Låna pengar av sig själv?

6
1
Hej!
Ska till och starta ett aktiebolag i dagarna. Har aktiekapitalet för att starta upp bolaget och detta kommer att användas till att köpa in produkterna som jag ska sälja.

Jag räknar väl med att jag efteråt kommer behöva skjuta till lite pengar innan det börjar rulla av sig själv.

Går det då att bokföra detta som ett lån som man sedan kan betala tillbaka utan att behöva skatta på det? Eller hur lägger man upp det bäst?
632
3
Hej, Det är inga problem att göra så. Det är endast aktiekapitalet som du låser. Det finns dock vissa saker att tänka på om man vill ta ut ränta från bolaget.
6
1
Tack för svaret! Någon ränta hade jag inte räknat med. Tänkte mest bara så att man slipper att skatta pengarna när sedan företaget går bra och man vill betala tillbaka dom, Men då vet jag att det är lugnt. Tack!
1470
246
Vanligen lägger man upp ett konto för ägaren, t.ex 2893 där du bokför skulden företaget har till dig. Sätter du in 1000 kr på företagskontot, så blir det alltså en skuld på 1000 kr på konto 2893. Det man ska tänka på är att det kontot alltid måste stå på noll eller minus, så att det är företaget som är skyldigt dig pengar. Du får aldrig låna pengar från bolaget. Ett vanligt problem för dom som startar sitt första AB är att lära sig hålla isär företaget och privat. Företaget är en egen person. Det bästa är om man som ägare kan sälja in nåt till bolaget i början, så det finns en buffert. Säg att du säljer in t.ex en kontorsutrustning för 20 000 och inte tar direkt betalt i pengar utan bokför det som en skuld till dig, då har du en marginal där att 'ta av' om det fattas nåt kvitto eller nåt. För det är ju så att för varje post på företagets bankkontoutdrag, så ska det finnas ett kvitto på vad företaget köpt in. Finns det inget kvitto, så räknas det automatiskt som att det är du som ägare som har tagit pengarna. Dom kan liksom inte bara 'försvinna'.
6
1
Hej Ingvar! Tack för ditt svar. Väldigt bra tips, Så ska jag absolut göra när jag kommer igång!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.