Hur starta postorderföretag??

4
Har funderat över detta i många år nu och nu känns det som att jag vill göra lite research och se sen vart det leder!  🙂

Hur ska jag börja, vad ska jag tänka på, vad ska jag leta efter?
2066
2
Vad vill du göra?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Eeeh..starta postorderföretag och ha en hemsida på nätet där kunderna kan beställa ifrån..  :giggle[br][br]Tänkte satsa på hund och kattartiklar i princip  :)
2066
2
Så,[br]1) Starta ett företag ([url=http://www.foretagsregistrering.se]www.foretagsregistrering.se[/url])[br]2) Bygg eller beställ en e-butik[br]3) Beställ saker att sälja[br]4) Sälj sakerna
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Men vad kostar det att registrera ett företag då? Behöver man inte f-skattsedel?[br][br]För det känns lite för "enkelt" enligt din beskrivning..
1165
Väldigt många kommuner har en ganska aktiv näringslivsenhet som brukar hjälpa människor som vill komma igång med en egen verksamhet. Det ser väldigt olika ut på olika ställen, men någon att prata med en timme som visar en rätt in i det som utifrån kan ses som en djungel brukar det finnas på de flesta ställen. Har du tur kanske de också som här i "min" kommun erbjuder alla nya företagare ett informations/utbildningspaket på kvällstid varje vår och höst, samt uppföljning för alla nya under ett par år (Gratis).[br][br]Lite kort så behöver du registrera ett företag, F-skattsedel eller FA-skatt om du har en anställning också är bra att ha liksom att man är registrerad för moms. Det här är dock så naturligt för företagare att man som inne i matchen inte tänker på det. Det är inte särskilt svårt, utan det är några rutor på en blankett som skall fyllas i.[br][br]Det svåra är väl hur man bland 50 andra webshopar som säljer tillbehör till husdjur skall sticka ut och ta en marknadsandel utan att man sänker priset så mycket att det inte blir någon förtjänst.
4
Ok, tack det var en lite bättre förklaring  :)[br]Givetvis har jag förstått att man måste sticka ut om det ska gå runt..[br][br]Ha en bra dag, mvh// Anki!
60
1
[quote author=CuteCherryAnn link=topic=5948.msg28679#msg28679 date=1255930203][br]Men vad kostar det att registrera ett företag då? Behöver man inte f-skattsedel?[br][/quote][br][br]Att skaffa F-skattsedel (d.v.s. bli enskild näringsidkare) och registrera dig för moms är gratis. Om du vill registrera ett företagsnamn hos Bolagsverket kostar det 900:-, men det är valfritt.
13
Internetbaserad postorder är sannolikt det bästa [br]alternativet när du vill starta.[br]Så långt är det rätt.[br][br][b]Strunta i varorna så länge och koncentrera dig på kunder.[/b][br]En sak som är viktig och det är att du inte i första hand [br]försöker att komma på varor och produkter som du vill sälja.[br]Lämna det därhän så länge.[br][br]-Utan att du söker och letar efter vad folk frågar efter på nätet.[br]Alltså först en klar bild av kundkategori, storlek, köpkraft mm[br]d.v.s. ta reda på vad folkvill ha;[br]och därefter plocka hem varor att tillfredsställa  det behovet med.[br][br][b]Efter noggrann testförsäljning förståss.[/b][br]Du kan prova och testsälja och ha ett gratis skyltfönster[br]mot t.ex. 1,5 miljoner svenska kudämnen[br]lika många skandinaviska och mer än en 1/4 miljard individer[br]internationellt. och det kostar dig inte ett öre att presentera ditt[br]sortiment och ditt företag där.[br]En produktannons som vänder sig till alla dessa miljontals kundämnen[br]kostar dig mindre än en kopp  kaffe.[br][br][b]Säljkostnaden kommer att hamna mellan 3-15 % [/b][br]beroende på vad och hur du säljer[br]Lägre säljkostnader existerar inte .[br][br]Jag förstår att du gillar djur ?[br]Här finns en gigantisk marknad- med massor av[br]köpvilliga kunder- men också massor av ivriga säljare förståss.[br][br][b]Lätt att konkurrera! [/b][br]Här måste du finna efektiva metoder som slår konkurrenterna.[br]Och det är lätt. De allra flersta som startar  on-lineförsäljning[br]är riktigt dåliga på säljkommunikation.[br][br]Lycka till![br][br]
Imre Randin
-Sky is the limit!
8
Många som startar e-handels bolag väljer en annan bolagsform än ett vanligt svenskt bolag. Just eftersom du inte har något "fysisk" verksamhet i gammla Svedala så måste du inte heller betala de höga svenska skatterna. [br][br]Många väljer ett alternativ genom Malta eller Cypern. [br]Jag har stor erfarenhet i båda Malta- och Cypernbolag och jobbar just med etablering av detta.[br][br]Det behöver inte vara speciellt dyrt att starta, och inte heller svårt. Skicak gärna ett meddelande så kanska jag kan hjälpa till med lite tips och reka i rätt riktning inom just registreringen :)
102
VictorMalta:[br]Vad menar du med "fysisk verksamhet"?[br]Syftar du på vad jag som webshoppare kallar "fysisk butik" som mina kunder kan gå in i?[br][br]Om jag sköter min verksamhet från sverige har jag då inte min fysiska verksamhet här?[br][br]Det är jättebra att du tar emot meddelanden och kan tipsa, men det vore ibland bättre att svara i forumet så fler kan ta del av svaren, det är ju liksom det forumen är till för.[br]Det är många som läser trådarna och vill lärs sig mer.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
13
Victor![br]Jag förstår att du inte gillar svenska skatter[br]Frågan är om du kommer billigare undan i andra länder?[br][br][b]Det är betydligt enklare säkrare , mindre byråkratiskt [br]och tryggare att starta företag i Sverige än i de flesta länder[br][/b][br]Jag är Svensk medborgare [br]men är också residente de Espana[br]där det är avsevärt mycket lägre direkta skatter - [br]om man behärskar byråkratin-[br][br]-men å andra sidan måste du betala grova pengar [br]för alla slags trygghetsförsäkringar,som du måste ha.[br]Och ha järnkoll på de skatteavtal som gäller mellan [br]Sverige och andra länder[br]-avtal som är olika från land till land.[br][br][b]Kan du redovisa något om företagsformer mm[/b][br]Hur menar du att  man skall klara av att driva ett företag[br] registerat i ett lågskatteland inom Europa[br]och så att säga kunna dölja det för svensk juridiktion?[br][br][b]Vad menar du att man kan sälja- och till vem?[/b][br]Skall man ha enbart den digitala försäljningen[br]utomlands? Var är varorna. [br]Är det drop shipping från utomeuropeiska källor.[br][br][b]Vad är vitsen[/b]?[br]Vad har jag egentligen för nytta av att driva företag[br]utomlands ifrån om jag inte helt sonika flyttar dit?[br]mvh[br][br]
Imre Randin
-Sky is the limit!
8
Hej hej![br][br]Frågar är om man kommer billigare undan i andra länder. Självklart är det något som man ska fråga sig, eftersom det är alla som gör det, men väldigt många gör det. [br][br]Självklart är det både enkelt och "säkert" att ha ett gammalt hederligt Svenskt företag. Och är det en enkel lösning man är ute efter så tycker jag man ska gå för det. Men för många så finns det lösningar som man kan spara in väldigt mycket pengar på, om man bara känner till det lite bättre.[br][br]Sedan är det naturligtvis inte alla länder inom EU som är ett bra alternativ, och Spanien är inte ett av dom länder som är optimalt, och heller inte lika vanligt som vissa andra länder. [br][br]Vad är då vitsen?[br]Vitsen är att det finns företagare som sitter och skattar bort mer än hälften av vinsten. Beroende på vad man har för värksamhet, och vinst etc, finns möjligheten halvera skatten och ibland sänka den till 5-10% till en väldigt liten kostnad som inte heller behöver vara speciellt komplicerad. [br][br]Det är därför tusentals svenska gör detta varje år. Skatteplanering är ett ord som i vissas öron har blivit nästan snuskigt, och räknas som "fusk". Men så är inte fallet idag. Det är inte på gränsen till vad som är lagligt, eller tillåtet. Man kan meg gott samvete skatteplanera idag utan att behöva gömma undan något för "svensk juridiktion", eller leta en massa "kryphål".[br][br]Mvh[br]Victor
13
Hej igen![br]Jag håller med dig om att skattetrycket är högt i Sverige.[br]Men vad är der för stackars företagare som skattar bort hälften av vinsten?[br][br][b]Bolagskatten är 26,3 % idag[/b]. [br](I Danmark är den 25 %). I EU-genomsnittet är det 24 %[br]Man strävar efter mera sänkning inom EU-kollektivt.[br][br][b]Inkomstskatten i SE  däremot är ju hårresande- [/b][br]( ta med "sociala avgifter" som ju är ren skatt-)[br]Hårresande- inte med tanke på hur hög den är-[br]utan hur pengarna används och fördelas.[br][br][b]I spanien, för att köra med min käpphäst[/b][br]har man misslyckats i avdragsdjungeln[br]om man betalar mer än 15-17 % skatt.[br][br][b]Ytterligare ett spanienexempel:[/b][br]En småföretagare. restaurangidkare,[br]marknadssäljare m.fl. slipper både[br]momsredovisning och revisioner [br]och myndigheterna struntar högaktningsfullt [br]i vad slags bil som vederbörane kör[br][br]-det är ett skattesystem som både [br] staten och småföretagarna tjänar på.[br]Man betalar bara in ett överenskommet belopp[br]varje månad. så får man vara ifred.[br][br][i]Men som jag sagt tidigare: [br]det sociala/medicinska/utbildningsmässiga skyddsnät [br]som du har i Sverige existerar inte någon annan stans[br]utan att  du har kraftiga försäkrings-arrangemang.[br]-Och det kostar![/i][br][br]Jag ber om ursäkt för om[br] inlägget blir lite halvpolitisk med skattegnäll mm[br]men forumet kan ju ha intresse av utblickar från[br]det svenska företagarperspektivet.[br][br][b]En fråga tycker jag hänger i luften[/b][br]Hur tänker du att man "rattar" t.ex. ehandel[br]från ett utland-  Vad är det som gör det lättare,[br]eller billigare?[br][br]Här på forumet finns sannolikt många nystartare[br]som kan vara intresserade av mera konkreta tips.[br][br]Kräver det att man klipper banden med Sverige?[br][br]Om du som svensk driver ett företag utomlands[br]och har transaktioner- privata eller företagsmässiga-[br]mellan svenska konton och utländska:[br] -är det inte samma sak som att ställa sig utanför[br]skattekontoret och vifta med Kom-och-kolla-mig-flaggan?[br][br]Det kan ju inte bara vara av skatteskäl som man skall välja[br]bostadsort? Visst borde man kunna driva ett företag och följa de [br]skatteregler som gäller för alla andra medborgare?[br][br]Strunt till företagare annars?[br]mvh[br]Imre
Imre Randin
-Sky is the limit!
632
3
Rätta mig om jag har fel, men..[br][br]Är det inte så att man är skattskyldig i Sverige om man bor i Sverige. Det betyder att du behöver flytta till exempelvis Malta för att driva ett maltesiskt bolag? Sen att man ligger på runt 5 % i skatt på Malta, och med lite förhandling med myndigheterna helt kan slippa skatt är en annan femma.[br][br]Så vitt jag vet så får du inte tillbringa för mycket tid i Sverige om du ska undvika att beskattas här. Du får inte heller äga någon egendom här. Skulle du sälja hus och ägodelar för att skriva dig på Malta så vet jag att skatteverket i vissa fall har koll på mobilräkningar osv för att säkerställa att det inte är i Sverige du bor egentligen, hos en familjemedlem exempelvis. [br][br][b]Om någon mer kunnig vill rätta mig så är den mer än välkommen, kanske har jag fått något om bakfoten, men det är så här jag uppfattar situationen.[/b]
4
[br]Det gäller att skilja på var företaget är skattemässig hemmahörande och var du inkomstbeskattas. Detta är två helt skilda saker. Var bolaget är skattemässigt hemmahörande är knutet till var företaget har sin aktivitet och varifrån det styrs. Om du överväger att starta ett maltabolag finns det seriösa aktörer som sköter allt ifrån bokföring till tillhandahållande av lokala directors, allt för att säkra att bolaget styrs från Malta och bolagsbeskattas där. Du kan välja att lägga delar av eller hela verksamheten i ett maltabolag samt välja om du vill ha verksamhet i ett svenskt företag också (tex som ett investföretag för att kunna flytta hem  vinsten skattefritt).  EU har gjort det möjligt för företag att etablera sig där villkoren är mest gynnsamma och att undvika dubbelbeskattning. Storföretagen har utnyttjat detta länge och nu blir det även allt vanligare för mindre företag att skatteplanera.
1
[quote author=Malta link=topic=5948.msg29387#msg29387 date=1258469528][br][br]Det gäller att skilja på var företaget är skattemässig hemmahörande och var du inkomstbeskattas. Detta är två helt skilda saker. Var bolaget är skattemässigt hemmahörande är knutet till var företaget har sin aktivitet och varifrån det styrs. [br].[br].[br].[br]EU har gjort det möjligt för företag att etablera sig där villkoren är mest gynnsamma och att undvika dubbelbeskattning. Storföretagen har utnyttjat detta länge och nu blir det även allt vanligare för mindre företag att skatteplanera. [br][/quote][br][br]Mycket insiktsfullt skrivet. Att vi, glada amatörer inte spelar i samma liga som storföretagen bör dock påpekas. Jag vill hävda att diverse försök till att dribbla bort skattmasen kan sluta olyckligt för ensamföretagaren. De stora har en helt annan organisation och tillgång till verktyg som småföretagaren bara kan drömma om. Inte alltför länge sedan uppmärksammades att bl a Volvo och Ericsson knappt betalade någon skatt i Sverige. En småföretagare hade lynchats offentligt för samma... förseelse.[br][br]I likhet med andra vetgiriga, skulle jag gärna vilja veta mera om skatteplanering inom lagens råmärken.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.