Kritik av hemsida

6
Hej alla.

Jag är en ung nyföretagare som ganska så nyligen blev relativt klar med hemsidan till mitt företag.

Sidan är anpassad för att vara enkel och lättnavigerad. Jag tar gärna emot kritik och tips på hur den skulle kunna förbättras, vilken information som saknas osv.

http://www.transportrabatt.se/

Tack på förhand

(Såg just att det fanns en feedback del av forumet. Ber om ursäkt för detta och moderatorerna får gärna flytta tråden.)
193
Hej Victor, sajten ser ljus och trevlig ut och är på väg att bli klar.[br][br]Några saker som jag föreslår att du arbetar ytterligare med är följande:[br][br][list][br][li]Text som förklarar varför man ska anlita Transportrabatt hellre än Posten direkt[/li][br][li]Arbeta med din CSS-stilmall för att få mer enhetligt teckensnitt över sajten - Trebuchet eller Arial?[/li][br][li]Ta bort e-postlänken på sajten, det ger lätt spam (såvida du inte kan spamskydda den förståss)[/li][br][/list]
6
Det var mycket bra tips. Har gjort lite förändringar och åtgärdat vissa av synpunkterna.[br][br]MVH[br][br]Victor S
223
Det hör kanske inte hit, men stilla gärna min nyfikenhet... Jag är lite konfunderad över affärsmodellen. Jag antar att era rabattsatser är högre än de utannonserade, och att det är därifrån era intäkter kommer (vad ska ni annars tjäna pengar på?). Vad är det i så fall som gör att Posten inte ger vilket företag som helst dessa rabatter? Mitt spontana svar på min egen fråga är att det inte är ekonomiskt gångbart å Posten sida, på grund av de ökade administrationsavgifterna det innebär att hantera alla dessa småbeställare.[br][br]I så fall, vad är det som gör det gångbart å er sida? Jag har svårt att tro att ni skulle åstadkomma lägre administrativa avgifter än en organisation som har hårdbantat de senaste 10 åren. Speciellt om ni anlitar Öhrlings PWC att sköta faktureringen.[br][br]Vad har jag missat?
6
Du tänker i helt rätt banor. Vi får teckningsbidrag från Posten.[br][br]Detta gynnar Posten eftersom att vi tar över mycket utav supporten för dessa företag, all fakturering, administrativt arbete osv. Posten, liksom många andra statliga bolag, outsourcar ganka mycket verksamhet idag och detta såg de som en jättechans att komma bort från mycket av det administrativa och se sig själva mer som ett åkeri.[br][br]Man kan säga att vi får ett rabattavtal i utbyte mot att vi sköter fakturering och administrativt arbete för dessa företag.[br][br]Detta är även en jättebra business för Öhrlings PWC, de tjänar ju givetvis sina pengar på de faktura-avgifter som de tar (vilket för övrigt är samma som Posten själva tar av sina kunder.)
63
Källkoden ser inget vidare ut. Allting är uppbyggt av tabeller och   och ingen doctype finns. Du borde börja om från början, och läsa på lite om webbstandarder.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
223
Jag hoppas ni vet vad ni gör (alternativt inte satsar alltför mycket =) ). Jag tror att er egentliga målgrupp är mindre än ni tror, och det gäller att nå denna på ett kostnadseffektivt sätt. Masskommunikation är uteslutet, och de ur målgruppen som verkligen upplever problemet ni försöker lösa har antagligen löst det på andra sätt (vilket ni ju faktiskt nämner i texten).[br][br]Jag köper inte riktigt outsourcingresonemanget, eftersom Posten i det här fallet bara outsourcar de små volymerna. Skulle de se lönsamhet i dessa skulle de säkerligen ligga kvar inom ramarna för Postens verksamhet.[br][br]Vi behöver inte fortsätta den diskussionen. Jag önskar er allt gott, och vill ändå gratulera till en intressant affärsmodell. Berätta gärna fortgående hur verksamheten går här på forumet - det vore roligt att ta del av.[br][br][br]Hursomhelst...[br][br]Jag tycker hemsidan fyller sin funktion i nuläget - den finns där. Ni befinner er i en uppstart och det finns så många, viktigare saker att göra. Gå däremot igenom texten en gång till: Jag hittade tre skrivfel bara på förstasidan - sänker trovärdigheten, skriker lite källarföretag och onödigt då det är så lätt att hitta och ändra.[br][br]Annars tycker jag att texten i stort är bra - familjär och fokuserad på kundnyttan. Jag förstår vad ni gör, hur jag kan spara pengar, vad jag måste göra och att jag måste göra det redan idag![br][br]Det är en hel del text på förstasidan, och jag skulle dessutom vilja få in ett riktigt (interaktivt) sparexempel annat än "tusenlappar". Överväg kanske att fördela texten på två sidor, och låt den första ha som enda mål att kunden "bara måste" klicka sig vidare till nästa. T ex faktumet att Öhrlings sköter faktureringen är väl viktigt att informera om, men jag ser inte att det skulle vara en "dealbreaker" som berättigar till att den informationen ska finnas på förstasidan.[br]Ni nämner också "PacSoft" som om era kunder obetingat vet vad det är - jag hade inte en aning, och jag kan ändå vara en "vanlig" Postenpaketkund.[br][br]Se upp med pronomenväxlingar! Ibland är jag "kunden" och ibland är jag "du/ni".[br][br]Jag tror inte att ni kommer få många, om några, anmälningar via hemsidan. Den här typen av tjänst beställer man efter en direktkontakt. Tiden får väl utvisa om jag har rätt, men jag tycker att "intresseanmälan" skulle lyftas fram mer än en anmälan till tjänsten.[br][br]Hej så länge!
2066
2
Jag skulle lätt kunna beställa tjänsten via en websida, men det låter som ett litet företag som driver den, och rabatterna är alldeles för låga för att jag ska orka bry mig. Jag skickar det mesta med avtal via en annan speditör i alla fall.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Mycket intressant åsikter.[br][br]Som svar till foe så kan jag berätta att detta är ett projekt som vi tidigare jobbat med framgångsrikt på ett annat företag. Eftersom att vi har gjort detta förut så vet vi precis hur vi ska göra rent praktiskt för att få det att fungera.[br][br]Jonathan: Posten är en stor, men framförallt statlig, organisation och de släpper inte rabatter till vem som helst hur som helst. Däremot om ett företag som vi kan påvisa att vi kan få många kunder att använda Postens tjänster genom oss så är det självklart att vi har helt andra möjligheter att förhandla fram ännu starkare avtal.[br][br]Värt att nämna är också att det inte alls är tidskrävande för nuvaranda Posten kunder att börja använda TransporRabatt. Tar väl en minut eller två att lägga importera mottagarlistan i det nya inlogget.[br][br]MVH[br][br]VictorS
118
1
Hur har ni tänkt med logotypen?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
6
Satt och lekte i Illustrator och det ena ledde till det andra. Ville ha en blågul som till viss del skulle påminna om Postens egna färger. Samt att jag ville ha en enkel utan en massa krimskrams.
1616
4
[quote author=VictorS link=topic=3735.msg17535#msg17535 date=1208162436][br]Ville ha en blågul som till viss del skulle påminna om Postens egna färger. Samt att jag ville ha en enkel utan en massa krimskrams.[br][/quote][br][br]Det skulle inte jag rekommendera. Att göra färganknytningar till så närstående verksamhet ger en mindre lyckad varumärkesplacering med tanke på att man då pekar logotypen mer åt en annan verksamhet än den egna verksamheten.[br][br]Det skulle vara kul att höra dig motivera logotypens symbolvärden i förhållande till verksamhetens inriktning, vad den ska symbolisera - bortsett från ditt nu angivna färgval.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][br]
Må väl!
8
Med nyöppnad webbshop, ovan att kommunicera med posten som liten företagare anar jag att det kan finnas något här. Men du har inte mha av hemsidan övertygat mig (ännu).[br][br]- Sidan har just nu dålig språkvård. Ta hjälp om ni inte är vana att skriva. Texten är pratig, i alldeles för mycket "talform".[br]- I sak fattar jag vad ni menar, ni samlar volym och köper in billigare via Posten. Mellanskillnaden ger dels mig billigare priser och er vinst. Bra. Det ni missar är varför jag ska lita på er. Letsbuy it samlade också volymer och köpte till lägre priser, det gick inte så bra. Varför kommer ni att lyckas? Berätta och övertyga mig.[br]- Ge mig prisexempel, visa och tydliggör. Pacsoft kastar proten ur sig och ni gör på samma sätt. Erbjud att tydliggöra och paketera. Postens hemsida är extremt krånglig prislistorna är många. Ta tag i detta och visa att ni kan förklara det bättre. Återigen övertyga mig om att ni kan hjälpa till att göra min värld enklare och billigare.[br]-Bygg upp förtroende och innehåll på sidan så att vi presumtiva kunder verkligen läser och känner att ni inte bara snackar och att ni är uthålliga. Möts vi av en sådan hemsida är chansen större att vi gör en intresseanmälan. Annars är det inte värt besväret. Vi orkar inte få en säljare utan koll på halsen.[br][br]Jag tror att ni kan utveckla detta mycket mycket mer till något bra. Lycka till![br]Charlotte Wormbs[br][url=http://www.svenskainredningsbolaget.se]www.svenskainredningsbolaget.se[/url]
50
Här är lite förändringar du kan göra för att förbättra sidan:[br][br][list][br][li][b]Titeltaggen[/b][br]Du har döpt titeln till Start, Anmäl Dig osv. Jag rekommenderar ett namn som berättar mer var besökaren befinner sig eller ska till (om besökaren letar i en sökmotor). Ex. TransportRabatt - Minska dina transportutgifter < Anmäl dig[/li][br][li][b]Kodningen[/b][br]Få flera ställen är kodningen bristande. Detta gör att hemsidan lättare tolkas olika beroende på besökaren webbläsare och så är negativt för sökmotoroptimeringen. Om du vill kan du skicka över filerna till [i]viktor (a) jarnheimer (punkt) com[/i] så kan jag städa upp dom (gratis).[br][br]En bild som ska ligga till höger om texten positioneras enklast såhär: [i][/i].[br][br]Använd aldrig [i]mellanslag[/i] mer än en (1) gång. [br][br]Bädda in CSS:n i externa filer. Använd samma CSS-fil på alla sidor. [br][/li][br][/list]
Viktor Jarnheimer
2
Är det någon som använt sig av Transportrabatt och kan berätta om det fungerat bra?[br][br]/ Otto

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.