Varumärkesskyddar ni er företagsnamn?

96
En fråga för er med mindre webshops, varumärkesskyddar ni ert företagsnamn? Ungefär hur mkt kostar det att varumärkesskydda sitt företagsnamn?
Har även letat på prv.se men hittar inte sökfunktion för att kolla vilka namn som inte är upptagna, nån som vet korrekta adressen?

Har även en följdfråga: Om jag ber en privatperson göra en logotyp för mitt företag, hur ska jag se till att han /hon inte får använda samma design på andras företag?
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1165
Jag har inte varumärkesskyddat firmanamnet mer än vad registreringen i sig innebär. Det kändes som att de pengarna kunde jag spara. [br][br]Ett tips för att kolla namn är att använda google. Företagsnamn är knepigt, i alla fall om man tänker sig ett mainstream-namn.[br][br]Logotypen bör du varumärkesskydda om du skall använda den mycket. Det står annars var och en (nästan) fritt att kopiera hur som helst. Att försöka bestämma hur likt ett tidigare arbete en grafisk designer får vara är nästan omöjligt. Men skyddar du loggan kan man rimligen inte göra en snarlik i alla fall.
2066
2
Vårt företagsnamn är varumärkesskyddat. Det kostar 1300 för 1 klass och 600 för varje klass utöver denna, se prv's [url=http://www.prv.se/Varumarke/Avgifter/]prislista[/url].[br]Klicka på [url=http://www.prv.se/Varumarke/Databaser/]Databaser[/url] och sen [url=http://wwwm.prv.se/vmf/]Varumärkesregistret[/url] för att söka på svenska varumärken. Välja andra lämpliga databaser för EU eller internationellt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
96
Tack #1,2[br][br]Men hur mkt kostar det att varumärkesskydda själva designen på loggan då?
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
2066
2
[quote author=PRV][br]Ett varumärke kan exempelvis vara ett eller flera ord eller en grafisk symbol som kännetecknar varan eller tjänsten. Varumärket kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt såsom bokstäver, siffror och figurer.[/quote][br][br]Spelar ingen roll vad du vill varumärkesskydda, priset är detsamma.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
[quote author=Jonathan link=topic=4550.msg21859#msg21859 date=1226425851][br]Spelar ingen roll vad du vill varumärkesskydda, priset är detsamma.[br][/quote][br][br]Och skyddet gäller bara ett visst antal år. 10 om jag minns rätt.[br][br]Firmanamnet i sig är automatiskt skyddat via bolagsregistreringen, i vilken omfattning beroende på vilken företagsform det rör sig om.[br][br]Du kan skydda din rätt till logotypen och förhindra bildskaparen att nyttja denna genom att ni skriver ett överlåtelseavtal som rör den exklusiva rätten till logotypen och med utveckling vad detta innebär i köpet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
7
Kan tilläggas att varumärkesskydd är bäst i klassen när det gäller skyddstid.[br]Förlängs det bara var 10:e år så har du det för evigt. Det är därför det är så svårt att försöka slaska med någon teknisk funktion under varumärkesskyddet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.