En intressant situation - vad skulle du gjort i mitt ställe?

2
1
Hej på er!

Det har uppstått en intressant situation för mig. Senaste året har jag satsat nästan all min tid och mina pengar för att få mitt företag att lyfta och sedan första månaden med försäljning - 100:- oktober 2014 - så har jag sålt för 2500:- i nov 2014, 3600:- i dec 2014 och 13400:- i jan 2015. Nu till den paradoxala situationen jag befinner mig i, samtidigt som trafiken på hemsidan ökar och försäljningen börjat komma igång så har jag ett likviditetsproblem (en skuld till en leverantör från i höstas som gav mig tre månaders kredit för sina tjänster) som gör att jag inte kommer klara de närmsta veckorna/månaderna utan extern investering i företaget. Det skulle kännas lite snopet att nu när kontakter är etablerade och försäljningen kommit igång att behöva lägga ned.

Jag är ny inom entreprenörsvärlden och vill fråga er som varit med längre och kan mer om hur ni skulle gå till väga ni var i min situation om ni behövde kapital snabbt för att undvika att ett tillfälligt likviditetsproblem blir slutet för företaget (åtminstone tillfälligt innan jag kan satsa igen)?

Jag söker affärsänglar med både kompetens och kapital och är i kontakt med Connect i Halmstad som visat intresse för min affärsidé - men det är en långsam process och jag undrar om det finns andra vägar till mer fristående affärsänglar eller affärsängelsnätverk som ni kan tipsa mig om?

Bästa hälsningar

/Henrik Storm, Attraktionsakademin
[email protected]
1468
246
Det där är ett vanligt problem i växande företag, och man bör kolla upp möjligheten att få en kontokredit på banken. ( checkkredit som vi sa förr ) Går inte det så få du se till att få in pengarna snabbare på det du säljer. Men säljer du på nätet så får du väl in stålarna direkt? Det du säljer ska ju rimligen kunna täcka inköpen, annars har du för dåliga marginaler.
2
1
Tack för dina råd Ingvar! /Henrik
1468
246
Ytterligare en intressant fundering i sammanhanget är det här om man ska starta sakta eller inte. Finns ju många som menar att man ska starta företag i liten skala och växa sakta. Det är väl helt okej, men det förutsätter att man inte har några större fasta kostnader. Betalar du t.ex ett abonnemang på en hemsida, hyra för lokal, ström etc.. så blir det lätt att det du säljer går till att betala de här fasta kostnaderna, och sen när det är dags att betala leverantörerna, så finns det inga pengar kvar, och du kan inte köpa in mer varor, och sen är spiralen neråt igång. I såna lägen går det inte att starta ett företag sakta, utan då måste det vara full fräs enligt kalkylerna från dag 1..
10
3
FFF - friends, family and fools. I början är man tvungen att hustla en smula för att få det att gå ihop. I synnerhet i Sverige där skatten är så utkukat hög. Med hustla menar jag inte att du ska lura folk, men däremot att använda dig av dina affärsrelationer och kontakter för att få tjänster och gentjänster. Använder du något i din business som går att dela på? Finns det någon kostnad som gör saker smidigare men som du kan undvara och lägga ner fler arbetstimmar på istället? På kort sikt tyckter jag att Ingvars förslag var gott dock, annars finns andra finansieringslösningar, men undvik att sätta dig med en dyr räntekostnad så tidigt.
2360
37
Det är bra att ha en idé om vad man ska göra och komma igång och affäränglar är bra att anlita men ett grundprobblem är att göra saker i rätt ordning annars är det både dyrt dåligt och riskabelt. Jag vet det eftersom jag håller på med ekonomistyrning och start av företag. Banker brukar vara ett stort problem som oftast lånar ut pengar når man inte behöver låna och vice versa. Även om en idé är lysande så tar saker och ting längre tid än man räknat med och då finns det de som grips av panik vilket ofta leder till dumma beslut. Lars Arenander
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1468
246
Jag är ju av den gamla stammen, så jag har ingen aning om vad 'affärsänglar' gör.. Men är det ett rättvisande namn? Folk brukar sällan gå in med pengar i ett projekt utan att tjäna nåt på det.. Normal ränta på en check-kredit idag är ca 5%, och företagslånen ligger väl i närheten. Så det gäller ju att kunna räkna på vad som kostar mest. När jag började som företagare 1985, så var räntan 18% :) Sen vet jag ju att det är TV, men när man kollar på svenska draknästet så tycker jag dom här så kallade investerarna helst vill ha en färdig ide och företag som redan går med vinst. Och är man i det läget så kan man ju precis lika gärna gå till banken, och slipper dessutom bli av med halva företaget. Investerare behövs [b]innan[/b] man har en färdig produkt och vinstdrivande företag. Och då brukar inte så många vara sugna.
67
7
Att ringa och prata med leverantören och göra upp om att du börjar delbetala på skulden? Skulle inte det fungera? Leverantören vill antagligen fortsätta sälja till dig och det brukar inte vara omöjligt att komma överens.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.