Vilken bank accepterar PayPal/Stripe?

2
Hej,

Har ett svenskt AB och driver en digital verksamhet med kunder i USA. Det är B2B och skickar ut fakturor via PayPal/Stripe. Får då givetvis också betalt i PayPal och Stripe. Vill givetvis överföra dessa pengar till bankkonto (helst svenskt, men inget måste) så man kan betala ut lön, återinvestera i verksamheten, etc.

Problemet är att de banker vi haft (SEB, Svea, Bokio,) inte accepterar detta. De vägrar ta emot dom och blockerar således utbetalningar från PayPal/Stripe då kommer från en så kallad "mellanhand". Detta är även fallet om man gör en utbetalning till IBAN.

En vanlig utlandsbetalning (eller inbetalning) går bra då detta ger banken kundkännedom. Problemet är att det inte är praxis, utan det är PayPal/Stripe som gäller i vår industri. Har erbjudit banken att visa samtliga fakturor och kunder men de är inte intresserade, vill inte acceptera utbetalningar från PayPal/Stripe helt enkelt.

Undrar om någon har tips på en bank som accepterar utbetalningar från PayPal/Stripe. Tack på förhand. Mvh
2
Har också ett AB där jag kommer ta emot kortbetalningar från såväl Sverige, EU och resten av världen. Företagets bank är Handelsbanken. Har pratat med dem angående kortinlösen, och även om de själva har en egen sådan tjänst så verkade de inte ha något emot om jag hittade en leverantör på annat håll. Nu har försäljningen inte kommit igång än, så jag vet inte hur detta kommer att fungera i praktiken. Har siktet på en dansk leverantör, Reepay. Med andra ord, kolla med Handelsbanken?
2
Tack för svar. Själv har jag inte direkta kortbetalningar, utan det är fakturor via Stripe/Paypal. Har varit i kontakt med Handelsbanken sedan tidigare och de ville inte ha mig som kund. De hade ett stort problem med dessa "mellanhänder" så som Stripe och Paypal vilket är helt absurt. Detsamma gäller SEB.
2
I mitt tidigare bolag så använde vi Stripe för att ta emot kundbetalningar online och det var inga problem alls att sätta upp. Körde Swedbank.
Renovate är ett byggföretag i Stockholm
1
Hej Emil,
Jag undrar samma som du och tänkte höra med dig vad du hittade för lösning?

 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.