Tips på långivare?

67
7
Hej, har ni tips på långivare som ger lån som baseras på omsättningen (främst från kortförsäljningen) som inte kräver minst en miljon i omsättning?
Är det helt omöjligt att få lån/kredit någonstans om man inte har gått med vinst? Handlar om ca 20 000 kr
822
48
Är det inte mer pengar finns det väl några som erbjuder sådana lån. [url=http://www.bluestep.se/laana-pengar.aspx]T ex dessa[/url].
67
7
Tack Patrik för svar. Fast jag är ute efter företagslån som baseras på kassaflödet, alltså de som lånar ut tittar på ens kontoutdrag och beroende på hur stor omsättning man har kan man låna ett visst belopp.
1468
246
Tror det där tillhör en svunnen tid.. Jag vet när jag startade på det glada 80-talet att om man omsatte 1 miljon så var det enkelt att får en checkräkningskredit på 200 000, dvs 20 %. Nu är allting betydligt mer komplicerat. Jag tror inte ens du får lån på Bluestep nä det inte gäller fastigheter. Då är dom lika petiga som alla andra.
67
7
[quote="Ingvar Wogenius" post=51880]Tror det där tillhör en svunnen tid.. [/quote] Tvärtom, nu poppar det upp nya aktörer (som själva drivit företag) som förstår småföretagarens dilemma och vikten av rörelsekapital och finansiering och ger lån under andra kriterier än banken. Det är glädjande att se att bankerna får konkurrens!!! Läste om en ny aktör som beviljade lån baserat på företagets korttransaktioner, alltså de tittar på hur mkt ett företag omsätter genom kortbetalningar och beviljar ett litet lån utifrån det. Minns inte namnet nu tyvärr. Andra kräver en omsättning på ca 1mille men som sagt dyker upp nya aktörer och det är toppen för företagsklimatet och när bankerna vänder ryggen!
2360
37
Jag är övertygad om att Ingvar har rätt. Det är ingen som lånar ut pengar utan säkerhet, och skulle jag mot förmodan ha fel så är det svindyrt och inte värt besväret.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1468
246
Det borde vara dessa du syftar på Magnolia: http://wpsite.marqyt.com/finansiering/ Man får låna ett belopp som är max 2 ggr ens månadsomsättning, och lånet betalas tillbaka genom att dra pengar på dina korttransaktioner framåt. Det är en smart ide, absolut. Tyvärr skriver dom ingenting om villkoren för att få låna. Det är jättebra att bankerna får konkurrens, absolut! Tyvärr ser jag inga som helst tecken på att det blir enklare att låna för det, utan allt blir bara svårare hela tiden. Mycket tack vare den hysteri vi har kring betalningsanmärkningar i Sverige. Grundprincipen är ju densamma som det varit i alla tider: det finns bara en som får ta ordentliga risker, och det är företagaren själv. Dom som är runt vill alltid ha både hängslen och livrem. Nu känns det som att dom även lägger till en fallskärm. Det här hämmar företagsamheten i Sverige nåt otroligt. Jag håller själv på med ett projekt tillsammans med några andra där vi startar upp ett företag som ska hjälpa folk med maskinfinansieringar. Vi får se hur det går. Där ska mottot vara att se framåt, och inte alltid stirra sig blind på vad personen gjort innan. Tillägg. Lite Googlande kring ovanstående låneföretag ger väl inte direkt så väldigt positiva vibbar. Men det får ni avgöra själva. Bakom står tydligen ett bolag vid namn GKL Growth Capital Holding AB
67
7
Ingvar, stort lycka till med ditt projekt. För övrigt kan jag bara hålla med dig angående bankerna och fixeringen vid anmärkningar m m. Som företagare är man mer rädd för att få en anmärkning än för världens undergång. Fick (som väntat) negativt besked fr banken idag med samma "motivering" som för ett år sedan... behövs det rörelsekapital skjut till privata pengar, som vi pratade om för ett år sedan vid förra ansökan! Om man tittar framåt så skulle banken med lite vilja förstå att ett inte alltför stort lån skulle få upp omsättningen, det hänger ihop så enkelt är det. Och ett slag med klubban på det! Det är i princip omöjligt att växa utan investeringskapital.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.