Nystartsjobb - hur beräknar jag arbetsgivaravgiften?

21
2
Jag tror jag blivit dragen ordentligt vid näsan av Arbetsförmedlingen. De lovade med 17950 kr om jag anställde en person på nystartsjobb. Fick beslut att jag "bara" skulle få 10105 kr i bidrag på en bruttolön på 16080 kr.
Nu bråkar den anställde och säger att hon ska ha netto efter skatt 12700 kr men jag kan bara ge henne de där 10105 kr.
Vad gör jag nu?
Hur räknar jag ut arbetsgivaravgiften? Ska det var någon sådan över huvud taget på ett nystartsjobb?
632
3
Hej. Vad du får i bidrag påverkar inte vilken arbetsgivaravgift som betalas. Det är också svårt att säga vart det blivit fel, men kanske var det 17 950 kr om man hade en bruttolön på exempelvis 25 000 kr. Fråga! Om din anställda har en bruttolön på 16 080 kr så betalar du 5052 kr i arbetsgivaravgift (om den anställde är över 26 år). Din anställde får (beräknat på tabell 34) 12 748 kr i nettolön efter skatteavdrag på 3332. Din kostnader för anställnings (bortsett från försäkringar, pension osv) blir 16 080 + 5 052 - 10 105 = 11 027 kr per månad. Det är en riktigt låg kostnad. Att du med dessa premisser skulle få 8000 kr till i bidrag låter otroligt för mig, eftersom din kostnad för anställningen skulle stanna på ca 3000 kr. Lite måste det ju kosta att ha någon anställd.
1
Anställning nystartjob som ni fick är 62% och detta betyder att arbetsförmedlingen betala dubbelt arbetsgivare lönen är 16080kr arbetsgivareavgift är 31,42+31,42=62,84= 0,6284*16080=10104,672kr
1468
246
Många rör till det för sig genom att blanda ihop lönen, stöden och avgifterna i en enda röra. Dela upp det hela i två steg, så blir allt mycket enklare, och även så som det sen fungerar i praktiken. Du ska ge den anställda en bruttolön på 16 080, och dra skatt enligt tabell, 3332 kr. Utbetalas 12748 kr. Sen gör du din skattedeklaration för anställningen och där kommer det då att bli 5052 kr i arbetsgivaravgifter att betala in. ( om det är en vuxen person) Summa du ska betala in till staten: 3332+5052= 8384. Sen ansöker du om stödet från AF, som då betalar ut dubbla arbetsgivaravgiften i stöd, dvs 5052x2= 10104. Som du ser så täcker då stödet alltså både skatten och avgifterna, och det du i praktiken betalar ut, är det du betalar till den anställde. Se till så du söker stöden på nätet, så utbetalningarna kommer snabbt och går direkt in till ditt skattekonto, så brukar man slippa tänka på att betala in nåt till staten. Om du sen drar mer skatt, och på det sättet får en mindre summa att betala ut till den anställde, spelar egentligen ingen roll, eftersom den anställde sen kommer att få skatteåterbäring året därpå. Men det skapar ju lätt dålig stämning.
207
3
Enklast är väl att i steg 1 utgå från sajtens verktyg: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=1&lon=10000&utanarbete=18
21
2
Varför går AF ut med att man får tillbaka dubbla arbetsgivareavgiften i bidrag när sanningen är att man i slutänden bara får EN arbetsgivaravgift tillbaka - den andra delen skyfflas ju fram och tillbaka mellan AF o arbetsgivare?
207
3
Det får du nog fråga AF om eller dem som gjort applikationen på sajten.
1468
246
[quote="Brinkan" post=49598]Varför går AF ut med att man får tillbaka dubbla arbetsgivareavgiften i bidrag när sanningen är att man i slutänden bara får EN arbetsgivaravgift tillbaka - den andra delen skyfflas ju fram och tillbaka mellan AF o arbetsgivare?[/quote] Hur menar du nu? Ska man betala 4000 i avgift, så får man ett stöd på 8000. Det är ju dubbla avgiften i stöd. Skulle man ha ytterligare en som kan 'skyfflas' fram och tillbaka, så finge det ju bli trippla stöd.
1324
2
Jag har också lite svårt att förstå vad som är fel i detta fall. När AF anger vilket bidrag du skall få så anger dom summan bidrag du för jämfört med att du skulle ha en person anställd utan bidrag. Så om du har en anställning där bruttolönen är 16080:- så skulle ju företaget ha denna kostnad + arbetsgivaravgiften (21132:- med 31,42% arbetsgivaravgift). Och sedan i detta fall får du sedan ett bidrag motsvarande 2 ggr arbetsgivaravgiften. Men du har ju fortfarande en kostnad på företaget på 21132:- men sedan har du en inkomst på 10000 drygt) Men det är ju egentligen en annan post i bokföringen. Jag tycker reglerna är ganska glasklara. hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.