En fråga om Aktiekapitalet

16
Tjena!
Tänkte kolla det här med aktiekapital. Om man ska starta ett AB så behövs 100k.

Om jag köper en bil, (lastbil i det här fallet) för 100k och bilen är värderad det till priset, Räknas det som ett fullt aktiekapital i företaget då eller måste det vara minst 50k rena pengar i företaget?

Jag hoppas jag inte var för otydlig.

Mvh/Danne
1165
Det är inga lagliga problem med att ha hela aktiekapitalet låst i en lastbil. Men rent praktiskt kommer ni att behöva ett fritt rörelsekapital också. 
16
Okey! tack för ett bra svar.[br]Jo självklart är det alltid bra. Vi kommer isåntfall att spara pengar i firman så kapitalet byggs upp igen.[br][br]Vi funderar på att börja med ett HB för att sedan gå över till ett AB.[br][br]Det finns forfarande en del lösa trådar att nysta upp. Som varför man måste ha en revisor i ett AB men inte HB el KB?
1165
I ett HB och ett KB finns det alltid minst en som är personligt ansvarig för hela företagets skulder. I ett AB är det inte så, och därför finns revisorskravet.[br][br]Nu pratas det en del om att ta bort revisorsplikten för små bolag, men det är lagt i långbänk av regeringen som i denna fråga inte prioriterar småföretag.
16
aha! då är jag med. Jag misstänkte att det var nåt sånt.[br][br]Man tycker ju dock att i HB och KB så borde man vara ännu mer noga med att sköta bokföringen på ett korrekt sätt annars e det väl risk för personlig konkurs i samma veva.[br][br][br][br][br][br][br][br][br][br][br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.