WPML eller Polylang och övriga frågeställningar

2
Det är dags för vår webshop att börja vända sig mot övriga nordiska länder.

Vi vill gärna att ordrarna skall komma till samma plattform/woocommerce pga administrativa skäl.
Shopen kommer vara en kopia av svenska sidan. Domännamnet kommer vara annorlunda.

Hur gör man? En webbyrå pratar om Polylang och den andra om WPML. För oss är det kinesiska båda två. Finns det fördelar/nackdelar med något av de?

Valutaväxlare eller språkväxlare eller båda? Vad är det för något?

Finns det något som är att föredra ur SEO synvinkel?
Anonym
Rent spontant, om ska ha en kopia på er svenska webbutik fast som en egen installation under ett annat domännamn, varför ska ni ha ett multispråk system överhuvudtaget? Admin kan du ju köra på ett språk och fronten mot kunderna på ett annat språk om du vill ett eller bara ett språk för det landet. Krångla inte till det i onödan om ni inte behöver det, verkar inte så i detta fallet.
2
Tack för svar! Jag/vi har ingen koll på detta och WPML / Polylang förslag kommer från webbyrån som byggt shopen. Om du är intresserad av att hjälpa till vänligen låt mig veta så pratar vi vidare..
5
2
Polylang och WPML är två tillägg som lite förenklat låter besökare välja vilket språk som en webbplats ska visas på, bägge kräver dock ytterligare tillägg för att fungera ihop med WooCommerce. Det går att ha olika domäner för olika språk för samma installation av WordPress, men om det är en bra lösning i ert fall samt vilket språktillägg som är bäst beror lite på hur er webshop är uppbyggd och på hur ni har tänkt er att vidareutveckla den i framtiden. Har ni t.ex. tänkt att ha olika design för de olika marknaderna?
102
22
Hej Det verkar onödigt att ha två olika domäner - bättre då att ha två domäner som leder till samma sida och beroende på plats i världen så får man sidan på svenska, danska, norska eller finska. Skicka mig ett meddelande om du vill prata vidare - mitt företag har precis gått igenom samma dilemma som du har just nu - samt om du vill kunna erbjuda dina utländska kunder faktura eller avbetalning så kan du också kontakta mig :)
Anonym
[quote="Daniel" post=58276]Hej Det verkar onödigt att ha två olika domäner - bättre då att ha två domäner som leder till samma sida och beroende på plats i världen så får man sidan på svenska, danska, norska eller finska. [/quote] Det finns fördelar när det kommer till sökmotoroptimering att t.ex. i Sverige ha en .se domän likaså för den norska marknaden att ha en .no eller danska/finska marknaderna .dk respektive .fi så att ha separata domäner har sina fördelar inom SEO och hur Google listar/rankar webbsidorna i respektive lands sökmotor som google.se, google.no, google.dk och google.fi . Så rådet för stabil långsiktig lösning är att köra på respektive landsdomän på separata installationer istället för alla språken på en webbsida, lite mer administration men med tanke på att det kan generera mer ordrar i längden så bör det vara värt det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.