Flytta onoterade aktier från privatperson till aktiebolag

2
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en, för mig, komplex fråga. Jag är ny som företagare men tycker det är ohyggligt spännande!

Jag äger som privatperson aktier i ett onoterat fåmansbolag som omfattas av 3:12-reglerna. Jag äger ett AB och vill flytta aktierna till detta.

Så till mina frågor 🙂

1. Hur betalar mitt AB för aktierna om de enda pengarna är aktiekapitalet som sattes in för att starta det? Summan för de onoterade aktierna överstiger 50.000kr.

a) Kan jag "ge" bort en summa pengar till mitt AB för att täcka kostnaden för de onoterade aktierna och sedan få tillbaka pengarna efter att affären är gjord?

eller

b) Kan jag som privatperson bara ge bort aktierna till ett marknadsvärde om X men utan att få betalt?

2. Är det ett aktieöverlåtelseavtal som måste sättas upp mellan mig och mitt AB? Något annat som krävs här?

3. Hur ska jag meddela det onoterade bolaget att mitt AB numera är ägare?

Något annat jag borde tänka på i denna situation?

Tacksam för svar!

Mvh
1009
206
Hej, Att flytta aktierna är egentligen inget stort problem. Du måste dock tänka på att inte ta för mycket betalt, för då finns risk att det ses som förtäckt utdelning. När du för över aktierna till ditt AB tillför du en tillgång. Säg att de är värda 100 000 kr. Då du bara har 50 000 kr i ditt AB skulle du kunna betala dig de 50 000 kr. Resterande belopp blir då en skuld till dig på 50 000 kr. Så försäljningen av aktier till ditt AB ger bara en omfördelning på balansräkningen. Sedan skulle det kunna vara en god ide att ha kvar en del likvida medel i ditt AB ifall du tänker ha någon verksamhet utöver att äga de aktierna. Du kan också ta en viss % ränta på vad ditt AB är skyldig dig. Räntan kan normalt inte vara speciellt hög, men det skattas förmånligare än både lön och utdelning. Du bör ha ett enkelt avtal om försäljningen. Som du skriver ska du meddela det onoterade bolaget att aktierna bytt ägare så de kan hålla en aktuell aktiebok. Det brukar räcka med ett mail. Eventuellt vill de ha kopia på överlåtelseavtal.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Tack Johan för snabbt svar! Så vad jag förstår så skulle skulden till mig från mitt AB göra så att de onoterade aktierna inte anses vara sålda för ett underpris?
1009
206
Hej, Nej, skulden till dig skulle motsvaras av en tillgång. Det innebär att det är ganska enkelt att sälja aktierna till ditt AB. Man måste även fundera på värdet på den tillgången. Noterade aktier är ju enkelt att ta reda på värdet på (marknadsvärdet). På onoterade aktier får man såklart ett inköpsvärde som är det ditt AB bokför som anskaffning. Men sedan behövs värdet prövas minst varje år i bokslutet. Normalt bokför man aldrig en värdeökning, men dock en värdeminskning i vissa fall. Då får man hålla koll på egna kapitalet i ditt AB så att du inte blir likvidationspliktig. Gällande underpris så får någon rätta mig om jag har fel, men att du kan ta ett pris upp till marknadsvärdet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Sen får man väl fundera över om det spelar så stor roll vilket värde dom egentligen har, eftersom vinst vid försäljning av aktier i dotterbolag är skattefri. ( och förlust är då heller inte avdragsgill ) Dock har jag inte riktigt klart för mig hur stor andel av aktierna man måste äga för att den regeln ska gälla. Har du bättre koll, Johan?
1009
206
Det är väl från 20% av rösterna om man inte har något annat inflytande.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.