From scratch to gold!

10
Hej gott folk!

En bekant till mig(Gustav) kontaktade mig(Alex) för 3 månader sedan och berättade om sin affärsídé och ansåg att jag var ett perfekt kompliment, därefter bjöd även jag in en gammal kompanjon(Carl-Henrik). Vi fungerar bra tillsammans och alla är lika drivna och övertygade till att detta kommer att lyckas. Jag har drivit en enskild firma 1år och lärde mig där Företagande 101. Detta hjälper men det är inte ens i närheten tillräckligt och har då blivit vår svaghet än så länge. Vi känner i våra nätverk några få riskkapitalister och ska boka möten med dem snarast.

Jag vill gärna dela med mig mer av vad det handlar om men det är lite känsligt som ni alla förstår. Det kommer handla om försäljning via telemarketing, kundmöten i lokal och kundmöten i hemmet.
Med den tjänsten vi erbjuder så tror vi att det med rätt marknadsföring kommer vara tillräckligt attraktivt för kunden att kontakta oss. Vi kommer starta med utgående samtal och drömmen är att vi ska få så mycket inkommande så vi inte hinner att ringa ut  🙂. Tjänsten är kostnadsfri, behovet är stort och det går att applicera på alla över 18år.

Läget är som följer:
- Vi är ett perfekt dreamteam bestående av: Visionär & försäljning(Gustav) + Effektivisering & försäljning (Jag) + Marknadsföring & PR (CH)
- Vi har tydliga ansvarsområden
- Vi har sammanfattat en affärsplan som vi är nöjda med
- Vi har gjort en budget som täcker detta året
- Vi har nästan gjort klart presentationen för de affärsänglar vi ska träffa.
- Vi har inget aktivt AB utan jag ska registrera HB i veckan. Vi ska konverta till AB i samband med invest.
Kort och gott så är vi startklara 1-2 månader efter det att vi har fått investering

Det sista som jag nu efter mycket google och wikipedia har förstått är mycket knepigare än vad jag trodde, är att sätta ett pris på företaget. Jag har läst lite här på forumet att det är väldigt viktigt med de personer som är med och drivet det har, där får vi fulla poäng. Men vi har ingen aning om vad som är en sjyst deal. Vi behöver 800,000kr

OM allting går åt det hållet som vi vill så kommer varje andel som vi inte äger vara värt väldigt mycket. Eftersom vi inte lever i någon form av utopi så förutsätter jag att de moguler vi ska träffa kommer dra nytta av vår okunskap och detta är något vi vill undvika. Nuvärdemetoden, kapitalvärde, kalkylvärde, etc är omöjliga för mig att beräkna då våran aktuella omsättning och vinst är noll, samt att min kunskap brister.

Det känns även fattigt att konfrontera en erfaren riskkapitalist med argumentet OM hela tiden för att motivera värdet på bolaget.

De fiktiva siffrorna jag kan erbjuda är (år 1):
Omsättning - 43,5 mkr
Vinst - 18,7 mkr

Jag tycker själv att de är enorma för första året men vi har verkligen räknat med för höga utgifter och för låg intäkt och ändå landar vi på detta. Säljarna går på enbart provision så vi kommer aldrig att ha löner som är högre än intäkten.

Har ni några frågor/synpunkter så "fire away" jag ska svara efter bästa förmåga

Jag är extremt tacksam för all information ni kan ge mig!

Mvh
Alexander
10
Kan tyvärr inte hjälpa dig direkt men msåte säga att det låter som en sjukt bra idé ni har kommit på om ni lyckas uppnå målen för år 1 vore ju helt fantastiskt. Lycka till och meddela gärna hur det går.[br][br]Är ju duktigt nyfiken på vad det kan vara för tjänst som ni erbjuder..
28
Hej[br][br]Vad omsätter ni idag? Hur många kunder har ni?[br][br]En idé har inget värde i sig. Det finns affärsidéer till höger och vänster men det är utförandet som de flesta brister på. Men visst, om ni är ett bra team med glöd så kan det vara värt mycket men frågan är om det räcker.[br]De flesta vill se ett resultat innan de investerar tid och pengar.[br][br]Vad ska ni ha de 800k till?[br][br]Säljare på ren provision. Visst är det bra för er och de säljare som klarar av det, men det är svårt att styra upp en bra säljorganisation och där behövs krutet, tror jag.[br][br]Jag ifrågasätter så ni får tänka till lite. Jag hoppas det är ok.
10
Tack för feedback![br][br]Självklart ska det ifrågasättas och sågas![br][br]Utav de 800,000kr vi behöver så kommer ungefär 250k gå till marknadsföring i olika lokaltidningar. 150k går till intentarier och 250k i en buffert för löner och dyligt om t. ex. betalningar från leverantörer skulle bli försenat[br][br]Försäljningsdelen är mycket riktigt viktig och i min mening nyckeln till att detta skall bli framgångsrikt. Det är här styrkan i bolaget kommer in då jag och Gustav både arbetat som säljare 7/8 år och startat ett flertal säljavdelningar tidigare med goda resultat.[br][br]Vi har ingen verksamhet idag och det är därför jag har svårt att se hur stor andel en riskkapitalist skulle kunna kräva för att gå in med pengar. Det är även här min kunskap brister då jag aldrig har startat ett projekt där investering krävs och känner att det är lätt att bli utnyttjad när man är okunnig
28
Det är lätt att bli ivrig. Mitt tips är att ni samlar ihop er, sätter ett mål på hur mycket ni ska tjäna eller hur många kunder ni ska dra under en viss tid. Tex ett halvår. Och sen kontaktar ni finansierare.[br][br]Allt ni gör och bygger upp nu kommer att ge er så mycket mer tillbaka längre fram. Ett kapitalbolag tar låt säga 60% av bolaget nu men med en kundbas och där ni visar att ni redan är igång och ni kan bevisa att det funkar så kanske det räcker med att ni släpper 30%. Behöver inte alltid va så men det är oftast den bästa vägen att gå.
10
Tack för värdeful info![br][br]Vi kan starta igång projektet utan investor men riskerar då att bli överkörda av konkurrens då det är en hyffsat enkel idé. Därför vill vi ha ett större kapital innan vi börjar vilket blir lite problematiskt då investorer givetvis värderar ett företag som är igång mycket högre än ett som inte ens har börjat...[br][br]Nu har jag lite att jobba med och jag ska försöka hålla er uppdaterade. Tack ännu en gång för hjälpen!
758
1
Svagheten i ert koncept är att idén är enkel att kopiera.[br]Detta minskar viljan att hosta upp plånboken.[br]Försök att paketera om idén, så att den ser mer exklusiv ut[br]och svårare att kopiera - detta ökar era möjligheter att få en investerare[br]att tända på idén.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Lite svårt att bedömma en sån här grej då man behöver mer info... Det enda jag kan säga är att investerare sällan vill lägga kapital till era löner som antyds ovan.[br][br]- Att starta företag är ofta inte lönsamt inledningsvis ;-)[br]
10
Givet, det är tyvärr väldigt känsligt just nu.[br][br]Lönerna är tänkt till säljarna
2360
37
Säljarna går på provision sa ni i inledningen, och nu ska ni ha lön till dessa. Det rimmar illa.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
Nej inte alls... Det var väldigt intressant tolkat. Provision är lön.[br][br]Det jag syftar på är att jag vi vill ha en buffert för att täcka upp säljarnas provision om det visar sig att leverantörerna vi är återförsäljare för inte betalar oss pengar i tid. Det har hänt mig ett antal gånger förut och det sista jag vill är att ha duktiga säljare som inte får de pengar de har tjänat. Det är många event, canvas och telemarketing bolag går under på grund av att säljarna slutar ett par dagar efter den 25e om de inte har fått in pengar på kontot.[br][br]
1165
Jag tror ni kan sätta er ned och prata med banken om sådana saker. Det handlar inte om kolossalt mycket pengar ni behöver, och om en god det av det handlar om att kunna förskottera "säkra" pengar så kan det inte behövas en så driftig banktjänsteman för att förstå att det kan bli en god affär för dem.
119
En annan lösning kan vara att sälja fakturorna, så ni får in pengar nästan på en gång. Visst, det kostar litegrann, men om det kan göra så att ni kan minska behovet av startkapital med 250.000 kanske det kan vara värt det för att komma igång? [br]Det går ju alltid att avsluta fakturaförsäljningen när ni känner att ni inte behöver den längre.[br][br]Jag tror det är rätt så stor skillnad på att äska 800k jämfört med 550k, fast det är bara som jag gissar.[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2360
37
Att sälja fakturor är något vi ofta avråder här på forumet, det är inte något som ska uppmuntras utan visar snarare att man inte har en aning om sina kostnader och det bör man inte gå till en bank med.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
119
Vad kostnader har man inte en aning om menar du?[br][br]Jag har aldrig sålt fakturor, och kommer nog inte att göra det heller - är bara nyfiken på vad det är som är så himla negativt med det. Är det avgiften för varje faktura du tänker på?[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
1165
Fakturabelåning hamnar vanligen någonstans mellan 50-100% effektiv ränta, är man nystartad så är det högre intervallet mer troligt. Det är svårt att klara företaget särskilt länge om man skall lägga 4-8% av omsättningen på att finansiera sig.[br][br]Det finns all anledning i världen att fundera och reflektera lite över vad det är man erbjuds, och vad det egentligen kostar. Det finns många företag som mot en liteb avgift gärna erbjuder diverse finaniella tjänster där avgifterna snabbt äter upp alla marginaler och lite till.
10
I min erfarenhet kan det löna sig att sälja fakturorna om beloppen är hyffsat stora eller att man har en målgrupp som är dåliga på att betala. Betting, spel och öres auktioner osv.[br][br]Vi har pratat om det men den discussionen försvann ganska snabbt. Vi kommer skicka fakturor till bolag med helt ok kreditvärdighet, förseningarna beror snarare på att man inte alltid kommer överens om vilket belopp och vilka volymer som har sålts, men det gäller att ha en bra och strukturerad rutin när man säljer så inga papper försvinner
28
Sälja fakturorna kan vara bra för att få stabil likviditet snabbt. Förstår inte varför det avråds från det här?[br][br]Som sas av Sinnenas Teater. Paketera det på ett snyggt sätt så att det ser ut som ni lagt mycket tid och så att det ser svårt ut att utföra. Ni kan försäljning så det bör ni lösa  ;)[br]Är det verkligen så känsligt att börja sälja det nu? Det är sällan någon som tar en ide även om den är enkel att utföra. [br]Det känns som att ni överskattar att få in riskkapital. "En enkel idé som bygger på försäljning" bör ni ordna själva utan att ge bort en del av det. Visst är det skönt att få bekräftat från andra att iden är bra men jobbet ska ändå göras och lite extra pengar i kassan gör inte alltid det lättare. Så går mina tankar.
5
Jag har själv varit i eran situation och min erfarenhet är att varken bank eller risk kapitalist vågar gå in i en så tidig fas ni är i om ni inte har en mycket övertygande affärsplan. [br]Har ni däremot börjat sälja lite så öppnar sig dörren med en gång. Då kan ni visa på att konceptet fungerar och att pengar behövs för expansion.[br]Är det en enkel produkt som du sa så kommer ni att bli kopierade av en rad företag. Det behöver inte vara fel. Är det en omogen produkt som är ny på marknaden får ni ju marknadsföringshjälp på så sätt. En bra produkt och en bra tjänst säljer oavsett om ni har konkurrenter eller ej. [br]Skulle jag varit er skulle jag börjat att sälja i lite skala och återinvesterat så mycket som möjligt. Jag skulle ha försökt att sluta avtal med kunder och be om förskottsbetalning mot att de får förmånliga vilkor om inte gratis under några år. [br]När sen pengarna börjar trilla in besök då en bank och be om lån.[br][br]Lycka till.
10
Tack för allt engagemang![br][br]Vi har beslutat för att börja köra igång direkt men i låg skala för att försöka flyga under radarn. Vi kommer givetvis söka investering i våra nätverk under tiden men det känns som att vi kan klara detta själva med hjälp av endast aktiekapitalet. [br][br]Era synpunkter har hjälp mycket och jag kommer att skriva mer när vi har kommit igång och kanske då till och med avslöja mysteriet![br][br]Mvh[br]Alexander

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.