Aktiebolag - aktiekapital

3
Hej,

Det är så nu att jag köpte aktiebolah för några månader sen. Sen har jag ändrat det på mitt namn osv. Idag gick jag till bank för att öppna företagskonto. Fick inte... De sa att det är nåt fel för att vi gjorde allt detta utan aktiekapital. Asså när vi köpte så gick vi jätte långt utan aktiekapitel. Jae lost. Vad ska man göra? Känns som att jag förklaradw dålig, så om det dinns nåt som ni inte förstår så kan ni ställa frågor 🙂
4
Varifrån har du köpt det aktiebolaget ? Fick du inte lämna bankintyg eller liknande för att köpa lagerbolaget ? Hur mycket betalade du för bolaget ? De ggr jag reggat bolag via bolagsverket själv och även när jag köpt lagerbolag så har jag kontaktat den banken som tillhandahöll bankgarantin så öppnar dom konto medans man väntar. Om det är så att du har skapat ett AB med apport istället så kan du alltid kontakta någon av de större nätbankerna. tex https://www.marginalen.se/foretag/konto/foretagskontot/ För att kunna hjälpa dig vidare hade det behövts mer information. Är det ett Svenskt aktiebolag ? Är bolaget bildat med kontanta medel eller med apportegendom ? Vilken Bank var det som nekade dig ? Har du inte kontakt med någon redovisningskonsult som hjälpt dig på vägen ? Vart har du köpt bolaget, är det av någon av dom större aktörerna på marknaden så brukar de kunna hjälpa dig även med bankkontakter. Mig veterligen så så måste aktiekapitalet finnas någonstans om det är ett helt nyregistrerat bolag. Vad säger banken om du tar med dig huvudboken dit ? Hur man än vänder och vrider på det så måste ett aktiebolag ha aktiekapital (som är ägarens investerade pengar).
1468
246
Nja, det kan ju finnas en inventarie eller vad som helst i bolaget, så det måste inte vara pengar. Som nämndes av Nyfiken , apport. Men bankerna är ju hypernervösa för att öppna företagskonton numera, så ser dom minsta grej som dom inte förstår, så är det enklast att säga nej.
3
En annan fråga. Kanske hänger inte ihop men ändå. Så är det. Jag köpte lagerbolag, och registrerade det till min namn. Så det är jag som äger nu företaget. Men jag har aldrig lagt de pengarna i firman. Undrar om man kan nu gå till banken o säga att jag vill sätta på de pengarna (50 000) i min företag och sen då skaffa en företagskonto? Eller ska man skaffa företgaskonto och lägga pengarna in då?
1009
206
Det händer att aktiebolag med kapitalbrist säljs. Det behöver inte vara något problem. Som köpare får man vara uppmärksam på hur den tidigare styrelsen jobbat med kontrollbalansräkning osv och vilka skulder och andra problem som man övertar. Möjligen får man ett personligt betalningsansvar direkt vid övertagandet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.