Låna ut pengar till aktiebolag

5
Hejsan!
Har lite funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med.
Tänker låna pengar på min bostad och låna ut pengarna till mitt aktiebolag
Hur gör man rent praktiskt?
Skriver man skuldebrev mellan mig och bolaget?
Tar jag ut pengar skattefritt? Ränta och amortering?
Tacksam för hjälp!
1009
206
Hej, Självklart kan du låna pengar till ditt AB. Ett skuldebrev kan jag rekommendera. Återbetalning av lån är skattefritt. Du kan ta ränta. Skatteverket säger att man kan ta en marknadsränta och med det menar de statslåneräntan + 1-3 procentenheter. Vanligen närmare 1 procentenhet. Det brukar diskuteras livligt vad som menas med marknadsränta, men tittar man på rättsfall så är det som jag skriver ovan. Och vill man vara säker på att inte dras in i en rättsprocess så lägger man sig där. Dock finns det fall där högre ränta godtagits. Tex ett fall där man kunde visa att det inte gick få ett billigare lån än en viss procent, och då lånade ägaren ut till samma procent. Då fanns såklart dokumentation som bevisning. I ditt fall kan det vara aktuellt med samma ränta som du får från banken. Dvs om din bank lånar ut till dig med 4% ränta så bör du kunna låna vidare till AB med samma ränta.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1472
246
Ja, det funkar ju som Johan säger. Det enda jag skulle vilja tillägga är väl då en liten varning om själva upplägget. Gör du på det här sättet så mister du en stor del av vitsen med att ha ett AB, dvs att minska riskerna. Går bolaget i stöpet så riskerar du att få sälja huset ( beroende på vad för belopp vi pratar om förstås ) och det är ju just det man vill undvika genom att ha ett AB. Har du kollat alla möjligheter att få låna direkt i bolaget? Kanske med en begränsad borgen från dig?
5
Tack för svaren! Är ingen större summa jag ska låna, skulle det gå åt helvete så fixa det sig!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.