Responsiv blogg

367
46
Kan jag göra min blogg responsiv
på samma sätt som jag gör min tidning, hemsida, e-handel
åtkomlig och optimal för alla oavsett om de besöker mig
via telefon,läsplatta eller dator?
Redaktuellt
80
Hej, självklart går det att göra den responsiv. Jag hjälper dig gärna. Skicka ett mail till [email protected] om vad du behöver och uppgifter så får du offert!
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
50
3
Svaret är ja! Har du din blogg och din hemsida på separata adresser? Vilket system använder du dig av på bloggen?
367
46
Tack båda för snabb respons! F.n. är det separata adresser på hemsidor resp. bloggar. Flest bloggar har jag på BLOGGER. Bloggen jag talar om finns inte ännu. Håller på att analysera ämnets potential, konkurrens och relevans. Vid sidan av textproduktion. Som ni märker av frågan så har jag dålig koll på teknologin. Det verkar som om hälften av alla besök på e-butiker nuförtiden kommer från folk med touch-enheter. Behöver kanske ingen hemsida? MVH Imre ...sky is the limit...
Redaktuellt
50
3
På blogger ska det finnas åtminstone ett tema som är responsivt, tror det heter dynamisk vy!
80
Om du skall ha en eshop kan du ha hemsidan och bloggen "inbyggt" så behöver du inte ha separata system :).
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
207
3
Ja, det är fullt möjligt.
367
46
Tack igen för engagemang! [b]Har jag förstått rätt;[/b] d.v.s. att jag kan få en 100 % responsiv design på min blogg, på så sätt att designen helt anpassar sig efter den slags enhet som besökaren använder; och t.ex. att applikationen anpassar sig grafiskt efter om läsaren använder sin enhet i stående eller liggande format? (om utvecklingen går mot att allt fler och snart majoriteten- e-handlar via sina telefoner o läsplattor, så skulle jag kunna hoppa över e-butik o hemsida och bara kapitalisera på en säljande blogg? - eller är jag för tidigt ute?) [i]Imre[/i] ...sky is the limit...
Redaktuellt
207
3
Tack igen för engagemang! Har jag förstått rätt; d.v.s. att jag kan få en 100 % responsiv design på min blogg, på så sätt att designen helt anpassar sig efter den slags enhet som besökaren använder; [i][color=#440000] - Ja det är det som responsiv design handlar om eller numera "följsam design" som det heter.[/color] [/i] och t.ex. att applikationen anpassar sig grafiskt efter om läsaren använder sin enhet i stående eller liggande format? [i][color=#440000] - ja det stämmer, är det korrekt strukturerat och kodat så anpassar sig innehållet både vertikalt och horisontellt efter typ av enhet. I kodstrukturen för en sådan sida eller blogg så kodar man in och använder sig av något som heter "media queries" som bland annat har till funktion att styra sidans beteende beroende på om du besöker sidan med en surfplatta, iPhone eller med en datorskärm. "Media Querie"-koden är segmenterad och strukturerad efter standardmått för surfplatta, iPhone och andra mob. mått och desktop etc. I princip kan man ställa mått från 0 pixlar till vad man vill. Segmenteringen omfattas av s k brytpunkter.[/color] [/i] (om utvecklingen går mot att allt fler och snart majoriteten- e-handlar via sina telefoner o läsplattor, så skulle jag kunna hoppa över e-butik o hemsida och bara kapitalisera på en säljande blogg? - eller är jag för tidigt ute?) [i][color=#440000] - Både ja och nej, många använder läsplattor och mobiler för att surfa på sidor, dock är det en liten mängd som faktiskt handlar via surfplattor eller mobiltelefon. På grund av bekvämlighetssjäl och bättre upplevelse så sitter i dag gemene man eller kvinna hellre hemma vid datorskärmen eller använder minst en surfplatta. Bloggsidor kan i dag se ut som vanliga (HTML)-hemsidor. Fler och fler bygger en kombination av dem båda fast som ändå är samma sida, man integrerar bloggen på sidan etc. I dessa fall är det vanligt att man använder CMS-lösningar som t ex WordPress, Joomla, eller Drupal osv. Sen om du ska ha allt eller delar av det eller två separata sidor. Är ett ställningstagande som du själv får överväga. Det finns egentligen inga begränsnigar för vad man kan göra så: [i]-"The sky is not the limit[/i] [/color][/i]
367
46
Tack! - nu har t.o.m. jag hajjat! Och ett extratack till deeman som använder svenska [i][b]följsam design[/b][/i] Betydligt bättre en anglifieringen. Imre
Redaktuellt
5
Prova Wordpress och köp ett premium tema som är responsivt. Det absolut billigaste alternativet :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.