Är det värt besväret?

4
1
Hej alla!
Jag står inför ett val som kanske ni kan hjälpa mig med. Jag har haft min enskilda firma i 3,5 år nu, men haft det vid sidan av högskolestudierna under 3 år. Jag vill nu komma igång på allvar med företaget (då det hittills varit mest som en hobbyverksamhet), och så klart skulle kännas bättre om jag skulle få någon form av inkomst under tiden jag bygger upp mitt företag.

Jag har därför tagit kontakt med Arbetsförmedlingen angående deras starta eget-bidrag, men har fått veta att kraven är att jag inte får ha f-skattsedel och så klart måste vara inskriven som arbetssökande. Om jag säger ifrån mig f-skatten och anmäler mig hos Arbetsförmedlingen så kanske jag skulle kunna få bidraget. Jag vet inte ens om jag får någon a-kassa om jag skriver in mig som arbetssökande, eftersom jag studerat fram till juni i år.

Är det värt det? Det känns på något sätt fel att ägna tid åt att vara med på Arbetsförmedlingens aktiviteter och söka jobb, när jag vet att det är företaget som jag vill jobba och engagera mig med.

Hur skulle ni gjort i min situation?
157
1
Hej! Skall du inte ha F-skattsedel bör du lämpligen använda dig av frilansfinans eller annan liknande verksamhet. Annars kommer du få det svårt att ta in uppdrag m.m. då du utan F-skatt tvingar dina kunder att betala sociala avgifter etc. Jag skulle INTE ha gått på bidrag. Bara för att bidrag är bidrag. Det är som att få en stämpel på sig som klingar negativt i mina öron. Vad jag hade gjort är att ta något extrakneg som motsvarar bidraget eller mer och som hjälper till med lite arbetslivserfarenhet inom en ny bransch. Något du kan ha nytta av i framtiden.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
1324
2
Har du ingen lön idag så lär ju din a-kassa bli ganska låg. Har för mig att pojken fick 135:- per dag (dvs ca 2800:-/månad) när han slutade skolan och gick ut i arbetslöshet. Och eftersom starta eget bidraget är samma som a-kassan så lär det ju inte ge så mycket heller. Hans
4
1
Jag skulle hellre vilja ha ett extrajobb än bidrag, jag söker för fullt. Men det är tyvärr inte heller så lätt.. A-kassan/bidraget skulle inte bli många tusenlappar per månad, men mer än ingenting alla fall. Jag är van att leva som student så jag vet att ett par tusen skulle göra skillnad. :) Jag har dock en ganska stor summa pengar sparade på banken, så det är ingen kris. Men det känns lite stressigt psykiskt att inte få någon inkomst nu i början.
3
Hej, jag tycker inte att du skall välja vägen över starta eget bidrag då det skall delas ut enbart till långtidsarbetslösa och dit hör du ju inte om jag förstår dig rätt. I så fall riskerar du onödigt mycket genom att försöka hitta ett hål i systemet... Min rekommendation är att du istället tar kontakt med ALMI i din region och begär att få hjälp att starta upp verksamheten. De har både bidrag i form av förstudiemedel och som affärsutvecklingscheckar. Men kanske i ditt fall mest intressant att söka ett mikrolån för start-up med mycket begränsad risk (skulle din verksamhet inte bära sig så riskerar du inte att stå där med ett banklån utan kan förhandla ner det (ofta till noll) med ALMI). Man skall dock komma ihåg att det ännu ej är tillåtet att ta ut lön från dessa pengar (jobbar på det). Men du kan ta alla andra kostnader via dessa pengar och använda dina intäkter till lön så länge (vilket i sig är löjligt men så är det). Har du behov av stöd på vägen kan jag rekommendera att du kontaktar det NyföretagarCentrum som är närmst och därigenom får hjälp gratis med affärsplaner, budget etc. Lycka till! Sverige behöver fler entreprenörer! /Johan Olson
Business-Remedy Associates

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.