Drop Shipping- Totala avgiften för lågprisprodukter utanför EU

10
Hej.

Jag har varit vid kontakt med skatteverket, tullverket samt posten gällande denna fråga. Alla bollar över frågan till andra parter och ingen kan ge ett konkret svar.

Säg att vi utför drop shipping med en produkt+frakt för 100:-

Då blir det ingen tullavgift eftersom totalpriset är under 1400:-

Varan kommer att hanteras av posten. De har en "första kronan policy" att beskatta samt ta ut en administrativ avgift.

Med andra ord, 20% av totalpriset + 100kr administrativ avgift.

Saken är den att posten följer inte sin "första kornan policy", liknande varor som jag köpt (ca 20-30st) har aldrig blivit beskattade och därmed fått en administrativ avgift.

Utifrån vad jag har varit med om, borde det fungera i praktiken att utföra drop shipping med lågprisvaror. Däremot känns det osäkert. Är det någon som har praktisk erfarenhet gällande ämnet?

Tack på förhand. //Tobbe
2066
2
Vad är din konkreta fråga? Hurvida Posten följer sin egen policy eller inte känns lite riskabelt att basera sin strategi kring. Om du säljer mycket billiga varor kan det vara idé att titta lite närmare på Åland (http://www.posten.ax/start_pd.con?iPage=20&m=1094).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Det jag vill få en uppfattning om är vad små svenska drop shipping-företag betalar för totalpris på lågprisvaror köpta ufanför EU. Går det att göra något avtal med posten för att undvika dessa avgifter? Det känns patetiskt att betala 100:- i administrativ avgift vid ett köp av ett iPhoneskal för 20:- exempelvis. Det där med Posten Åland låter intressant. De skriver: "hjälper dig med hela logistikkedjan. Vi kan sköta inleveranser, lagra, plocka, packa och distribuera dina produkter till dina kunder." Har du någon koll på vad för priser det rör sig om att använda sig av dem som en mellanhandel?
2066
2
Nej, vet inte vad det kan tänkas kosta.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Snackade med en på tradera precis som sa: "Anledningen att vi har denna regel är att det bakåt i tiden har blivit enorma problem för säljare som använt sig av drop-shipping. En stor risk man tar är att varan tar slut hos den externa leverantören, eller att den externa leverantören gör något som påverkar försäljningen, eller går i konkurs, skickar fel vara etc. Som säljare är det viktigt att man själv har total kontroll över sitt lager och inte förlitar sig på externa leverantörer. Om du ser säljare som använder sig av dropshipping så anmäl det gärna till oss via "anmäl till granskning" funktionen som finns på auktionerna så ser vi över det." Det går med andra ord inte att använda sig av drop shipping på trader, lär nog vara samma sak på blocket.se.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.