Re: Moms i frakt?

44
1
Hej.

Jag har en e-handel och har Schenker som fraktbolag.

Behöver jag ange någon moms på frakten ? eller anger jag bara fraktkostnaden enligt broschyren som Schenker gett mig ?

Enligt schenker är priserna ex moms.... Måste jag lägga på moms på frakten nu blir det gött dyrt för kunden :s

Mina produkter har moms på 25% då antar jag att jag ska lägga på 25% moms på frakten oxå ?
MVH ASLAN
2066
2
Korrekt. Det finns undantag, men grundregeln är att du alltid lägger på moms vid försäljning till kunder i Sverige.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Precis. Jag importerar från Kina och betalar moms på totalbeloppet: produktpris + frakt
2
Har du något fraktnätverk du är ansluten till? Tror det är bästa sättet att hålla nere fraktpriserna om man inte skickar sjukt mycket paket. Googla fraktnätverket, jag kör det själv... Dom använder sig av DHL. Schenker finns det också ett för, men det var lite jobbiga villkor då när jag kollade runt. Momsen måste du slänga på! Men där är ju den eviga optimeringen mellan hur man redovisar frakt resp. produktpris. Ska man ha dyra varor med gratis frakt, eller ska man ha billiga varor med dyr frakt????
Ola Andersson Altius Nuclear Consulting AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.