Köp av företag låna pengar med liten kontantinsats

2
Har fått en möjlighet att köpa ett företag. Det ger en bra omsättning och har mycket bra potential inför framtiden och med minimalt med extrajobb går det öka upp omsättningen yterliggare med ca 20% utan att i princip tillföra några som helst kostnader. Det som är ett problem med företaget är att det sitter på en hel del tilgångar i form av marken det står på. Som säkerhet oklanderlig men det ökar på köpesumman av företaget ganska rejält. Säljaren önskar ca 30miljoner för företaget. Efter mycket beräkningar så går det idag utan problem att få ut så pass mycket vinst att räntan på detta belopp går betala. Med ökad omsättning kan även en bra ammortering ske vilket jag hoppas ska kunna ske inom ca 1 års tid. För framtiden (5-årsplan)går det även utvidga denna verksamhet ganska rejält vilket kommer öka omsättningen rejält och med det även lönsamheten och då givetvis möjligheten att amortera rejält. Problemet är att jag har en mycket begränsad möjlighet att lägga in pengar kontant utan skulle vilja låna till en mycket stor del av köpesumman. Som det ser ut nu har jag ca 2% av beloppet kontant + att jag har möjlighet att under ett års tid få min försörjning tryggad, dvs jag behöver inte ta ut lön på ca 1 års tid vilket också borde vara värt en hel del pengar. Kostnaden för nuvarande ägare i bolaget är ca 4-500000. Frågan är hur en bank ställer sig till detta? Säkerhet för hela lånesumman finns i det som bolaget äger idag så jag tycker deras risk är minimal men är dem ändå villiga att låna ut en så pass stor summa pengar till någon med så begränsad kontantinsats?
1165
Det är ytterst tveksamt om en bank vill låna ut så mycket pengar för något som ungefär avkastar så att det betalar räntan på pengarna. Banken kommer peka på en rad olika risker för att omsättningen eller vinsten sjunker, och vem skall betala då?[br][br]Jag ser inte det som en särskilt bra affär, och förmodligen är det en bit ovanför vad du rimligen skall ge dig in på med tanke på den ekonomi du har idag. För att ge dig in på något sådant här borde du kanske ha 10 miljoner i ryggen i eget kapital. Och då skall du fråga dig om du tycker att avkastningen från det här företaget är tillräckligt bra för att motivera att du går "all-in" med hela ditt kapital i bolaget.[br][br]Nåväl, finns det inget sätt för företaget att först avyttra en del tillgångar och dela ut det till den som idag äger det, och sedan sälja verksamheten för en betydligt mindre peng? Om det nu är en så bra säkerhet så borde det vara lättsålt, eller behövs marken för verksamheten?
109
Snacka med något fastighetsbolag om de kan ta över fastigheten.[br][br]Fastigheten kanske inte är värd lika mycket om det är osäkerhet kring rörelsen pga ägare som vill dra sig ur. Men om du går in och tar över rörelsen med lånsiktig inställning och är beredd att teckna stabilt hyreskontrakt så kanske det blir mer attraktivt.
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.