga om avtalet ser bra ut... :-[
25
En fråga till... Någon som känner till hur det är att bygga webbshopen med joomla shape5.com?[br][br]Jag har en kille som ev kan göra det men vad blir kostnaderna för företaget om man bortser från killens betalning? Tar det lång tid? blir det snyggt, går det överhuvudtaget att göra flerspråkigt, med olika betallösningar, stöd för kund att kunna skriva in vafri text med olika typsnitt samt ladda upp foto till företaget osv...?[br][br]Snabba svar tack.. skall träffa chefen om ett tag..  rtfm
1616
4
Svår fråga att svara på på rak arm. Det hänger ihop med hur omfattande webbsidan är i sin komplexitet och hur den ska designas. Beroende på detta kan priserna säkerligen differentiera mellan 20.000 till flera hundra tusen kronor.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][quote author=Dragonessa link=topic=4520.msg21701#msg21701 date=1226073600][br]En fråga till... Någon som känner till hur det är att bygga webbshopen med joomla shape5.com?[br][br]Jag har en kille som ev kan göra det men vad blir kostnaderna för företaget om man bortser från killens betalning? Tar det lång tid? blir det snyggt, går det överhuvudtaget att göra flerspråkigt, med olika betallösningar, stöd för kund att kunna skriva in vafri text med olika typsnitt samt ladda upp foto till företaget osv...?[br][br]Snabba svar tack.. skall träffa chefen om ett tag..  rtfm[br][/quote]
Må väl!
25
Nu känns det som om jag inte vet vilket företag jag skall använda mig av iallfall  :([br][br]Fick precis ett mail av den tilltänkta webbshops leverantören att om vi vill starta webb shop så är det bra att ha ett startkapital och mkt mer annars är det ingen idé att starta  :nono[br][br]Detta pga av att jag mailat att jag betalar grund summan nu och resten senare när vi kommit igång med produkter i shoppen osv.. [br][br]Vi har faktiskt maskiner för några miljoner så vi har kostnader för mkt annat just nu när vi inte ens kommit igång med försäljning  :([br][br]Det kändes så fel att personen mailat så där till oss bara för att vi inte har råd med så mkt just nu..  :(
219
1
[quote author=Dragonessa link=topic=4520.msg21718#msg21718 date=1226110707][br]Nu känns det som om jag inte vet vilket företag jag skall använda mig av iallfall  :([br][br]Fick precis ett mail av den tilltänkta webbshops leverantören att om vi vill starta webb shop så är det bra att ha ett startkapital och mkt mer annars är det ingen idé att starta  :nono[br][br]Detta pga av att jag mailat att jag betalar grund summan nu och resten senare när vi kommit igång med produkter i shoppen osv.. [br][br]Vi har faktiskt maskiner för några miljoner så vi har kostnader för mkt annat just nu när vi inte ens kommit igång med försäljning  :([br][br]Det kändes så fel att personen mailat så där till oss bara för att vi inte har råd med så mkt just nu..  :([br][/quote][br][br]Jag håller med personen som säger att man inte ska starta om man inte har en budget.[br]Ni måste väl ha räknat med en e-butik i er budget och lagt undan pengar till den när ni gjorde er affärsplan, eller?[br][br]Man kan ju inte komma efterhand och kolla upp priser m.m när man väl ha startat upp företaget om det inte är så att ni har kommit på det här med e-handel i sista minuten vilket det låter som.[br][br]Varför ska e-handelsföretaget ta hänsyn till att ni har höga kostnader på andra grejer? De behöver ju också ha in pengar då dom troligen också har utgifter. eller hur?[br][br]Vill ni ha ett riktigt lågt pris startar ni med ett företag som bara tar 30-66 kr/mån. Gör layouten någolunda snygg med hjälpa av de inställningar man kan göra själv. Starta upp butiken och kör hårt ett par månader för att få in likvider. Sen byter ni upp er till den layout och finesser ni önskar.[br]Detta är kanske inte det bästa sättet ur kunders synvinkel men alternativet är att låna från bank för att få slutproduken (dvs hur ni vill att butiken ska se ut som färdig), klar på en gång.[br][br]Man får ha vilka betalningsvillkor man önskar. Detta ska kunden måste få veta vid beställningen. Man kan dock inte ta ut föseningsränta efter dag 30. Man kan lägga på påminnelseavgifter på varje påminnelsefaktura däremot.[br][br][br]
102
Använder själv osCommerce till mina butiker (har 3, varav 2 är officiella och 1 är testsajt).[br]Skulle jag startat upp en e-butik idag så skulle jag definitivt använt EButiken.nu[br]Finns säkert andra som kan leverera liknande som EButiken, men i mina ögon och med den erfarenheten jag fått efter några års e-handel skulle mitt val fallit på detta företag.[br]Inget ont om de andra.[br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
25
Tack.. det blev e-butiken.nu för oss. Supernöjd med deras snabba och goda service..  :bravo
102
e-butiken.nu och Ebutiken.nu är två olika företag.[br]Vill bara vara tydlig med att det är Ebutiken.nu som jag rekommenderar....[br](www.ebutiken.nu)[br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
25
:o :-[[br][br]Det hade jag missat..[br][br]ebutiken.nu är det jag oxå använder mig av..  :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.