Startsida

En fråga om Aktiekapitalet

Skapad - Senast uppdaterad
Tjena!
Tänkte kolla det här med aktiekapital. Om man ska starta ett AB så behövs 100k.

Om jag köper en bil, (lastbil i det här fallet) för 100k och bilen är värderad det till priset, Räknas det som ett fullt aktiekapital i företaget då eller måste det vara minst 50k rena pengar i företaget?

Jag hoppas jag inte var för otydlig.

Mvh/Danne
Det är inga lagliga problem med att ha hela aktiekapitalet låst i en lastbil. Men rent praktiskt kommer ni att behöva ett fritt rörelsekapital också. 
Okey! tack för ett bra svar.
Jo självklart är det alltid bra. Vi kommer isåntfall att spara pengar i firman så kapitalet byggs upp igen.

Vi funderar på att börja med ett HB för att sedan gå över till ett AB.

Det finns forfarande en del lösa trådar att nysta upp. Som varför man måste ha en revisor i ett AB men inte HB el KB?
I ett HB och ett KB finns det alltid minst en som är personligt ansvarig för hela företagets skulder. I ett AB är det inte så, och därför finns revisorskravet.

Nu pratas det en del om att ta bort revisorsplikten för små bolag, men det är lagt i långbänk av regeringen som i denna fråga inte prioriterar småföretag.
aha! då är jag med. Jag misstänkte att det var nåt sånt.

Man tycker ju dock att i HB och KB så borde man vara ännu mer noga med att sköta bokföringen på ett korrekt sätt annars e det väl risk för personlig konkurs i samma veva.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.