Starta företag med skulder

1
Vill starta bolag.
AB eller KB

Men har skulder till KFM. Kan KFM kräva bolaget för mina personliga skulder?

Hur funkar det med moms och Rot/Rut?
Tar KFM dessa pengar?

Tacksam för svar

Mvh Claes Krantz
1468
246
Nej, om du startar ett AB så kan dom aldrig ta pengar från bolaget för att betala på dina personliga skulder. Inte heller moms eller rot/rut. Teoretiskt sett kan dom mäta ut dina aktier och sälja bolaget, men det sker sällan eller aldrig. Däremot blir det en mängd andra problem. Du får exempelvis knappast öppna nåt företagskonto i en bank om du som bolagets ägare har anmärkningar. Det kan funka om du idag har en mycket bra kontakt med din bank. Har du skatteskulder så får inte bolaget nån F-skatt. Så lite strul får man räkna med..
3
Letar du efter ett mycket äkta lån? Till en överkomlig räntesats? Bearbetas inom 24 timmar. Har du blivit nedvisad ständigt av dina banker och andra finansiella institutioner? Maurice Finance erbjuder lån som sträcker sig från 1.000.00 Min. till 50.000.000,00 Max. Till 2% ränta. Kontakta honom via ([email protected]).
2
Ingvar Wogenius, jag läste nånstans att du skrivit att starta ett AB är det enda sättet för en skuldsatt person kan leva någorlunda drägligt. Ge gärna exempel på vad du menar. Jag har nu en EF som jag vill omvandla.
1468
246
Det handlar om att man behöver ta kontroll över sin ekonomi, och det kan man inte göra om man driver företag i sitt eget namn och har skulder hos Kfm. Rätt vad det är så har dom gått in och tömt kontot, fast du kanske hade fått in en slant där som skulle gå till att betala en leverantör i morgon. Eller så står du med bilen i obygden och kan inte tanka för att kontot är tömt. Dessutom är reglerna så infernaliska så att en utmätning går alltid först till räntor och avgifter. Det som sen eventuellt blir över går till själva kapitalskulden. Detta gör att utmätning är ett totalt meningslöst sätt att försöka bli av med en skuld. Är skulden lite större så blir det oftast att den hinner öka istället, och man blir en så kallad evighetsgäldenär. Det vill säga för alltid fast i skulden. Har du däremot ett AB så är pengarna skyddade, och du kan med lite tur arbeta upp ett kapital. När du har samlat tillräckligt så kan du börja kontakta fordringsägarna och göra uppgörelser där man betalar direkt på kapitalskulden. Det går ofta att göra riktigt gynnsamma uppgörelser.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.