Starta och bli anställd i eget aktiebolag

1
Jag är i tankarna att starta ett eget AB nu till början av nästa år och har några funderingar som jag hoppas nån skulle kunna hjälpa mig med. Jag har drivit en enskild firma vid sidan av mitt "vanliga" jobb i ca 10 år och nu funderar jag att satsa helhjärtat på att göra jobb inom film/reklambranschen. Dock har jag blivit väldigt försiktig av mig och vill inte ge bort tryggheten som en anställning faktiskt ger (A-kassa, sjukpenning, pension, bra kreditmöjligheter etc). Jag skulle alltså vilja starta ett eget aktiebolag och bli anställd i det och ta ut en vanlig lön. Jag skulle vilja prova driva det i ca 1 år och se om det funkar eller inte ekonomiskt. Just nu äger jag all produktionsutrustning privat och skulle vilja att Aktiebolaget köpte den av mig.

Nu till mina funderingar. Jag vill kunna säkra min inkomst ca 1 år framöver, med andra ord oavsett om aktiebolaget går bra eller dåligt vill jag kunna ta ut samma lön under alla månader. Är det någon bra ide att ta ett lån privat (jag har bra kreditvärdighet) på 350000 kr stoppa in det i egna aktiebolaget (har även ca 100000 kr egna pengar jag kan stoppa in) för att på så sätt ha pengar att köpa loss utrustningen från mig och samtidigt kunna betala ut lön till mig själv under ett år? Vet att man även kan göra s.k. apportegendom men har hört att det är något krångligare. Det är ju lite av ett risktagande men jag hoppas i alla fall kunna få in tillräckligt med jobb för att kunna täcka för en del av kostnaderna, och så småningom även gå med vinst.

Sen undrar jag om min anställning i mitt egna AB fungerar precis som vilken anställning som helst? Förändras min kreditvärdighet om jag anställer mig själv? Kan jag fortfarande vara fackligt ansluten, ta del av inkomstförsäkringar och förmåner? A-kassa? Sjukpenning, föräldraledighet osv? Eller skiljer sig reglerna enbart för att jag "skapat" min egen anställning?

Har ni några andra idéer på hur jag ska kunna genomföra detta?
Ytterst tacksam för alla svar och tips jag kan få.
1468
246
Om du är anställd och tar ut lön så är du precis som alla andra anställda. Det har ingen betydelse att det är ditt egna bolag. Kruxet många har är ju då att pengarna inte räcker till för att ta ut en normal lön, och modellen att låna pengar privat och sätta in för att kunna ta ut lön har jag nog aldrig sett :) Och tar man inte ut lön, så blir det heller inga förmåner, eftersom allt bygger på vad man tjänar. Nu skriver du inte vad du vill ha för lön, och inte hur gammal du är, men om vi ponerar att du vill ha en månadslön på 30 000 så får du ju tänka på att det tillkommer arbetsgivaravgifter på 31,42 % om du är 'vuxen'. Så det handlar ju då om ca 40 000/månad som bolaget får betala ut. det är alltså 480 000 på ett år. Din kreditvärdighet kommer nog att sjunka en del som egenföretagare. Dom vill gärna se två bokslut på bolaget, och att du tar ut lön hela tiden. Och kruxet om du lånar en massa pengar för att betala ut löner är ju att företaget kommer att visa stora förluster i boksluten. och det är ju inte bra. Jag skulle nog råda dig att tänka över detta ett varv till.
1009
206
Det är ju ofta en risk med att övergå från anställning till företagande. Det hänger mycket på om du hittar kunderna och får lönsamhet. I det fall du beskriver kan du sluta med ett AB i konkurs och privata skulder på 350 000. Visserligen kan du få a-kassa, men kreditvärdigheten lär inte vara god. Du skriver att du driver enskild firma vid sidan av. Finns det någon möjlighet att "smyga" igång den verksamhet du tänker på? Är det samma som du gör i din enskilda firma? Då kanske du har en kundkrets och en bild av hur mycket du kan få in. Kanske gå ner i tid på din anställning och upp i tid på ditt företagande? Jag spånar lite utan att veta hur din verklighet ser ut.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.