Köpa befintligt företag

Anonym
Jag jobbar idag i ett företag som ägs av min sambo och dennes föräldrar.
Vi planerar att gå isär och de vill inte driva företaget vidare.
Jag kan tänkta mig att driva det vidare i egen regi men måste då köpa företaget.
Vi har ett bra förhållande till varandra så vi kan föra en saklig diskussion utan problem.

Företaget har funnits i nästan 20år och genererade en del vinst i början, mest beroende på att ägarna jobbade 150% och inte tog ut lön ur företaget. Idag går företaget med en liten vinst på 2-3% men jag ser att det finns potential till mer.

Det finns en värdering på företaget på ca 7 miljoner. Jag tror att jag kan få en liten rabatt iom att vi hängt ihop i nästan 20år och jag jobbat i företaget i nästan 10år. Vi har gemensamma barn som alla vill att det ska gå bra för.

Eftersom ägarna inte plockat ut utdelning så finns ett eget kapital på 3.5miljoner i balansen
Det finns ca 2.3 miljoner i lån på banken.

Jag har inte mycket privat kapital att putta in men får förhoppningsvis några 100k över efter vi sålt vårt hus.

Mina frågor är nu:
1. Vad finns det för olika finanseringslösningar?
2. Hur hanteras det egna kapitalet i BR? ska det betalas ut? Företaget har inte mycket i likviditet.
3. Hur gör man med lager? Lagret är värderat till 1.8 miljoner men jag tycker inte det är värt mer är 1 miljon

Jag ser detta som en riktigt kul utmaning och jag hoppas jag kan köpa företaget för det har potential!
Tacksam för all hjälp!
1469
246
Vem har värderat det till 7 miljoner? Finns det alltså flera miljoner på bankkontot? Eller vilka tillgångar finns, mer än lagret?
Anonym
Värderingen är gjord av ett företag som jobbar med värderingar. Banken ville ha det vid ett tillfälle när vi ansökte om lån. Det finns typ 400k i likvida medel på bankkontot. Med eget kapital menade jag Balanserad vinst/förlust där det ligger en post på samlade vinster på 3.5 miljoner. För övrigt är det aktiekapital på 100k
1469
246
Ok.. Anledningen till min fråga är att jag inte får ihop balansräkningen. På 'nederdelen' , skuldsidan har du: Aktiekapital -100 000 Eget kapital - 3 500 000 Lån -2 300 000 Summa: -5 900 000 På 'överdelen', tillgångar har du: Lager 1 800 000 Bank 400 000 Summa 2 200 000 Som du ser är det en differens på 3,7 milj, som borde finnas på tillgångssidan, för att balansen ska just balansera. Med dom siffrorna som du presenterat så är bolaget i princip värdelöst, eftersom det finns banklån på 2,3 milj, 400 000 på kontot och ett osäkert lager. Bolagets 'egna kapital' är bara en siffra som byggs upp av , som du säger, årens vinster. Det finns inga reda pengar i det egna kapitalet, däremot ska dom ju finnas nån annanstans. Exempelvis på bankkontot. Exempel: Om ett bolag ett år går med 1 miljon i vinst, så måste ju den vinsten finns nånstans, och då ska det antingen finnas 1 miljon på kontot, ett lager för 1 miljon, eller en annan tillgång.
Anonym
Jag redovisade inte allt i balansen men det kan jag göra i lite grova drag. Det finns Anläggningstillgångar på 5,5 miljoner Varulager 1,7 miljoner Fodringar 300k -------------------------------- Summa tillgångar 7,5 miljoner Eget kapital 3,7 miljoner Långa skulder 2,3 miljoner Korta skulder 1,5 miljoner -------------------------------- Summa 7,5 miljoner
1469
246
Ok, ja nu stämde det ju lite bättre. Bolagets egentliga värde är ju som jag ser det, skillnaden mellan tillgångar och skulder, dvs det egna kapitalet. 3,7 milj. Sen beror det ju då på om lagret och tillgångarna är värda så mycket som det står. Så här kommer ju att krävas ett stort mått av förståelse och välvilja för att du ska kunna köpa det på rimliga villkor. Hur ska din tid i bolaget värderas t.ex? Hur mycket kommer värderingen på 7 milj att spöka i folks hjärnor? För problemet när man ska köpa ett sånt här företag är ju att det är en privat affär mellan dig och de nuvarande aktieägarna. Du måste alltså lösa det med privata pengar. Sen får man också tänka på att de nuvarande ägarna skulle få en rejäl vinstskatt om dom säljer sina aktier för 3 miljoner. Dom köptes ju förmodligen för 100 000 en gång i tiden. Ett alternativ är ju att dom skänker 49% av aktierna till barnbarnen, och du får köpa resterande 51%. Så det är väldigt mycket som hänger på säljarnas välvilja, och önskan om att företaget stannar inom familjen. Man ska också ha klart för sig att det inte självklart är enkelt att sälja på den öppna marknaden. När eventuella spekulanter får veta vilken verksamhet det handlar om, så kanske dom väljer att starta ett nytt bolag för 50 000 istället, och drar igång en likadan.. Den risken är stor, om man blir girig och tror att man ska få fantasisummor för sitt företag, och verksamheten inte är extremt speciell.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.