Hur få till en utveckling av företaget? Eller tvingas lägga ned?

25
Det känns som att jag sitter i en rävsax just nu.  🙁

Jag driver sidan: www.tillfest.se sedan snart 1 år tillbaka. Starten har varit tung, men sakta men säkert har jag börjat gå mindre och mindre back varje månad.  🙂

Jag tror fortfarande mycket starkt på idén och vet att det kommer gå bra bara jag får en fot in ordentligt på marknaden.

Nu har jag dock ett dilemma:

Företagets pengar börjar sina och jag har inget jag själv kan sätta in, har gjort så gott jag har kunnat.

Men hur kan jag börja få denna butik att rulla på ordentligt?
Hur marknadsför man en internetbutik utan några direkta pengar?

Ligger bra till på Google när man gör vissa sökningar, men det har inte hjälpt alls.

Ska man kämpa på eller ska man lägga ned trots en bra idé?
www.tillfest.se
640
5
Hejsan! [br][br]Jag är inte riktigt med på vilka kostnader som du lyckats dra på dig när du driver en internet butik? [br]Antar också att det inte är ett heltidsjobb för dig och att du har andra inkomstkällor?[br] [br]Att dra igång en webshop eller hemsida överhuvudtaget är ett långsiktigt arbete om man inte har en enorm budget. Jobba sakta och metodiskt med din sida och se den som ett "extra jobb" till en början. [br][br]Här har du massor av bra tips! [br][br]http://www.foretagande.se/E-handel/[br][br][br]Vet ju inte om webbshoppen är det enda du har så svaret kanske är lite halvgalet. Berätta gärna mer i så fall.[br][br]Importerar du grejerna själv? Säljer du i så fall till andra butiker? Har du någon annan säljkanal än internet? Om inte så se genast över det. Går du på mässor mm mm mm?[br][br]Som sagt, berätta gärna mer om din situation så blir det  enklare att försöka hjälpa till.[br][br]MVH[br][br]R [br]
25
Hejsan,[br][br]De största kostnaderna i början var inköp av varor (importerar själv).[br]Nu har jag inga stora kostnader alls/månad, problemet just nu är inte stora utgifter, utan snarare för små inkomster. [br][br]Denna månad har jag gått lite plus, men övriga månader går jag ca 1000 :- back (vilket jag bara kommer klara av i max 1 år till innan budgeten sinat helt).[br][br]Jag har ett "vanligt" jobb på sidan av också, så min privata ekonomi är stabil än så länge.[br]Dock får jag inte in tillräckligt för att kunna sätta av pengar till företaget just nu.[br][br]Webbshopen är det enda jag har och jag säljer enbart via internet. Detta då jag inte får ta emot kontanter enligt min redovisningskonsult (för att redan vara inne på de regler som skatteverket kommer med 1 januari 2010.)[br][br]Säljer inte till andra butiker, vet inte riktigt hur man får kontakt med dem. Kan man bara gå in på en butik och visa dem vad jag har och ge prisförslag (både deras inköpspris från mig men även vad de själva kan sälja sakerna för) ?[br][br]Mässor finns det nästan inget av här omkring. Var på en liten "företagarvisning" för ett tag sedan, och ska förhoppningsvis stå på en marknad nu i maj.[br]I övrigt håller jag ögonen öppna och gör allt för att visa upp mig.[br][br]Tusen tack för länken, ska genast gå in dit och kika.  :)[br][br]Det här ska bara gå, jag vet att det kommer gå ![br]Så småningom så...  ;)
www.tillfest.se
25
Jag hade alltså ingen större summa att starta med, därför blev det heller inte så mycket kvar när jag köpt in varorna..
www.tillfest.se
640
5
Hej! [br][br]Tja att gå back ett par år är inte ovanligt och då räknar man inte ens arbetstiden  :o. Fördelen på nätet är ju att när det väl rullar så är det oftast utan något större jobb. [br] [br]Visst är det bara att knalla in i butikerna och visa vad du har men jag hade nog försökt boka ett möte på telefon först. De flesta företagare kommer nog inte ha tid att lyssna och titta på dina produkter om dom inte avsatt tiden till det. [br][br]Du kan ju även lägga lägga till en rubrik på din hemsida "Återförsäljare" eller liknande. Lite bra info där kan ju inte skada. Enklare att maila potentiella samarbetspartners/Återförsäljare om du fixar till det.[br]Du kan ju maila andra webbshoppar som kan tänkas vilja sälja dina grejer. Kanske till och med erbjuda dom droppshipping. Affiliate program med mera med mera. Ja det finns hur mycket som helst du kan göra, [b][i]det gäller bara att göra det ;) [/i][/b][br][br]Antar att du kör Google Adwords? Där kan du spendera veckor för att hitta nya ord och fila in dina kampanjer så dom genererar maximalt. För många e handlare är Adwords den enda marknadsföringen dom har. Går du bara plus minus noll så är det toppen. Många kunder kommer ju att köpa igen om du hanterar dom på rätt sätt.  [br][br][quote]Det här ska bara gå, jag vet att det kommer gå ![/quote][br][br]SJÄLVKLART!  :nicka[br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][br] 
25
Tusen tack för ditt svar, det piggade upp mig.  :)[br][br]Egentligen borde jag inte ha någon direkt panik just nu heller, vet inte riktigt varför jag har det.[br]Det jag går back just nu är ju inte mycket och jag klarar mig i alla fall i 1 år till ungefär. På det året har jag förhoppningsvis hunnit med mycket marknadsföring och även vuxit till lite så jag nog går +- 0 innan årets slut i alla fall.  :)[br][br]Försöker sätta upp realistiska mål. [br][br]Just nu använder jag faktiskt inte Google Adwords, ligger bra till på vissa sökord ändå faktiskt.  :)[br]Använde mig av Google Adwords ett tag men det gav mig verkligen ingenting.  :o[br][br]Har pratat lite med min sambo nu också (som hjälper mig med företaget) och har brainstormat lite över vad vi kan göra.[br][br]Tackar återigen för ditt svar, du gav mig väldigt bra idéer för vad jag kan göra.  :)[br][br]Hoppas även på att jag kommer med på marknaden nu i maj, då det är en av de stora marknaderna här i stan som återkommer varje år. Det vore helt perfekt tillfälle för mig att visa upp mig och sälja en del.  :D
www.tillfest.se
1165
Det här skall väl gå att få ordning på.[br][br]Till att börja med så får du visst ta emot kontanta pengar. Kassaregisterlagen gäller dels inte ännu, dels finns det en rad olika undantag som du säkert kan omfattas av.[br][br]Funderat på att köra bokföringen själv och spara lite pengar?[br][br]Några andra tips:[br][br]- Marknad i stan är jättebra, gärna några fler marknader också. Det är viktigt att synas. Kanske vara torghandlare några gånger per år och sätta upp ett stånd en vanlig torgdag. Framför allt får du omsättning på varulagret och ett kassaflöde.[br][br]- Återförsäljare hittar du lättast via Internet där du får googla och leta efter vad som kan vara intressant. Presentbutiker, blomsterhandlare, tobakskiosker etc är väl din målgrupp. Presentera vad du har, men be om ett möte där du kan komma och visa produkterna, prata med dem och få ett hum om deras verksamhet. Erbjud dig att komma efter deras stängningstid om det är små företag. Kanske kan ett större vykort med delar av sortimentet på ena sidan och en kort pres av ditt företag på andra sidan vara bra att skicka till dem. Följ upp med telefonsamtal efter 3-4 dagar.[br][br]- Marknadsför dig via Blocket och Tradera, förslagsvis med namnet "tillfest". Kostar inte så mycket, men många ser dig, och många går vidare till din butik.[br][br]- Gerillamarknadsföring kan vara bra. Sprid att du har tillbehören för barnkalaset på små "flyers" där barnfamiljer vistas. [br][br]- Sedan behövs det göras massor i din webshop för att presentera sakerna rätt. Om du inte har några recensioner, använd den ytan till en större bild. Lägg den viktiga tilläggsinformationen direkt under rubriken och "tipsa-funktionen" kan du lägga längst ner, bakom en knapp. Lägg till lite säljande text, och använd korta ord istället för att substantivisera dem i långa haranger. Ingen söker på "badanksbaby" på Google, men både badanka och baby kan jag tänka mig är mer vanligt förekommande. Ge också bilderna bättre namn, så kommer Google att skicka dig besökare för dem som fastnat för bilderna.[br][br]- Paketen är bra, men kanske skall du istället satsa på enpersonskit, som man beställer så många som det kommer barn utav. Skall man ha barnkalas för 12 personer blir det väldigt "meckigt" att beställa fyra extra av allt i paketet. [br][br]- Se också över prissättningen lite på en del produkter. 8 vanliga ballonger med något tryck på dem för 40kr + 40kr i frakt är inte det minsta frestande. Alla vet att det kostar 12kr att skicka det, och att det kan köpas i vilken affär som helst för 19.90 eller så. Papperstallrikar för fem kronor styck kommer mina barn aldrig att få äta tårta på. Däremot är en häftig duk för 55kr helt klart något som höjer ett kalas, i synnerhet om man skulle kunna köpa två för 99kr.[br][br]- Kanske kan Payson vara en lösning för att ta betalt i butiken med kort också. Jag tror att man vill beställa och betala NU, och så har man grejerna med Posten i morgon, eller senast i övermorgon. [br][br]- Jag ser också en potential att öka ut sortimentet med många fler saker. Fler presenter, fler vuxensaker som är roliga på fester för vuxna.  Kanske skall du också öka ut med saker för jul, påsk, midsommar, kräftskivan & halloween för att ge kunderna fler anledningar att hitta till dig.
758
1
Sortimentet är inte tillräckligt kul och festligt, för att behaga er målgrupp.[br]Detta kan vara en bidragande orsak till.......[br][br]Min egen erfarenhet av festbutik är att en sådan går relativt bra, man måste däremot[br]erbjuda helheten. Ett barnkalas utan ballonger och serpentiner finns inte på kartan.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Du borde komplettera butiken med paket. För att spinna vidare på "Sinnenas Teater"´s inlägg så släng ihop lite artiklar som kan hör till ett barnkalas och sälj det med paketpris. Jag tror att det kan upplevas som lite jobbigt att själv lägga ditten och datten i varukorgen utan att direkt se vad allt skulle kosta.[br][br][br][br] 
27
[quote author=DEJI link=topic=5205.msg25128#msg25128 date=1238656027][br]Du borde komplettera butiken med paket. För att spinna vidare på "Sinnenas Teater"´s inlägg så släng ihop lite artiklar som kan hör till ett barnkalas och sälj det med paketpris. Jag tror att det kan upplevas som lite jobbigt att själv lägga ditten och datten i varukorgen utan att direkt se vad allt skulle kosta.[/quote][br]Instämmer helt.[br][br]Min första tanke var "Jaha, det var ju fint" och sen fick jag tvinga mig att inte stänga ner fönstret. Det finns ingenting på sidan som egentligen ger någon fest-känsla alls.[br][br][br][b]1. Designen[/b][br]Jag antar att budgeten är något begränsad just nu, men du måste ordna till designen/utseendet. Du kan göra underverk med ett mindre antal justeringar.[br]1. Bakgrunder. Testa med svaga gradienter av grå istället för ren grå bakgrund.[br]2. Knapparna. Byt ut mot något mer elegant. Det finns otroligt mycket gratis du kan ladda hem. Sök t.ex. på Button generator.[br]3. Gör loggan klickbar. (Att komma tillbaka till startsidan ska inte vara komplicerat)[br][br][b]2. What's in it for me?[/b][br]"[i]Här nedan kan du se exempel på vad vi har i vår shop. [/i]"[br]Berätta istället vad du har för något, och varför jag ska titta på dina produkter. En besökare kommer till din sida för att denna letar efter något.[br]Finns det något annat på din webbplats som jag kan tänkas vara intresserad av?[br]Skulle du själv handla på din sida?[br][br][br]Jag skulle rekommendera att du sätter ihop färdiga festpaket med olika teman, där kunderna endast behöver välja antal personer som paketet ska räcka till.[br]Det måste vara [b]lätt att handla[/b]![br][br]Ex. Mina barn gillar Nalle Puh. Då vill jag kunna välja Nalle Puh-paketet där tallrik, mugg, servetter  och hatt ingår. På samma sida erbjuder du även fler tillbehör i samma tema till detta paket, som bordsduk, inbjudningskort, serpentiner och ballonger.[br][br]Jag skulle uppskatta om jag även kunde hitta tips på roliga lekar och sånger. Ge mig exempel på hur ett barnkalas/dop/namngivning går till i praktiken.[br]Kanske en sida med populära och enkla recept.[br][br]Det finns så otroligt mycket mer du kan göra som är helt gratis, om man bortser från tiden.[br]Ge dina besökare en anledning till att komma till din webbplats. Hjälp dem med att planera sitt kalas/dop och underlätta sedan deras inköp så mycket du kan.[br][br]Poängen är att du måste erbjuda dina kunder mer än ett paket tallrikar eller muggar.[br]Lycka till.
www.startaebutik.se
25
Tusen, tusen och åter tusen tack för era svar !  :winner[br][br]Nu har jag massor att jobba med och vi jobbar för fullt just nu med att fixa till små, enkla saker som kan göra massor i längden.[br][br]Tyvärr kan vi inte utöka vårt sortiment just nu, pengar till det finns tyvärr inte. Men jag är övertygad om att detta kan gå ändå. Så fort vi får råd att skicka efter mer kommer även sortimentet att utökas.[br][br]Men ni har kommit med en massa underbara ideér, det är jag otroligt tacksam för.  :)[br][br]Det är slitigt att starta upp, men inte omöjligt.[br][br]Jag är fortfarande övertygad om att detta kan gå, det ska bara gå!  :)
www.tillfest.se
25
vill bara återigen tacka för era svar.  :)[br][br]Vi har nu gått igenom samtliga priser och sänkt dem så lågt vi kunnat.[br]Dessutom har vi ordnat en ny design på sidan och fått en uppdatering på den. På startsidan har texten blivit ändrad också. [br]På kalas-teman har vi tagit bort de två olika paketen vi hade och ersatt dessa med ett paket för 1 barn. Så nu är det lättare att beställa paket för olika många barn.[br]Kunderna kan även numer se hur många av varje vara som finns i lager. Så det är lätt att se om önskat antal finns inne.[br][br]Nu ska bara alla produkter gås igenom återigen och texten för varje vara ska uppdateras.[br][br]Det känns som att hela sidan fått ett lyft och att vi nu har mer rimliga nivåer på priserna.[br][br]Det här ska bara gå att få fart på, det är jag säker på.  :)
www.tillfest.se
640
5
Hej! [br][br]Man kan också lägga in sin URL i sin profil på olika forum som tex detta så fler kan klicka in på din hemsida ;)[br][br]MVH[br][br]R 
456
1
Sidan är inte säljande.. Jag saknar bilder, erbjudanden, partyfärger, glädje etc... Anordna lite tävlingar också. Exempelvis bästa kalas-bild, vinnaren får 50%-75% rabatt vid nästa inköp eller nått. Lägg upp samtliga bilder i ett galleri och liva upp stämningen.
720
Jag saknar också en väldigt viktig information. Jah handlar rätt mycket på nätet men aldrig, aldrig när jag inte vet vem jag handlar hos. Ingenstans på sidan finns minsta upplysning om företaget. 
25
På sidan finns "Om oss" där man kan läsa om butiken. Men kanske man borde göra den informationen mer tydlig på något vis?[br][br]Vi jobbar på att fixa fler bilder (ex. kalasbilder) att lägga upp på startsidan också. Så man inte får produktbilder hela tiden.[br][br]Tävlingsförslaget låter väldigt intressant.  :)[br][br]Tackar åter för alla förslag, allt som kan förbättras på sidan är ju bara positivt om det blir gjort.  :)[br][br]Man blir ju rätt blind när man håller på själv.  :(
www.tillfest.se
822
48
Jag valde att flytta denna tråd till "feedback" så får du allt samlat och det blir lättare att följa för samtliga.[br][br]Många bra idéer har kommit fram!  :nicka
720
[quote author=Silverscream link=topic=5205.msg25234#msg25234 date=1239004182][br]På sidan finns "Om oss" där man kan läsa om butiken. Men kanske man borde göra den informationen mer tydlig på något vis?[br][br][/quote][br][br]Jo det såg jag men det som står där intresserar mig inte ett dugg jag vill veta vem min motpart är. Jag tror att du i första hand måste sluta tänka som privatperson och börja tänka företag.[br][br]På "om oss" står det bl a att sidan/butiken drivs av dig och din sambo. OK men om jag ska handla något så är jag inte kund hos er utan bara hos en av er eftersom företaget faktiskt är en enskild firma. Firman är reggad som Till Fest Härnösand, det är där jag handlar, det är där jag kan framföra klagomål, där är där jag kan ställa krav. [br]Eftersom det är era produkter ni ska sälja och inte er själva så är det inte intressant med någon personlig information och info om när du beslutade att starta och när du fick ut din F-skattsedel. Det är företaget som är intressant, var finns det, vad heter det, hur får man tag på det, vilka telefontider har ni, mm mm.
25
Redkon - då förstår jag hur du menar.  :)[br][br]Ska fixa det på en gång.  :)
www.tillfest.se
25
Har nu ändrat "Om oss" till "Om Till Fest".[br][br]Visste inte riktigt vad jag skulle skriva där, så har just nu bara lagt upp en mindre text samt kontaktuppgifter.[br][br]Ska surfa runt lite på andra butiker och försöka hitta mer inspiration till vad man kan skriva..
www.tillfest.se
163
*Lägger mig i här också*[br][br]Jag har också en egen webshop - endast.[br]Jag har genom ALMI och deras mentorprogram kommit i kontakt med ett enormt nätverk!![br][br]Det är jättebra att få brainstorma med andra ( det behöver inte alls vara samma branscher!) och man får ju så många kontakter!![br][br]ALMI kostar ingenting, och mentorprogrammet kostar "bara" din tid.[br]Mina varmaste rekommendationer!![br][br][br]
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
185
Jag har inte alls följt med i diskussionerna från början, utan kollat in på sidan just nu. Mitt spontana intryck är att det ser ut att vara en proffsig sida. Gillar att man kan se bilder på det man köper, att det finns paket för exempelvis bilar, att man kan se lagerstatus, att det finns en kundvagn direkt på sidan, att det finns olika betalningssätt o.s.v. [br][br]Jättekul att du har så mycket barngrejer, men jag sjunger själv en hel del på bröllop, och bröllop är en hel industri idag. Där kanske du har lite att hämta? Cake toppers, badtofflor där det står "Just" på den ena och "Married" på den andra undertill eller klisterlappar att sätta under skorna där det står "I" respektive "do" som syns när brudparet knäböjer i kyrkan, servetter, blomsterbågar, inbjudningskort, askar för favors, gästbok o.s.v...  Men förslaget kanske är dumt om du inte har pengar att köpa in saker för...[br][br]Vi kanske kan ha någon form av annonsutbyte eller liknande? Jag kommer själv att lansera en hemsida den 1 juni som samlar sångsolister som sjunger på dop, bröllop och begravningar (i Stockholm).  De som planerar både dop och bröllop är nog även din målgrupp.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
47
Jättegammal tråd som jag fastnade i efter en sökning på "redovisningskonsult". Hur som helst så har jag tittat på din sida. Blev överlycklig av alla fina saker med spiderman men är inte i behov av papperstallrikar.. Du skulle ha t-shirts eller nått!. Det är verkligen uppdelat på intresseområden och du kommer dra till dig många fans, om än oftast yngre än jag, och mammorna kanske tänker "när jag ändå gör en beställning... " [br][br]En annan sak som kändes lite konstigt är styckpris på muggar och tallrikar. Allt sånt som har styckpris känns dyrare. Mycket bättre med 10 för 30:-´, dessutom så kommer den med ett kalas för 15 att köpa 20 tallrikar. [br][br]Lite tankar bara..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.