två AB och ett moderbolag

1
Jag och min kollega driver idag ett gemensamt AB men kollegan börjar närma sig pensionsåldern och vill att vi öppnar ett varsit AB som äger 50% vardera av det gemensamma bolaget. Fördelen är att var och en styr själv över sitt bolag gällande lön, tjänstepension etc.
Vi tar in alla intäkter i det gemensamma bolaget och fakturerar sen från vardera " konsult företag".
För att få runt verksamheten krävs att två personer är på plats 260 dagar per år.
Vi tar in en vikarie när vi har semester som då fakturerar oss från sin enskilda firma.
Kollegan avser att börja trappa ner, och jobba lite mindre.
Ska vikarien fakturera vårt gemensamma bolag eller som kollegan tycker vårt egna AB.
Således fakturerar vi 12 månader/år för lönekostnader, tjänstepension, bilersättning etc oavsett arbetsinsats och sedan fakturerar vikarien den personen som är ledig!
Det innebär som jag ser det att man kan gå ner i arbetsinsats men plocka ut den eventuella mellanskillnaden på vikariens arvode och sitt eget arvode plus tjänstepension och ev. bilersättning etc.
Patrik Andreasson
Vad är det du vill ha feedback på?
1
Frågan är om vår vikarie ska fakturera vårt gemensamma moderbolag som är det bolag som har avtal med våra uppdragsgivare eller direkt till den persons bolag som tar ut semester eller övrig ledighet?
1009
206
Det där kan man nog lägga upp på båda sätten. Om din kollega fakturerar från sitt bolag till ert gemensamma för den tid han lägger ner och tar in en vikarie så kan vikarien (underkonsult) fakturera hans bolag. Man kan också ta in underkonsulten i ert gemensamma bolag. Ni får fundera på vad som passar er bäst och hur er fakturering/vinstdelning ska se ut.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.